Tuesday 24 February 2015

India: Misi Memburu Shahid Kapoor - Day 9

India Day 9

22nd February 2015

Kami bangun seawal pukul 6, macam biasa. Dah banyak dah berita masuk dari Malaysia. Anak aku masih demam, mak aku masih di hospital. Duduk pula dalam bilik hotel yang kecil dan tak bertingkap ni, buntu kepala aku dibuatnya. Dalam pukul 9 tu kami keluar breakfast di restoran di atas. Lepas makan, kami keluar.

Hari ni last day kami akan berpeluang melihat India, sebab esok kami akan balik. Jadi mengikut plan asal, kami akan habiskan shopping souvenir hari ni. Destinasi pertama ialah ke Sarojini Market. Katanya ini memang tempat warga tempatan shopping. Jauh juga dari hotel kami, kena charge Rs200.
Masa kami sampai tu masih banyak kedai dan gerai yang belum buka. Jadi santai-santai aje jalan. Dekat sini lebih banyak jual barang kegunaan harian, macam baju-baju kasual, perkakas rumah, aksesori macam cermin mata hitam tiruan. Tapi ada juga hiasan dan cenderahati. Alhamdulillah, dekat 1 tempat ni aku dapat setelkan semua souvenir untuk ahli keluarga. Baju untuk anak-anak, kain lagi 4 pasang. Kurta untuk kaum-kaum lelaki dalam family aku. Belikan gelang untuk anak-anak daraku 3 orang tu.

Baru pukul 11 lebih kami dah selesai dekat sana, jadi balik ke hotel semula untuk simpan barang. Auto driver kali ni minta Rs150 je. Dan dia bawa kami lalu tempat-tempat pelancong, macam India Gate, Rashtrapati Bhavan, Parlimen, Jantar Mantar. Jadi walaupun kami tak masuk tengok dari dekat, kami masih boleh katakan yang “kami dah tengok”. Haha.

Masa naik hantar barang tu, dapat berita-berita daripada family lagi. Platelet mak aku makin menurun sampai 26. Anak aku masih demam. Serabut kepala aku. Try buka flight booking aku tengok-tengok kalau ada option untuk tukar flight; takde. Dan harga flight tiket untuk hari ni berkali-kali ganda harga yang aku bayar dulu. Adik aku di Malaysia yakinkan aku yang everything is fine. Tinggal 24 jam je lagi aku nak balik. Tahan aje dulu.

Nak merayap rasa takde hati. Tapi jam baru pukul 12 lebih. Kalau aku duduk dalam bilik tengok 4 dinding ni, lagi semput aku rasa. Jadi lepas solat, kami keluar semula. Kali ni dekat-dekat area hotel aje, ada bazaar. Best jugak situ. Dapatlah aku cari fridge magnet. Yang terkilan, fridge magnet Shimla je tak jumpa. Habis aku pusing Mall Road tu hari tu, langsung takde. Husband pun dapat sambar lagi satu kurta shirt. Misi seterusnya ialah mencari manisan untuk dibeli bawa balik. Tapi takde rezeki aku. Selama ni banyak jumpa kedai manisan, awal sangat nak beli untuk bawa balik Malaysia. Hari ni cari dah tak jumpa pulak.

Jam baru pukul 3 lebih masa tu, tapi kami dah takde destinasi. Nak fikir pun kepala aku rasa serabut semacam. Jadi decide untuk balik hotel. On the way berjalan kaki tu, lalu di kedai gunting rambut India. Husband aku dok teringin nak buat dari hari tu lagi, dan hari ni ada masa sikit. Tanya pasal potong rambut, orang tu kata Rs100. So buatlah. Husband minta head massage sekali. Lepas tu macam-macam orang kedai tu suruh buat; face massage, face scrub, face wash, mask, shaving. Sampai sejam kami dekat situ. Sempatlah bersembang sikit-sikit. Muslim rupanya dia, Mohamed Rizwan namanya.

Yang aku sakit hatinya tu, bila dah siap semua, dia charge kami Rs2000. Memang tak masuk akal. Just beyond bullshit. RM120. Tapi he said it with such confidence, with such arrogance, sampai aku jadi speechless nak argue balik. Husband just tanya takde diskaun ke, and dia jawab potong rambut tu dah bagi diskaun. Ya Allah, marah betul aku. What we should have done is suruh dia listkan balik setiap treatment yang dia buat dengan harga dia. But we didn’t. And, well, it’s done. Husband bayar dan kata jomlah, jomlah. So melayang duit aku, yang boleh beli 5-6 pasang kain lagi. Yang boleh beli beberapa tiket train lagi. Yang boleh makan sedap untuk beberapa meal lagi. Sumpah aku tak halalkan duit yang kau tipu tu, Mohamed Rizwan. Merangkaklah cari aku balik kat padang mahsyar kang.

Lepas tu takde apalah. Balik bilik, start packing sikit. Aku ajak juga husband keluar cari manisan lagi dekat area sini, tapi takde rezeki jugak. So just naik dinner dekat restoran hotel. Kami order butter chicken lagi hari ni, dan hari ni punya lebih sedap daripada yang di Jaipur dan Shimla. Yumms!


Maka selesailah untuk hari ini. Balik ke bilik mengemas dan tengok Hindustan je. Esok nak balik dah. Sungguh bittersweet rasa. 

P/s: Hari ni gambar pun takde, sebab takde hati langsung nak bergambar-gambar dah. Mungkin kalau takde isu family yang sakit di KL, aku dah merayap ke macam-macam tempat lagi hari ni, make full use of my last day in Delhi. Takde rezeki nampaknya...

No comments:

Post a Comment