Monday 23 February 2015

India: Misi Memburu Shahid Kapoor - Day 8

India Day 8

21st February 2015

Kami bakal meninggalkan Shimla hari ni. Bangun Subuh pukl 6 lebih tu terus mengemas. Orang hotel dah aturkan teksi pukul 9.30, jadi santai aje. Banyak masa lagi. Husband khusyuk tengok cerita Kung Fu Hustle alih suara ke Bahasa Hindi. Gelak macam paham je. Ahhaha…

Pukul 8.45 macam tu kami turun breakfast. Yayyy! Hari ni ada poori! Takdelah kempunan aku balik karang. Makan toast dengan cheese omelette yang lazat. Sempat aku bagitau orang tu, gulab jamun semalam sangat sedap! Sengih dia.

Anyway, hari ni hari aku tak berapa nak ceria, sebab mak aku tak sihat di Malaysia. Memang sejak hari ketiga aku sampai sini, dia demam, dan lepas tu disahkan denggi. Dah masuk hospital semalam dua, dan hari ni nak kena masuk ICU sebab platelet dia asyik jatuh. Dalam keadaan macam ni, kita cuma boleh berdoa dan tawakal.

Selesai makan, check out, pukul 9.30 tu kami turun ke teksi yang dah menunggu di bawah. Terus dibawa ke train station. Train kami pukul 10.35, jadi sempatlah berposing-posing. Gerabak kami tak ramai. 2 couple India, 1 couple mat saleh, kami, dan 1 lagi couple tu tak dapat dipastikan kewarganegaraannya. Muka nak macam Filipina, tapi bahasa pertuturan diorang tu aku tak cam.


Train gerak on time, dan perjalanan akan mengambil masa 5 jam 35 minit. Keras bontot! View cantikla. Train ni berjalan di lereng-lereng gunung, merentasi jambatan, masuk terowong. Banyak scene filem Hindustan yang dibuat dalam train ni. Antaranya ialah Jab We Met dan Parineeta.


Anyway, walaupun aku berusaha keras untuk tak miss apa-apa scenery cantik, aku kalah dengan mata aku, yang kalah dengan perut aku. Aku ni pantang kalau makan breakfast berat, lepas tu mesti mengantuk. So kita tidur dulu. Tapi tidurnya kejap-kejap aje. Bila berhenti di station mana-mana,jagalah balik. Kami sempat lompat turun train ambil gambar di signboard, lepas tu menggelabah naik balik bila train nak start jalan. Husband ada turun beli chai di stesen Barog. Dia dah ketagih chai tu.

Anyway, tepat pukul 4.10 petang, seperti yang dijadualkan, kami sampai di stesen Kalka. Barulah dapat tengok stesen Kalka. Hari tu patutnya naik train dari sini, kan kami tukar plan. Takpelah, kami happy dengan the way everything turned out.

So misi pertama ialah mencari toilet. Terus amik air sembahyang sekali. Lepas tu baru pikir nak solat kat mana. Sementara tunggu husband aku pulak masuk toilet, aku bersembang dengan sorang perempuan India yang naik 1 train dengan kami tadi. Kami berdiri berdepan-depan, dan dia senyum-senyum kat aku macam nak tegur. Agaknya dia serba salah, tak tahu nak cakap bahasa apa. So aku start le dulu, tanya dia lepas ni dia menuju ke mana. Dia akan ke Chandigarh, naik train sama dengan aku nanti, tapi sampai 1st stop je. Barulah ajak bersembang, yang dia baru balik honeymoon ke Manali dan Shimla. Dia tanya aku dari mana, bila cakap dari Malaysia, dia terkejut sebab aku boleh cakap Hindi. Biasalah, sembang-sembang orang baru nak berkenalan. Husband dia tengah pergi beli tiket.
Lepas husband aku keluar dari toilet, kami masuk ke waiting room. Alhamdulillah, kosong, jadi kami gunakan ruang tu untuk solat. Train Delhi Kalka Shatabdi dijadualkan pada jam 5.45 petang, jadi we had plenty of time. Bergambar sikit-sikit, beli chai lagi, minum-minum. Then pukul 5.15 tu pintu train dibuka, kami terus masuk. Tepat pukul 5.45 train jalan.

Kalau naik train Shatabdi ni, memang mewah. Sepanjang perjalanan kami selama 4 jam 5 minit tu, makan saja tak berhenti. Mula-mula bagi air mineral dan air limau. Lepas tu bagi vegetable sandwich, samosa dan manisan. Lepas tu bagi chai. Then bagi sup tomato dengan breadstick dan butter. Then nasi dengan lauk paneer dan dhal, chapatti 2 keping, dan yogurt. Last sekali bagi aiskrim. Hambekkkk kau! Sengkak perut aku. Itu pun kami tak makan semua. Nasi tu memang kami tak makan sebab makan sandwich, samosa dan breadstick pun dah kenyang. Aku bedal jugakla 2 chapati tu, dengan aiskrim. Husband tak makan banyak sangat pun, tidur je.

Sampai di Delhi pukul 10, terus kami menapak ke hotel StayWell Dx, check in untuk 2 malam lagi. Ambil balik beg kami yang kami simpan dekat sana, masuk ke bilik. Dapat aje wifi, terus diberi berita yang tak best; anak bongsu aku demam. Allah. Tak cukup dengan mak aku di hospital, anak aku pulak. Resah gelisah aku dibuatnya. Aku cuma boleh bertawakal.

Nak tanya banyak-banyak pun, time di Malaysia dah pukul 1 pagi. Kami freshen up dan tidur ajelah. Menanti hari esok.




No comments:

Post a Comment