Friday 23 February 2024

UK Trip 2024 - Day 12: Cotswolds

 

21 February

Bangun Subuh pukul 5.30 dan terus masak french toast for breakfast. Anak-anak pun bangun, makan dan terus bersiap. Eloklah, satu hari yang kami efisyen dan siap pantas, hari ni hujan.

Pukul 8.15 kami dah dalam kereta dan memandu ke arah Stow-on-the-Wold. Perjalanan ambil masa sejam suku. Tapi hujan sepanjang jalan, dan sampai sana pun masih hujan. Padahal cemerlang ni, pukul 9.30 dah sampai destinasi. Last-last masuk Tesco kat situ dan grocery shopping.

Dah siap tu, termenung jap nak pegi mana. Check map, yang possible nak berkonsep sedikit indoor berhampiran sini cumalah Bicester Village. So nak tak nak, kita hala ke sana, walaupun pemanduan ambil masa lagi sejam lebih kurang. By the time sampai Bicester dah pukul 11 lebih. Jalan-jalan cuci mata. Hujan masih gerimis. Tapi langsunglah takde membeli pape sebab di luar bidang kemampuan. Memang tak pernah masuk list pun Bicester Village ni. Aku dan shopping sungguhla tak ngam.

Anyway, rupanya dekat Bicester ni ada surau juga. Contemplation room dia panggil. Tapi kemudahan dia memang macam suraula. Ada tempat wuduk. Ada ruang terpisah antara lelaki dan perempuan. So dah alang-alang ada tu kita guna. Cam biasa, yang penuh kat situ memang orang Malaysia la jugak haha.

Yang anak-anak aku ni, pantang keluar kereta, dan-dan perut pun kosong. Jenuh mencari food kat sini, takde yang meyakinkan. Last-last kami masuk ke Itsu yang jual mostly makanan jepun. So kami pilih menu yang berasaskan ikan dan sayur. Beli yang bungkus dan makan dalam kereta (sebab kalau beli dan makan kat sana harga food dia lebih mahal hampir £2 setiap item. Salmon teriyaki rice dia sedap kemain. Gyoza sayur yang Ayah beli pun sedap. Makanlah kongsi-kongsi sorang sikit.

Anyway, masa kami decide nak ke Bicester tadi, kami dah search kat google weather dan katanya dalam pukul 2 tu sepatutnya kat Stow-on-the-Wold tadi dah tak hujan. So kami terus ke sana semula. Alhamdulillah, memang betul, pukul 3 kami sampai dekat sana dah tak hujan. Sempatlah jalan-jalan dalam pekan dia, bergambar sikit-sikit. Cantik bangunan-bangunan dia. Parking kat sini pun free.

Kami spend masa kat sini tak sampai sejam. Kemudian kami teruskan ke Bourton-on-the-Water yang terletak hanya 7 minit memandu. Kat sini lagi cantik. Ada sungai merentas di tengah pekan dia, dengan sepohon Sakura penuh dengan bunga kembang atas pokok dia. Bergambar kat sini, dan layankan Kakak beli crepe sebab ni first time jumpa kedai yang jual crepe manis semata-mata. Selama ni kalau jual, mesti menu dia ada ham juga, jadi dah tak boleh nak beli. Yelah, dia sorang je tak beli apa-apa kat Itsu tadi sebab tak suka sayur dan ikan. Haihhh…

By the time selesai kat sini, dah pukul 4.45. Kiranya dah senja la. Jadi walaupun beberapa tempat lagi yang ada dalam list kami tu tak jauh pun, kami terpaksa korbankan sebab perjalanan balik rumah masih ada sejam. As it is pun kami akan sampai rumah dah gelap.

So baliklah. Sampai rumah pukul 6. Aku terus masak dinner. Hari ni masak creamy tomato pasta. Dekat Tesco tadi beli cream, tomato puree, spinach ricotta tortellini satu paket, dan dari rumah pun kami memang ada bawa spaghetti sepaket. Tomato fresh hari tu masih ada beberapa biji. Jadi kita guna apa yang ada. Alhamdulillah, sekelip mata licin. Kesian pulak, macam tak cukup. Aku rebus pasta tak cukup.

Pastu agenda yang dinanti-nantikan; memasang api di fireplace. Kali ni dah cemerlang sikit, walaupun Ayah yang menjadikannya cemerlang. Mandi, lepak dalam gelap kat ruang tamu untuk ambil feel fireplace. Diskas-diskas plan esok. Buntu rasa sebab semua tempat diramal hujan.

 

 


No comments:

Post a Comment