Sunday 25 February 2024

UK Trip 2024 - Day 13: Cardiff, Wales & Castle Combe

 

22 February

Bangun Subuh pukul 5.40 dan terus masak scrambled eggs, telur goreng untuk anak-anak and toast je hari ni. Boring dah makan French toast. Pastu start bersiap untuk keluar. Mula-mula harapan dah tinggi sebab sampai pukul 7 lebih cuaca masih cerah. Dekat-dekat kami nak keluar rumah, tinggal final touches dah tu, tiba-tiba start hujan lebat. Aduhai. Dahla kereta kami jauh.

Redahlah jugak. Plan kami hari ni nak ke Cardiff, Wales. Kita cubalah nasib. Perjalanan dari rumah kami nak ke sana cuma sejam setengah. Sampai sana cuaca mendung. Tapi tepat pukul 10 kami dah sampai, so masih banyak masa. Park kereta di bangunan John Lewis, lepas tu jalan-jalan di bandar Cardiff.

Takdelah besar mana. Masuk ke perkarangan Cardiff Castle, tapi kami tak bayar untuk masuk dalam pun. Bergambar kat luar je. Masuk-masuk kedai souvenir. Lepas tu pergi ke Cardiff Market, cuci-cuci mata. Siap beli sayur sikit untuk masak esok lusa ni dalam proses nak habiskan bekalan yang kami bawak dari Malaysia, macam beras dan pasta.

Keluar dari market tu, start hujan. Jadi kami ke Popeye’s dekat area situ, makan lunch. Memang dekat depan kedai ada tulis, “All our chicken are halal”. Setel masalah. Sedap plak tu food dia.

Siap makan, kami pi merayau dalam mall. Masuk Primark dan kali ni jumpa barang-barang sale yang aku rasa berbaloi nak beli, macam winter coat harga £12 dan selipar memory foam untuk Ayah harga £5. Beberapa kali masuk Primark before this tak jumpa selection ni. Aku rasa sebab store yang kami pergi selama ni kat tempat popular, macam London dan Glasgow, jadi barang sale cepat habis.

Setel tu kami pun gerak dari mall tu, dan singgah di South Wales Islamic Centre untuk solat. Hanya ada sorang penjaga dekat masjid tu, jadi dia suruh kami semayang je sama-sama dekat satu ruang solat. Cepat sikit setel.

Pastu kami pun gerak balik ke England, sebab kalau nak melawat dalam Wales lagi pun, attraction dia semua outdoors dan kat situ tengah hujan. Pukul 3 lebih sikit kami dah sampai Castle Combe berhampiran rumah kami. Ini sebuah perkampungan yang mendapat gelaran salah sebuah perkampungan tercantik di England. Dan di sini juga merupakan salah satu lokasi penggambaran filem Stardust, kalau korang familiarlah dengan filem ni sebab dah lama dah, dari zaman aku belum kahwin lagi. Favorite aku tu citer Stardust.

Dekat sini baru aku nampak hikmah hari hujan ni. Kami sampai sini, kawasan ni lengang, parking kosong. Hanya ada beberapa orang selain kami. Kalau tidak, based on pembacaan aku, tempat ni biasanya jam dan sesak teruk sampai nak ambil gambar pun jadi tak cantik, setiap sudut ada orang photobomb.

Dapatlah kami bergambar seolah-olah kampung ini kami yang punya. Sungguh, memang takde orang. Kami hanya ambil masa kurang dari sejam kat sini. Masa kami nak gerak balik tu, langit baru mula cerah dan matahari keluar. Hari dah pun hampir Maghrib jadi kami ke Aldi sekejap, beli snek-snek sikit untuk pemanduan esok. Jumpa salmon frozen 4 potong dan ravioli lagi untuk nak dinner malam ni. Salmon frozen 4 potong tu harga dia £3 je weh. Dengan ravioli satu bekas tu £0.99. Nangis tengok. Kalau kami convert ke harga Malaysia pun dia masih menang.

So balik. Masak dinner pasta creamy tomato lagi untuk menghabiskan cream dan tomato. Ditambah dengan salmon 4 potong tu, kita grill semua. Makan dinner sama-sama. Lepas tu start api di fireplace, mandi, solat dan bermalasan semua di depan.

Aku sedih sebenarnya, sebab malam ni last dapat main api macam ni. Sungguh, ini healing cara aku. Lepak atas sofa, termenung tengok api sambil suasana keliling sejuk-sejuk nyaman. Dengan bau kayu terbakar, ralit tengok pembakaran tu, thrill untuk buat api tu hidup. Aku tak pasti ada tak orang yang sama macam aku. Setahun sekali kena jugak ni, holiday kat rumah ada fireplace.

No comments:

Post a Comment