Sunday 25 February 2024

UK Trip 2024 - Day 14: Cheshire Oaks & Manchester

23 February

Bangun Subuh pukul 5.40 dan terus masak breakfast. Sambil-sambil tu packing barang, kerah anak-anak suruh bergerak. By pukul 8.15 tu kami dah ready untuk keluar. Cantik pulak cuaca hari ni. Haihh… Kita hanya merancang kan?

Anyway, perjalanan kami hari ni akan ke Manchester semula. Yang bermaksud we are nearing the end. Semalam masa bincang, aku ajak lalu jalan yang jauh sikit, tapi dapat berhenti di satu dua spot. Macam kami buat di York, Cambridge, Lake District hari tu. Aku boring bila naik highway lama. Mengantuk. Dan aku memang takkan tidur sebab aku peneman driver. Kalau aku tidur, driver pun akan tidur, dan seterusnya seisi keluarga akan tidur selama-lamanya.

Tapi tulah, Ayah macam tak keen. So aku pun ikut jelah driver. Tapi memang betullah, tak sampai sejam aku dah tak larat buka mata dah ni. Berhenti sekali dekat RnR dia, tapi kami semua takde keperluan untuk keluar. Masuk toilet atau kedai je pun ada. Dah sambung perjalanan, aku mengantuk balik lagi. Aku ajak Ayah divert keluar ke mana-mana exit dan cari jelah apa-apa attraction yang ada dekat sekitar situ. Taman kecik pun takpelah, aku nak jalan-jalan kejap, kena angin sejuk. Tapi dia menonong jugak. Aku mogok la lepas tu. Tidur sambil mata terbuka. Pernah tak buat? Hahaha.

Finally after 3 hours kami sampai di Cheshire Oaks Outlet. Keluar je dari kereta, kedai pertama kami jumpa ialah kedai apple crumble. Anak-anak yang excited. So pergi beli semangkuk, kami makan sambil duduk dekat luar sejuk-sejuk tu. Habis makan baru ada mood nak window shopping.

Niat utama kami pergi sini ialah nak cuba juga cari luggage buat ganti luggage mak aku yang pecah tu. Dan of course kami perlu another luggage untuk menampung barang yang ada sebab masa datang memang ada 4, takkan balik tinggal 3 kan? Bukan orang Malaysia tu kalau beg berkurang. Sifat semula jadi orang Malaysia kalau pergi UK ni, beg siap kena beranak. So, seperti yang dirancang, memang kami dapat beli beg seketul saiz medium dengan harga £39.50. Kira oklah tu bagi aku, sebab beli dekat kedai luggage proper dan ada 5 years warranty (walaupun nak claim warranty kena terbang ke UK.) Punyalah berdisiplin kali ni punya trip. Tak beli apa weh. Sebesar-besar Cheshire Oaks tu kami tak beli apa.

Yang penting bila search kat website tempat tu, diorang ada sediakan contemplation room juga untuk solat. Biliknya berada right inside customer service dia, yang dipanggil Guest Services. So pergi je ke Guest Services tu dan cakap kita nak guna contemplation room. Kami pergi dan kena tunggu turn sekejap sebab satu group Perempuan Arab tengah guna kat dalam tu. Sampai turn kami, masuk berempat. Biar aku inform awal-awal, dekat dalam ni memang takde tempat wuduk. Dia memang sebuah bilik semata-mata. Sejadah je dia sediakan. Tapi kami memang sentiasa bawa botol semburan air dengan kami at all times, jadi kami ambil wuduk guna semburan je kali ni. Next time siapa yang nak pergi situ bolehlah ke toilet dulu ambil wuduk siap-siap.

Siap solat tu kami sambung perjalanan ke Manchester. Waktu check-in untuk next accommodation dah set pada pukul 5, jadi kami pergi cari food dulu. Of course dekat Manchester ni kita pergi Rusholme je, senang sebab sepanjang jalan tu kedai halal. Sampai peninglah, tak tau nak pilih apa. Last-last kita makan kedai afghan ke apa tah. Beli 1 nasi dengan kambing dan 1 nasi dengan ayam bakar. Share 4 orang sebab portion dia besar. Kat luar kedai tulis air free untuk rakyat Malaysia. Haha. Memang betul weh, dia bagi air tin free. Dia tanya nak berapa, kami minta 2 je.

Sebelum ke kereta, kami masuk halal butcher, beli ayam sikit untuk masak esok. Nak abiskan stok beras ni. Kenalah ada bahan mentah sikit.

Nak dijadikan cerita, rumah last ni kami dapat di bangunan yang sama dengan rumah first hari tu. Cuma tingkat berbeza dan layout rumah pun berbeza. Kali ni hanya dapat 1 bedroom apartment, dan anak-anak kena tidur di sofa bed di luar. Betul-betul last minute booking, kelmarin baru kami jumpa. Sebab awal hari tu kami cari rumah di Liverpool untuk last ni. Tapi sebab kami dah pun melawat Liverpool dan kebetulan Ayah dan Adik dapat chance untuk tengok bola di Old Trafford esok, kami cancel booking di Liverpool dan nak cari tempat yang dekat dengan stadium & airport.

Oklah rumah dia. Basically kami dah familiar dengan tempat ni. Parking dia, keluar masuk dia, lokasi dia. Tapi satu yang tak best, masa kami sampai, sofa bed tu dia tak setup jadi katil. Cadar pun letak je tepi. Kalau aku tak tanya mana bantal dan selimutnya, langsung dia tak bagitau lokasi. So kerja kami setup dulu sofa bed, letak-letak barang, solat siap-siap. Pastu kami keluar balik pergi Tesco. Saja nak merayau sebenarnya, nak beli-beli pape yang patut, dah nak balik Malaysia ni. Souvenir kita kategori makanan je.

Singgah isi minyak dan bawa Adik pergi tengok stadium Manchester City dari luar. Pastu baliklah. Anak-anak masak maggi sorang sebungkus. Lapar pulak dah. Pastu mandi dan settle down for the night.

No comments:

Post a Comment