Monday 16 February 2015

India: Misi Memburu Shahid Kapoor - Day 1

14th February 2015 – Day 1

Tidur kami nyenyak, bilik selesa. Berpatutan sangatlah dengan harga RM 200 untuk 2 malam. Lepas Subuh tu aku berjaga, hantar khabar berita dekat orang kampung. Di Malaysia dah cerah dah; India lambat 2 jam setengah daripada kita.

Lepas mandi semua kami pergi breakfast di restoran hotel. Order paratha dan chai. Paratha tu roti canai la. Selesai tu kami meneruskan pengembaraan. Memang aku dah kata ini backpackers, jadi kami gerak sendiri, no tour guide, no pakej. Keluar menapak di area backpackers ni, memang melihat reality Indialah.

Hotel kami cuma kira-kira 2- 4 minit berjalan kaki dari New Delhi Railway Station, which is the reason we chose it in the first place. Busyla sikit area ni. Kami cuba cari simkad tempatan untuk kemudahan, tapi banyak tempat yang minta macam-macam; Salinan passport, Salinan visa, gambar, segala mak nenek. Kebetulan masa kami keluar tu kami cuma bawa Salinan passport tanpa original so visa kami tak ada. Tak jadilah.

Cubaan pertama aku bercakap Hindi ialah dengan minta autorickshaw bawakan kami ke India Gate. Merasa beb, naik auto macam tengok dalam movie. Hihihi. Hati kena berani sebab cara diorang ni drive memang luar biasa. Sesak, cilok mencilok, hon di sana-sini.

Beberapa kali terjumpa dan sembang dengan local, bila dengar kami dari Malaysia aje, “Oh yes, Malaysia! Truly Asia!” Hahaha. Berkesan betul tagline tu. Ambil-ambil gambar sikit di India Gate, lepas tu kami cari autorickshaw ke destinasi seterusnya. Kali ni aku usahakan speaking Hindi lebih banyak lagi. Alhamdulillah, diorang faham aku dan aku faham diorang. Tak sia-sia aku tengok cerita Hindustan sejak umur 9 tahun.

Destinasi seterusnya ialah ke Red Fort. Nak masuk kena ada tiket; untuk foreigners Rs250 seorang. Nak masuk sini (dan ke majority tempat di India ni) kena lalu scanning machine macam di airport. Jadi tripod dan monopod kami telah dikesan. Maka kena keluar simpan di locker room dia. Jadinya di dalam tu, aku ambil gambar kau
, kau ambil gambar aku. Membelek-belek monument bersejarah dalam sejam setengah, lepas tu keluar.

Aku sempat tengok-tengok orang jual baju di luar. Kurti (blouse labuh perempuan) dia letak harga mula Rs150 = RM9. Itu belum ditawar-menawar. Berpinar biji mata aku tengok. Boleh beli 10 ni. Tapi sebab nak kejar masa, kami terus jalan ke Chandi Chowk. Dah mula kena tarik-tarik dengan orang kedai, so husband setuju dengan ajakan seorang pengayuh beca untuk naik beca dia. Rs50 dia letak harga. Tetiba bila sampai beca dia kata Rs50 for half an hour. Eh kurang asam! Tapi husband kata ok je, so naik. Tak jadi aku nak membelek kedai-kedai baju. Niat dah ada nak beli Punjabi suit tempah siap. Ada yang kata dalam sehari boleh siap dan dia hantar ke hotel. Berkuburlah hasrat.

Laju je mamat ni mengayuh, melainkan bila tersangkut di kesesakan lalulintas beca. Lepas tu asyik stop kat kedai yang mahal-mahal. Hadap komisyen lah tu! Tak kuasa aku. Aku masuk seminit dua pastu keluar balik. Truthfully, sesak macam mana pun, aku rasa aku prefer jalan kaki sendiri sebab senang aku nak berhenti dekat mana-mana kedai. Bila dah atas beca ni, the act of stopping at a particular shop akan buat kita berada at a disadvantage sebab orang kedai akan tahu kita berminat dengan kedai dia. Haruslah dia ketuk harga tinggi. So kami rugi di situ. Aku nak beli rempah, nak beli gelang, semua tak jadi. Terus jela mengayuh sampai bila check jam, dah sejam setengah kami atas beca dia. kami suruh dia hantar terus ke Jama Masjid, sebab kalau ikut dia entah ke mana-mana lagi dia nak bawak. Bila sampai di Jama Masjid tu berlakunya usaha pertama kami untuk membanteras penipuan di India. Haha. Dia boleh suruh kami bayar Rs250, sebab lama katanya. No, no, no! Husband aku tunjuk jam, kata kami naik sejam setengah je. Pastu dia turunkan kepada Rs200, sebab Rs50 tip katanya. Ah pungkoq hang! Dah bayar gaji kau nak tip-tip pulak. Aku kata takde, takde. Rs50 setiap setengah jam, jadinya Rs 150. Aku bagi duit pastu blah. Pastu rasa sungguh berjaya. Hahaha…


Masuk ke Jama Masjid ni kami salah langkah sikit. Rupanya kalau bawa kamera kena bayar Rs300 per camera. Elok je camera tergantung kat leher aku, dan camera ala-ala gopro tu dalam tangan husband aku. Melayang Rs600. Husband aku kata takpelah, anggapkan sedekah kepada masjid. Alang-alang dah Zohor, husband solat di situ. Aku, nasib baiklah, aku cuti. Sebab kalau boleh sembahyang, aku tak tahu kat mana nak solatnya, sebab tak ada tempat solat perempuan dekat kebanyakan masjid kat sini. Nak masuk masjid ni kasut kena buka. Kami pegang ajela kasut tu.

Bergambar sikit-sikit. Aku tahu dari atas bumbung Jama Masjid tu pemandangan cantik, tapi nak kena bayar tiket asing pula untuk naik atas. Dan kami pun dah lapar. Jadi keluar aje dari masjid tu. Kami ada dapat tip pasal kedai makan di area situ, dan landmarknya ialah Pintu 1 Jama Masjid dan Stesen Metro Chawri Bazaar. Tapi kami ditunjuk arah entah ke mana hala, jalan punye jauh tak jumpa-jumpa. Rupanya yang ditunjuk tu jalan ke metro dari direction berbeza. Syabas! Aku dah penat. So husband kata tak payahlah cari kedai tu. Instead kami beli Mango shake di kedai jus, 600 ml Rs 50. Uiii, sedap beb! Dapatlah buat alas perut. Dan kami terus ke stesen metro untuk ke Qutb Minar.

Setengah jam perjalanan, harga tiket Rs 40 untuk 2 orang. Sesaknya subhanallah! Murah punya pasal, hadap je. Sampai di stesen Qutb Minar, nak kena naik auto pulak ke tapaknye. Jumpalah lagi pemandu auto putar alam. Janji Rs100 untuk ke Qutb Minar, pastu poyo-poyo kata “I give you 2 places ma’am, for 1 price. I take you to shopping place.” Dah hagak dah, mestila kedai mahal. Tapi mengena sikit jaring dia sebab bila tengok baju budak, husband kata belikan baju untuk Adik kat situ. Mahalla untuk standard India, sepasang kurta budak 4 tahun Rs350. Tapi kain dia lembut sedap. So fine. Seronokla mamat tu dapat komisyen dia.

Barulah kami sampai di Qutb Minar. Nak masuk kena bayar; foreigners harga Rs250 seorang. Ok, sini cantik. Cantiknya menara tu subhanallah. Ukiran-ukiran dia semua. Lama kami membelek runtuhan yang ada dekat situ semua. Ambil gambar pun enjoy dekat sini. Terjagala taman-taman dia. Round dekat situ dalam sejam, dan nak gerak balik.

Jumpa pemandu auto/beca putar alam ketiga untuk hari ni. Tawar-menawar harga untuk ke station, pastu husband nak pegi tengok telaga lama kat area tu. 1 tempat Rs50, minta 2 tempat dia mintak Rs200. Tak mau! Tawar-tawar, dia kata Rs120. Fine. Pastu on the way ke telaga tu dia singgah di satu lagi telaga buruk mana ntah. Aku masuk seminit je kot, sebab kotor. Bila sampai di station, dia boleh nak charge Rs150 sebab 3 tempat. Aku sound dia dalam hindi, kata aku tak suruh pun dia bawak lagi satu tempat tu. Dia kata ok, ok. Aku takde change so bagi dia Rs150. Dia bagi aku change Rs20 je
. Dia kata bagila Rs10 kat dia. Aku sound lagi dalam Hindi kata sampai hati dia tipu kitorang. Tak jadi terus dia. Tak tipu, tak tipu katanya. Dia pulang balik Rs10 tu. Bukannya pasal kedekut, tapi dah janji tu janjila. Kalau dia tak buat perangai macam tu, mungkin dengan ikhlas aku bagi tip. Tapi bila buat perangai, yang rasa nak bagi pun terus tak nak. Tapi husband tepuk tangan la pastu, sebab keupayaan komunikasi aku telah berjaya menyelamatkan kami beberapa kali.

Perjalanan metro ke New Delhi station lengang. Dapat duduk, Alhamdulillah. Bila sampai sana tu yang terpinga-pinga tu. Tak tahu mana nak naik jejantas untuk ke Paharganj, area hotel kami. Pusing sana, pusing sini, last-last cari auto jela. Aku bersyukur aku boleh cakap Hindi. Dia quote harga Rs70 untuk perjalanan secoet tu balik ke hotel. Aku cakap hindi, mintak kurang jadi Rs50, dan dia setuju.

Fuh, fuh, fuh! Sampai hotel tu rasa macam nak sujud syukur sebab we survived the day! Without any help! Cepat-cepat mandi sebab rasa kotor dan berdebu sangat. Dinner kami makan di hotel saja. Husband order chicken biryani, aku order paneer paratha. By then aku dah agak confident cakap hindi, jadi order makanan, siap tanya pasal ayam halal ke tak semua dalam hindi. Okla. Sedap, senang, murah pun murah.

Balik bilik tu just setel packing semua, upload gambar. Contact anak-anak. Alhamdulillah. It was great.


Observation aku untuk Day 1 di Delhi: Sesak. Memang sesak. Kotor pun kotor. Serombong hidung ni penuh dengan sisa kumbahan sebab asyik menyedut udara berdebu. Tapi takdelah lebih teruk daripada yang aku bayangkan. Kalau nak kata tepi-tepi dinding hancing, percaya atau tak, di Italy pun sama aje. Bila lalu terowong bawah tanah untuk cross jalan, husband aku kata bau busuknya sama aje macam terowong pejalan kaki di KL. Penipuan memang berleluasa, tapi di Malaysia pun banyak aje kes pemandu teksi tipu foreigners. Yang buat aku kagum ialah, dalam metro, anak-anak muda dia laju untuk offer seat diorang kepada orang yang lebih tua. Yang itu takde di kalangan anak muda kita. Kebolehan cakap English orang diorang pun bagus, sampai ke pemandu-pemandu rickshaw dan auto. Orang diorang sangat pelbagai dari segi rupa, dari yang paling hitam sampai ke yang paling putih. Husband aku orang mistake dia as orang Nepal, sebab memang muka cina-cina semuanya. Dan kebolehan bercakap bahasa tempatan makes a big difference on how you are treated. 

No comments:

Post a Comment