Friday 16 February 2024

UK Trip 2024 - Day 1 - Manchester

 10 Feb 2024

Manchester

Proses kami di imigresen lancar. Beratur dalam 15 minit dan selesai. Alhamdulillah. Luggage kami semua pun sampai walaupun dalam keadaan yang mungkin tak berapa sempurna. Luggage kami satu pecah, tapi kami tak pergi claim apa-apa pun, sebab dia dah start buat hal dari masa kami nak gerak lagi.

Seterusnya kami perlu pergi ambil kereta sewa. Dekat sini leceh sikit sebab nak ambil kereta sewa kena naik free bas dia ke kawasan kereta sewa dalam 5 minit dari terminal. Bas sesak, dan semua dengan luggage besar-besar pula tu.

Kami sendiri ada 3 luggage medium dan 1 kecil. Kami dah book awal-awal kereta besar dengan boot besar untuk bagi muat luggage sebanyak itu. Tapi seperti biasa, ayat yang aku seram nak dengar bila book kereta sewa ialah, “We have upgraded you.” Ayat tu can work both ways. Kalau nasib kau baik memang betul-betul konsep dia upgrade, yang memang dapat kereta lebih besar, lebih canggih daripada yang kau minta. Pernah jadi kepada kami di Salzburg dan di Swiss tahun lepas. Tapi bila kena nasib tak baiknya, dia bagi kereta yang brand up sikit, tapi ciri-ciri yang kau perlukan macam boot besar tu dah tak wujud. Dan itulah yang jadi kali ni. Dia bagi kami Volvo Hybrid, tapi SUV yang bontot bulat sikit belakang. Apa tah namanya. Volvo XC40. So kisahnya, memang tak muatla 4 luggage. Kena sumbat-sumbat.

Lantaklah, gerak je dari situ dulu. Nanti fikir. So kami pergi ke Airbnb kami, tapi takde respon daripada host, so kami masuk ke Tesco dekat situ cari sim card, sebab roaming Maxis Ayah lambat pulak berkesan. Nak contact orang semua susah. Beli simcard 100GB dengan harga £20. Senanglah nak hotspot dengan seisi keluarga.

Finally host kami dah respon so pergi check in. Rumah kami di Stretford, jalan kaki saja ke Stadium Old Trafford. Takkanlah tak paham kenapa kan? Rumahnya ada 2 bilik dan 2 toilet, dapur, washing machine, parking semua ada. Kami akan duduk di sini 2 malam.

Selesai tuan rumah bagi house tour semua, kami bersiap, solat dan keluar. Masih ada masa sebelum gelap, jadi kami jalan kaki ke Old Trafford. Bagilah hilang kempunan jejaka-jejaka dalam family aku ni. Bergambar depan tu. Kami pergi beli tiket stadium tour sekali, sebab hari tu try beli online tak dapat. Beli untuk yang lelaki jela, sebab mahai!

So dari sana, senja tu kami menapak cari kedai halal sebab kami tak sempat shopping apa-apa bahan mentah lagi nak masak. Ikut Google, pergi cari kedai Morocco, layankan perut anak-anak. Lama la sikit proses memasak diorang tu. Semua mata dah juling-juling menahan mengantuk. Nasib baik food sedap. Yang tak habis tu kami bungkus untuk breakfast esok.

Menapak pulang, dan kami settle down. Masukkan baju dalam mesin satu round, alang-alang dah ada. Dalam pukul 9 tu kami semua dah tido dah. Typical bila bercuti tempat winter. Aku sukaaa. 

No comments:

Post a Comment