Tuesday 27 February 2024

UK Trip 2024 - Day 15: Manchester

 

24 February

Bangun Subuh dan masak breakfast. Buat nasi goreng dan toast je untuk anak-anak. Sebabnya beras ada portion untuk 2 kali masak lagi. So kena makan nasi 2 kali hari ni. Hahah.

Siap masak dan makan, terus bersiap. Cuaca sangat cantik hari ni. Kami finally akan pergi ke bandar Manchester hari ni. Dari sampai kami langsung tak jejak belah sana.

Disebabkan hari ni ada game bola kat Old Trafford (yang terletak belakang rumah kami je), kami dinasihatkan untuk tak keluar naik kereta sebab semakin hampir dengan game, jalan-jalan akan jam. So kami naik tram pagi ni. Beli family tiket harga £5.20, boleh naik turun tram sepanjang hari di zon 1 & 2.

Cuaca hari ni sangat cerah, tapi suhu pagi ni 0ºc. Sejuk gila. Masa kat Scotland hari tu pun tak rasa sejuk cam ni. Pukul 8.30 dah sampai town, kedai semua tak buka lagi. Jalan-jalan tanpa arah tuju. Takde apa sangat pun kat Manchester ni bagi aku.

Beberapa kali kami terpaksa lari masuk mall yang dah buka awal untuk cari kepanasan. Last-last masuk café, order coffee, hot chocolate dan cinnamon bun. Makan, lepak-lepak sampai badan dah rasa sedap. Baru keluar sambung merayau. Kami ada masa sampai dalam pukul 1 nak bersiar-siar sebab pukul 3 kang Ayah dan Adik nak tengok game bola di stadium dan diorang nak masuk dalam sejam sebelum.

Tengah kami berjalan tanpa arah tuju tu, dari jauh nampak a group of 3 youngsters tengah ambil gambar kat tengah jalan. Susuk tubuh dan gaya dari jauh kita dah kenal orang kita, tapi bila dekat aku terperasan, eh, mamat ni macam penyanyi. Aku sebut kat Ayah, itu macam penyanyi tu je. Agaknya suara aku kuat, member dia pusing ke arah kami dan penyanyi tu sendiri senyum dan angkat tangan. Ayah pun tegur, “Macam kenal je.” Hahahha. Macam jumpa member. Terus brader tu datang salam-salam dan perkenalkan diri dia Amir. Ayah minta nak bergambar. Aku cuma kenal muka, tak ingat nama. Bila dia kata Amir, otak aku terdetik Amir Jahari. Hahahahha. Nasib baik tak cakap depan muka budak tu. Rupanya dia Amir Masdi. Ayah kata dia perform masa konsert Dewa 19. Patutlah muka dia aku kenal. Okla, friendly. Dia kata dia dah 4 hari kat sini, ni baru 1st jumpa orang Malaysia. Hahah.

Berjalan 10 langkah ke hadapan, kat hujung simpang tu aku nampak sekumpulan 3 lelaki lagi. Dan terus dari side profile je aku dah kenal. EDRY!! Aku dengan excitednya bagitahu Ayah, “Edry, yah! Edry!” Agaknya again suara aku terkuat, member dia pusing dan pastu Edry pun pusing. Ayah pulak menonong jalan terus pergi tegur. “Abang, boleh nak amik gambar tak?” Edry kata eh boleh. Aku kat situ dah speechless, hyperventilating, sesak nafas sume ada.

Sambil nak ambil gambar tu Edry tanya, tinggal sini ke? Diorang siap sembang pasal nak tengok game MU kejap lagi. Dia pun nak pergi. Dia kata kat Ayah, jangan kalah sudahlah. Ayah kata insyallah tak, team tengah ada momentum katanya. Haha. Edry kata papehal, kita enjoy the game jelah. Kira cukup friendly la tu, siap boleh bersembang, kan? Aku kelu, sepi tak bersuara kat situ, ambil je gambar lepas tu gerak.

Dah melangkah dari situ baru aku perasan, aku berpeluh dalam suhu sejuk nak mampus tu. Berpeluh dalam winter jumpa Edry! Hahaha. Korang jangan pandang aku sebagai makcik umur 40 tahun, tapi kenanglah that inner teenager yang membeli semua album diorang dan beratur nak mintak sign diorang kat OU masa umur 14 tahun dulu. Ini jumpa depan-depan kat negara orang pulak tu. Face to face. Lepas tu aku terus mesej member-member aku. Bukan nak brag mahupun flex. Hanya mencari teman yang mampu faham perasaan aku. KRU untuk generasi aku is a big deal, okay?

Anyway, panjang plak pasal Edry. Hahah. Kami decide untuk pergi lunch di Wing Stop. Masa kedai ni masih ada kat Malaysia dulu, memang favorite aku dan Adik. Tapi lepas Covid dia tutup. Bila jumpa kat sini memang excitedla. Kakak tak suka, tapi for once kami decide untuk ikut tekak kami dulu. Kat depan sikit lagi ada Popeye’s so dah janji akan bungkus food untuk dia kat Popeye’s. Siap makan, bungkus food dia, then kami naik tram balik.

Selesaikan solat semua, kami keluar balik berempat pergi stadium. Aku dengan Kakak saja join kemeriahan kat luar stadium je, tak tengok bola pun sebab bajet keras. Ini pun Ayah buat deal dengan Adik, akan guna duit dalam akaun bank dia untuk bayar tiket dia. Kami jalan-jalan tengok telatah orang. 

Macam yang aku dan Ayah suka buat, kami suka tawaf stadium sebelum game. Dan formula itu kali ini mengena lagi, sebab as we were approaching belah belakang stadium, dekat laluan player nak masuk stadium, tiba-tiba Rasmus Hojlund berjalan menghala ke stadium. Memang ramai orang dah beratur tepi palang kat situ, tapi kebetulan kami sampai tepat masa dia lalu, so tak perlu menunggu apa pun. Ayah bawa Adik dekat ke palang dan start rekod. Memang nampak depan-depan, walaupun berhimpit dengan orang lain. Rezeki Adiklah. Aku yang excited kat sebelah walaupun kalau aku terserempak dia tepi jalan aku takkan kenal dia sape. Generasi aku cari Beckham je. Hahah.

Dalam pukul 2 tu Ayah dan Adik masuk stadium, aku dan Kakak patah balik ke rumah. Tapi sempat menyimpang ke beberapa supermarket yang ada tepi stadium tu. Tambah stok jajan sikit untuk bawa balik. Pastu barulah balik rumah. Aku masak dinner siap-siap. Tanak nasi, masak kurma ayam dan telur dadar. Then menunggu Ayah dan Adik balik jela. Hari ni game diorang kalah pulak. Tapi enjoy jela, kan? Berapa ramai orang boleh kata diorang dapat tengok game kat stadium. Rezeki tu.

Kami dinner sama-sama. By then semua macam dah settled kat rumah, dah malas nak keluar ke mana-mana lagi. Kira last lah ni, sebab esok pagi-pagi kami dah kena check out, hantar kereta dan terus ke airport.

No comments:

Post a Comment