Friday 20 February 2015

India: Misi Memburu Shahid Kapoor - Day 5

Day 5

18th February 2015

Hari kami bermula seawal 6 pagi untuk masuk ke Taj Mahal. Dan hari ni juga akan jadi hari yang paling panjang untuk kami. Akan aku ceritakan satu per satu.

Trend yang popular di Taj Mahal ialah untuk tengok pemandangan matahari terbit, jadi kami pun tak terkecuali. Pagi-pagi tu memang dah berderet foreigners. Some details tentang Taj Mahal yang patut anda tahu:

  •        Harga tiket masuk untuk foreigners ialah Rs750. Sabarkan hati melihat harga Rs10 untuk local tu ya! Harga Rs750 tu termasuk 1 botol air dan penutup kasut (tak boleh pijak Taj Mahal dengan kasut. Nanti kotor.

  •    Tak boleh bawa apa-apa. Tripod, monopod, makanan, beg. Kalau ada bawa beg, proses beratur nak masuk akan lebih lama sebab dia akan buka dan check satu-satu barang di dalam.

  •    Mengikut firasat aku, (dan ini hanyalah firasat yang tidak dipastikan kesahihannya) tengok Taj Mahal dari Mehtab Bagh pagi-pagi tu macam lagi cantik. Sebab dari sana matahari naik betul-betul di belakang Taj Mahal. Akan dapat angle-angle shadow yang menarik. Rasanyalah. Kalau ada masa panjang di Agra bolehlah dipastikan perkara tu.

Anyway, Alhamdulillah. Dapat dah tengok satu monumen yang selalu aku teringin nak tengok. Yang pasti, bila tengok Taj Mahal ni, bagi aku ia bukan symbol cinta. Tapi ia melambangkan kehebatan orang zaman dulu. Untuk bina bangunan macam ni, diorang tak perlukan degree, masters bagai dalam architecture, engineering segala mak nenek. Diorang perah otak. Macam mana diorang terfikir untuk buat segalanya simetri, macam mana nak ukir dan tatah batu-batu permata sampai jadi corak, macam mana nak pastikan kukuh. Shah Jahan sendiri design bangunan ni. Agak-agak kalau suruh pemimpin kita design apa-apa, jadi tak? No offense to anyone. Ratusan tahun bangunan ni berdiri dekat situ, tak ada retak, tak ada runtuh. Bangunan yang arkitek kita buat, belum siap lagi dah nampak retaknya, siling runtuh, rosak sana-sini. Amazing.

Anyway, takdelah nak belek lama-lama pun bangunan tu. Guide pun aku tak ambil. Nak tahu nanti aku Google. Datang nak ambil gambar je! Haha. Lepas tu gerak balik ke hotel. Merayau-rayau sikit kat kedai-kedai souvenir luar tu. True enough, boleh dapat murah sangat. Benda sama yang kami bayar Rs65 sekeping semalam, hari ni kami dapat untuk Rs40. Kami beli 25 keping. Jalan kaki balik hotel tu kami sesat sekejap. Sekejap tak sekejap pun, setengah jam jugaklah membazir. Nasib baik ada pemandu auto yang jerit-jerit kat kami dari atas auto “Wrong way, sir. Wrong way ma’am.” Baru kami perasan, lama benar berjalan, tak sampai-sampai lagi. Hahaha.

Breakfast di hotel, check out. Total harga hotel, dinner dan breakfast kami ialah Rs2500.  Train kami untuk balik ke Delhi ialah pada jam 11.30. Memang betullah si Nadim semalam tu putar alam, tak nampak pun batang hidung dia. So kami naik auto je ke station. Dan di sinilah pengembaraan dan cabaran kami bermula.

Tengok di signboard, train kami delay untuk 2 jam. Subhanallah. Memang dah dijangkakan, dan aku memang dah nervous pasal hari ni right from the beginning. Sebabnya, ini semua train jarak jauh. Yang keseluruhan perjalanannya dari destinasi mula sampai akhir menjangkau lebih 24 jam. Anything can happen in between. Kami tunggu. Merasalah guna toilet stesen kereta api bagai, tunggu lama-lama tu. Kena bayar Rs5, dan surprisingly, sangat, sangat bersih! Lagi bersih daripada certain toilet berbayar yang pernah aku jumpa kat Malaysia. 

Masih relax lagi masa tu walaupun terkilan sikit tak dapat teruskan agenda shopping di Delhi sebelum train kami yang seterusnya ke Kalka malam ni. Tunggu punya tunggu, tempoh delay tu makin meningkat, jadi 2 jam 10 minit, lepas tu 2 jam 15 minit. Last-last sekali jadi 2 jam 35 minit. So daripada pukul 11.30, train kami sekarang ni akan sampai pukul 2.05. And then tiba-tiba information pasal train kami lenyap daripada information board. Harapkan dengar pengumuman yang tak berapa clear. Dekat pukul 2 tu start dengar pengumuman pasal train “Vishwakapatnam to Hazrat Nizamuddin Delhi” train number 12807. Train kami pula namanya “Vishwakapatnam Hirakund to New Delhi Railway Station”, number 18507. 

Nampak tak confusion di situ. Kalau tak naik, dan tiba-tiba itu train kami macam mana? Nak pergi tanya pun, train tu singgah sini 5 minit aje. Mana sempat. Information kaunter kat luar station nun. So kental tak kental, naik aje. Yakinkan diri. Husband aku dua tiga kali ulang-alik pergi jenguk information board tu, number train kami still takde info. So kental jelah.

Bila conductor datang mintak tiket, rupanya kami salah train. Maknanya kami naik train tu tanpa tiket. Kena bayar tiket plus denda, total Rs800. Pejam mata jelah woi! Kami sedapkan hati dengan mengatakan, whatever it is, we will reach Delhi. That’s all that matters. Merasalah duduk dalam train ala-ala dalam cerita Hindustan tu. Sesak, orang ulang-alik datang jual barang. Kena kacau mintak sedekah dengan golongan bapok diorang. Tang tu aku buat-buat tourist sangat, tak paham apa dia cakap. Hahaha… dia tanya kami dalam hindi, korang ni dari mana, America ke? Aku buat-buat ternganga je. Nasib baik passenger lain kat tempat kami tu tak pecah rahsia, sebab sebelum tu aku tanya-tanya diorang semua dalam Hindi.

Anyway, perjalanan ambil masa 3 jam lebih. Sampai di Hazrat Nizamuddin pukul 5.30 petang. Dah senja dah. Naik auto pulak ke New Delhi Railway Station untuk check train malam ni. Tak jumpa. Mungkin awal sangat kami sampai. Yang jumpa ialah info pasal train kami yang sepatutnya naik tu. Baru sampai di station. Dalam pukul 2.45 macam tu jugak baru dia sampai di Agra tadi. Gilo!

So pergi balik ke Hotel StayWell Dx. Alhamdulillah, aku suka sangat dengan layanan orang di sana. Diorang bagi beg kami, benarkan kami lepak dekat seating area dia untuk punggah barang. Simpan baju kotor dari Agra & Jaipur dan pack barang untuk ke Shimla. Mintak guna wifi pun dia bagi. Siap suruh kami rehat-rehat dulu, naik makan di atas. Bagi charge phone. Masa bayar makan tu kami takde duit kecil, dan dia pun takde change. Dia siap kata takpelah, Rs26 tu tak payah bayar. Dia belanja. Kami bagi juga Rs20 yang kami korek-korek jumpa. Kami still hutang dia Rs6. Rehat-rehat hantar khabar kat family sampai pukul 8.30, gerak ke station. Sempat cucuk duit sikit, rasa macam tak cukup pulak apa yang ada ni. Banyak sangat belanja kat transport.

Sampai di station, kami tak jumpa cari info train kami. Tanya-tanya sorang uncle Sikh yang sangat friendly, tapi dia tak tahu. Kami pun pergi cari enquiry counter. Rupanya, kami terlepas pandang nama station. Kami salah station hoi!!! Gilo betul! Masa tu dah pukul 9. Train kami patut gerak 9.30 malam, dari Old Delhi Raiway Station rupanya. Bukan New Delhi Railway Station. Menggelupur kejap. Ada satu auto driver tu yang memang dok ikut kami, dia pun dapat peluang keemasanla. Rs500 dia mintak. Aku degil tu. Masih nak tawar, cakap kat dia tak payah, aku cari lain. Padahal dah dupdap dupdap tu. Aku buat-buat blah dari situ nak cari auto driver lain. Bila ada yang approach aku je, mamat tu turunkan harga dia sampai Rs250. Baru aku setuju. Still mahal tu, tapi takkanla nak terlepas train pulak kan?

Macam ribut dia bawak auto dia, kat celah-celah lorong kecik, hon sepanjang masa. Which I really appreciate. Kami sampai tu pukul 9.25. Lepas tu tau apa? Train kami delay. By 6 bloody hours!! Ya rabbi! Cabaran, cabaran.

Pergi ke assistance booth, cakap dengan officer di situ. Aku bagitau dia masalah aku; train aku dari sini delay, pukul 3.25 pagi baru scheduled to arrive, dengan perjalanan 7 jam. Tapi train aku dari Kalka ke Shimla nanti akan berlepas pukul 5.30 pagi. “Aur koi train hai yahan se Kalka tak, aaj raat ko?” Aku nak cari train lain malam ni jugak. Pastu dia yakinkan aku yang train ni dengan train ke Shimla tu connecting. Kalau yang ni delay, yang tu pun akan delay. Pulak dah. Maknanya, instead of sampai Shimla kul 10 pagi, aku akan sampai pukul 5 petang. Wasted 1 whole day, and then I will have only 1 full day in Shimla. So I needed to sit down and think. Husband aku dah cepat-cepat pergi subscribe Celcom roaming, sebab kami perlu search internet desperately sekarang ni. Ada a few options dalam fikiran aku.

  • Naik bas ekspres terus ke Shimla malam ni. Tapi bas tu bertolak pukul 10. Masa tu dah pukul 9.50.
  • Naik Delhi Kalka Shatabdi pukul 7.05 pagi esok, sampai Kalka 11 lebih pagi. Dan naik train ke Shimla pukul 12 lebih, sampai sana 5.30 petang. Which is basically sama jela macam train asal kami.

Buntu aku masa tu. Tak tahu nak balik hotel ke, nak call sape ke, nak pergi mana ke. Kami betul-betul melilau di perkarangan stesen tu. Tiba-tiba Allah hantarkan seorang pemandu beca muda untuk bantu kami. Dia datang dekat kami dan tiba-tiba petik, dalam Hindi, “Nak cari bas tak? Ke Shimla, ke Kalka, ke Chandigarh. A/c, non a/c semua ada. Akan bertolak pukul 10 ni.” So aku terus tanya dia, berapa ringgit. Sempat ke, sekarang dah 9.50 malam. Dia kata sempat, puan. Kalau kita pergi sekarang sempat. Dia mintak Rs10 seorang je untuk ke tempat booking. So aku tawakal kepada Allah, ikut dia. dan dia bawa kami ke sebuah travel agency.

Aku tanya orang agency tu pasal bas ke Shimla. Ada 1 bas je, luxury sleeper bas, bertolak pukul 10 (masa tu dah pun pukul 10). Aku tanya ada lagi ke? Dia kata ada, terus dia call bas tu tanya-tanya. Aku tanya harga, dia petik seorang Rs1850. Mahal giler tu. So aku buat-buat tak jadi, kata mahal sangatla apela. Kata takpelah, naik train aje esok. Dia turunkan harga jadi Rs1650. Aku still kata mahal. Last-last dia letak Rs1500. Aku tau boleh lagi nak tarik harga tu, tapi kami at a disadvantage, sebab kejar masa. Dia kata kalau nak kena cepat. Bas dah gerak, tapi dia berhenti tunggu kami tepi jalan. So aku pun ok kan ajelah.

Dia hantar kami naik 4wd, betul-betul pergi tepi jalan kat mana tah, dalam 10 minit dari travel agency tu. Bas tu dah tunggu kami, penumpang lain semua dah siap masuk. Hihihi.

So demikianlah adanya. Aku terus guna internet yang husband baru subscribe tu, cancelkan 2 train
kami yang kami tak jadi naik ni.


Akan aku sambung kemudian, kerana… Shah Rukh Khan kata “Picture abhi baqi hai mere dost…”

No comments:

Post a Comment