Sunday 18 February 2024

UK Trip 2024 - Day 5: Edinburgh

 14 February 2024

Pagi ni aku bangun masak pancake pisang untuk diorang guna tepung cucur Adabi. Ini memang menu favorite anak-anak bila pergi travel. Bancuh je tepung cucur manis Adabi ikut arahan dia tapi tambah dengan pisang yang lenyek dan aku letak susu sikit. Memang licin diorang makan. Aku dengan Ayah dapat rasa sikit aje. Buat scrambled egg juga makan dengan roti.

Hari ni cuaca mendung, suram, gerimis, hujan. Very typical Scotland weather dan begitulah juga gambar-gambar Edinburgh yang selama ni aku dok research. Memang kami dapat reality sebenar Edinburgh.

Gerak dari rumah dalam pukul 9 lebih. Dalam kereta aku book entrance ticket untuk Edinburgh Castle. Freelah, sebab kami ada Explorer Pass tu kan. Agak ramai manusia hari ni. Park kereta di mall St. James Square atas nasihat sorang kawan yang memang menetap di sini. Kami menapak naik ke castle di atas bukit.

Cuaca suram, mood pun entah, macam suram je hari ni. Kami explore ala kadar sebab lemas orang ramai sangat. Dari sana kami menyusur Royal Mile. Tak sempat apa, anak-anak dah lapar lagi. Jadi cari kedai halal dan jumpa kedai YumYum, jual kebab. Portion dia kemain besar. Kami tak tahu, kami order makanan sorang satu. Memang bungkus la satu kebab yang tak berusik pun, buat dinner malam ni.

Bangunan di Edinburgh ni semua cantik. Tapi aku je yang takde mood nak bergambar hari ni. Pergi ke Edinburgh Mosque, solat zohor asar. Terjumpa sorang pakcik dari Malaysia, sembang-sembang sekejap. Masuk ambil gambar dalam Edinburgh University.

Sampai dalam pukul 4 tu kami ke satu kafe untuk berjumpa kawan aku, Zara. Dia ni sebenarnya best friend adik aku dari sekolah rendah. Ayahnya memang asal dari belah-belah sini. Anak mix. Jadi lepas habis sekolah dia sambung study di Scotland dan menetap di sini sampai sekarang. Dah kerja semua di sini. Sajalah lapor diri kat Kak Long Kawasan. Kami dah dekat 20 tahun tak jumpa.

Sembang-sembang sampai pukul 5 lebih tu, kami berjalan sama-sama ke St. James Square dan bersurai di situ. Merayau kejap dalam tu menunggu traffic reda sikit untuk balik. Pukul 6 macam tu balik. Sampai rumah 7 lebih. Lega sikit malam ni, dinner diorang habiskan kebab tengah hari tadi je. Rilekla sikit aku.

No comments:

Post a Comment