Sunday 22 February 2015

India: Misi Memburu Shahid Kapoor - Day 7

India Day 7

20th February 2015

Bangun Subuh pukul 6 pagi tu, dengar guruh, dan nampak kilat. Kejap lepas tu hujan start turun, agak lebat. Kami santai aje di bilik. Entahlah, kali ni aku agak relax. Semua pun berserah je. Bersama-sama dengan tempahan bilik ni, kami dapat free breakfast, yang mula dibuka pukul 8. Jadi sementara menunggu pukul 8 tu aku kerja sikit, buat apa yang patut. Sape kata pergi holiday tak kena kerja, kan? Aku macam biasalah, kuota mingguan masih kena submit. Sebab tu kriteria utama pemilihan hotel ialah Wifi. Syukurlah, sebab dalam hal macam aku ni, holiday pun duit masih boleh masuk. Rasa-rasa nak shopping lebih, kerjala lebih sikit masa holiday. Haha…

Anyway, pukul 8 tu turun makan. Hujan masih turun, dan alhamdulillahhhhh… Tuhan bagi rezeki kat kami, sekali dengan hujan tu, salji pun turun. Merasalah tengok salji turun.

Makan breakfast dia sedap. Yang buat aku jatuh cinta ialah banana shake dia. Lepas tu ada toast and eggs made to order macam biasa. Stuffed paratha dengan beberapa lauk. Ada cereal, ada buah-buah. Alhamdulillah, kenyang. Waiter-waiter dia memang selalu bagi layanan istimewa kat aku dan husband. Mintak je apa-apa, bagi aje. Rajin datang tanya, nak apa-apa extra ke tak. Aku sukala hotel ni. Sangat recommended. Honeymoon Inn yer namanya.

Lepas makan kami pergi main hujan kat luar. Tak kelakar sejuknya. Ambil sikit video snow turun bagi anak-anak kat rumah tengok. Dari semalam lagi dok voice chat dengan diorang, dah siap pesan, “Mama buatkan snow angel tau! Mama hantar gambar Mama pegang snow tau!” Iyerlah nak. Rasa bersalah sebab tinggal diorang? Tak langsung! Sebab dulu aku kecik-kecik pun mak ayah aku selalu tinggal pergi holiday. Bukannya aku tak bawak diorang pergi mana-mana kan? Cuma setahun sekali aku
nak moment ni dengan husband aku. Untuk diorang, carilah minat sendiri besar nanti, dan live your life on your own.

Anyway, masa tu baru pukul 9, dan hujan masih lebat. So kami balik ke bilik. Husband aku kata bagilah masa sampai tengah hari. Insyallah adalah rezeki kita nanti. Sebab plannya hari ni nak ke Kufri, main snow. Kami nak ambil pakej dari kedai di Mall Road, jadi nak jalan kaki ke sana pun dalam 15 minit. Kat sana dia offer Rs1000. Hotel offer Rs1300. Aku kata kat husband, kalau hujan tak berhenti, kena ambil ajela yang hotel punya. Pejam mata ajela.

Alhamdulillah, memang Allah makbulkan setiap doa kami. Pukul 11.30 macam tu hujan reda. Monyet pun dah start keluar cari makan. Jadi kami pun serta-merta get ready dan keluar. Lalu di reception tu, pegawai kat situ cakap tiket train kami untuk balik nanti diorang dah belikan. Kami minta diorang belikan, sebab kami tak dapat beli sendiri dekat sini. Line phone problem, nombor TAC untuk credit card transaction tak dapat nak masuk. Lepas tu dia tanya sekali pasal ayam halal, dia tanya kami nak tak diorang sediakan malam ni? Memang aku ada tanya pasal restoran halal dekat sini, sebab teringin makan ayam. Tak sangka diorang take note benda tu. Jadi kami setuju ajelah untuk diorang sediakan ayam halal hari ni.

So seterusnya kami menapak ke hujung Mall Road, pergi ke travel agency tu. Dia quote Rs1000 untuk ke Kufri, Fagu semua. Jadi malas nak fikir banyak, kami setuju aje. Jauh juga jalan kaki turun ke kereta. Driver yang bawa kami tu, again, tak reti cakap English. Husband aku terus-terus siku-siku aku, menyerahkan tugas berkomunikasi. Puii! Aku lagi! Hahah.

Tanya-tanya dia pasal filming location beberapa cerita Hindustan yang dibuat di Shimla such as Bang Bang, Jab We Met, 3 Idiots. Driver tu kata cerita Highway pun ada shoot sikit di sini. Dan hujung bulan 2 ni Deepika Padukone dan Ranveer Singh nak datang shooting kat sini. Haiyaaaaa miss sikit! Tanya dia, kalau ada shooting tu tutup ke Mall Road tu? Dia kata tak tutup sepenuhnya, block sikit aje. Ish! Kalau dapat tengok kan best!

On the way ke Kufri tu berhenti ambil gambar Green Valley di tepi jalan. Salji dah banyak dah kat tepi-tepi jalan tu. Excited kemain aku! Gelak aje driver tu bila aku kata “Hamare liye yeh pehli baar hai.” Kami first time tengok salji. Dia kata dekat sini 4 bulan, dari December sampai March, memang ada salji. Aku sebut pasal Manali. Dia kata datang sini pun ok nak tengok salji, tak payah pegi jauh sangat sampai Manali.

Bila sampai ke Kufri tu, chaotic sikit. Ramai orang. Rupanya Rs1000 yang aku bayar tadi tu harga transport aje. Di sana semua kena bayar asing. Sewa kasut but Rs100 sepasang. Pastu disebabkan kami datang sini with zero knowledge, kami agak disadvantaged. Kami disuruh bayar pakej untuk naik kuda ke snow spot tu. Rs1050 seorang. Disebabkan kami betul-betul blur tak tau nak jalan ke arah mana, jauh mana lokasinya, dan tahap kesukaran perjalanannya, terpaksa ambillah juga. Lepas dah bayar baru kami nampak ramai yang berjalan kaki ke satu arah. Kalau tunggu dan perhatikan keadaan lama sikit tadi, mungkin kami tak perlu bayar Rs2100 tu. Tapi kata husband, bila lagi nak merasa naik kuda, dalam suasana salji pulak tu. Kalau nak masuk main salji tipu kat I-City pun kena bayar mahal jugak, ye dak? Jadi naiklah.

Kelakar jugak. Gayat aku naik kuda tu. Tinggi! Ambil masa dalam 5 minit untuk biasakan diri, lepas tu ok. Sampai di snow spot tu, macam biasalah, bergambar. Buat snowmen, snow angel untuk tatapan anak-anak. Takdelah nak slide-slide bagai, sebab malas nak basahkan seluar. Pacak tripod, posing banyak-banyak. Lepak situ sampai dalam pukul 3, kami turun. Minta tolong pekerja kat situ callkan owner kuda kami, tunggu dia sampai. Then kami naik kuda turun balik ke parking di bawah. Amazing experience. Takpelah kena kencing sikit tu. Siapa lagi diorang nak kencing kalau bukan pelancong asing? Kan? Hahahahha…. 

Elok-elok je sampai ke kereta driver kami, hujan start turun balik. So balik. Dia turunkan kami dekat dengan Lakkar Bazaar semalam, tempat kami beli 3 pasang kain Rs1200 tu. Jauh juga nak berjalan balik. Beli bread pakora buat bekal makan sambil berjalan. Sedap. Roti goreng berinti.

Akhirnya sampai balik bilik pukul 5. Solat, rehat. Orang hotel siap call minta bagitau menu untuk ayam halal kami tu. Aku tanya juga, aku nak ambil buffet dinner lagi malam ni, so ayam tu nanti kira asing ke macam mana? Dia kata free aje, masuk sekali dalam buffet tu nanti. Just order je nak ayam tu masak apa. Wow! Belum pernah lagi aku dapat layanan macam ni. I’m impressed!

The only time aku dapat sakit sepanjang trip ke India ni ialah malam ni. Entah kenapa belakang aku lenguh dan berdenyut-denyut semacam sejak tengah hari tadi. (Tapi masa main snow tu elok pulak? Hahaha). So sebelum keluar makan tu aku makan Panadol 2 biji. Baru turun bawah.

Buffet dia menarik. Ada vegetarian biryani dan 4-5 jenis lauk vegetarian. Mushroom pasta in white sauce. Salad, sup. Non-vegetarian malam ni ialah ikan goreng dan butter chicken yang kami order tu. Hihihi. Lepas tu ada desserts. Yang tu yang aku jatuh cinta sangat. Gulab jamun dia superb!!!! Aku pernah try sekali di Malaysia; too sweet and too hard. Yang ni punya just nice, dan sangatttttt lembut. Ya Allah aku jatuh cinta. Sayang perut aku dah penuh sangat masa tu. Dan aku try juga satu lagi manisan, moong dal halwa. Pun sedap! Macam bijirin sikit, macam couscous or suji macam tu. Oh, I’m so in love!

Siap makan tu pergi bayar dan ambil tiket train kami. And then that’s it for today. Esok nak tinggalkan Shimla dah. Balik ke Delhi. Gonna miss this place, surely! So peaceful!


1 comment:

  1. gulam jamun... tgk recipe mcm cekodok india dgn sugar... macam sedap je... nak buat la..heheh

    ReplyDelete