Sunday 2 February 2020

Couples Trip 2020: The journey


Tiap-tiap tahun kan memang kami pergi holiday berdua. So dekat-dekat masuk tahun baru kita dah kena atur bila Tarikh-tarikh sesuai untuk travel sepanjang tahun. Selepas dibelek calendar cuti umum dan juga calendar cuti sekolah anak-anak, ternyata the only suitable time untuk pergi jalan berdua ialah lepas raya cina. Sebab masa tu ofis ayah cuti 2 kali Jumaat sempena Hari Wilayah dan Thaipusam. So dia tak perlu ambil cuti banyak sangat.

Ya, memang aku terasa kami baru je balik dari Melbourne dan Swiss Italy. But seriously, it’s now or none at all for this year. Nak tak nak, kami proceed cari tiket. Dan basic rule aku simple, mana murah kita beli. Tiga bandar yang murah kali ni ialah Milan, Munich dan Venice. Disebabkan kami baru je balik dari Milan, kami decide untuk ke Munich dan balik dari Venice.

So here goes.

30 Januari 2020

Flight kami pukul 8 malam, jadi belah pagi sempat uruskan anak-anak balik sekolah, sempat kerja half day, sempat bawak diorang pergi lunch. Macam yang aku cakap, makin diorang ni besar aku sebenarnya makinnnnn berat nak tinggal so aku tau diorang pun enjoy travel macam aku. Dan tak susah pun sebenarnya bawak diorang berjalan. Sempoi. But we’ve made this promise with each other to have that much of time to spend per year, so aku akur.

Penghargaan perlu diberi kepada mak aku yang sanggup jaga diorang, dan adik aku yang bertindak jemput diorang balik sekolah hari-hari serta hantar jemput diorang mengaji. Nasib baik anak dia pun sekolah dan mengaji tempat sama. So sekali harung.

Kami naik grab ke KLIA pukul 4.30 dan sampai sana 5.30. Drop baggage sebab dah check-in, beratur Panjang jugak. Masuk tu pergi solat Asar dan terus melepak dekat dengan gate. Kena pakai mask the whole time, dengan kecoh-kecoh coronavirus ni. Risau la jugak.

Boarding semua lancar. Kami duduk berdua di seat bertiga, jadi lapangla sikit. Dapatlah gilir-gilir baring atas riba masing-masing. Hehe. Awal lagi so tak tidur, tengok a few movies sampai diorang serve makanan. Lepas tu baru tido kejap. Sampai Doha pukul 11 lebih malam, atau pukul 3 pagi waktu di Malaysia.

Transit dalam 2 jam lebih jadi pergi solat Maghrib Isyak dulu, baru menunggu di gate untuk next flight. Malang nasib kami dikelilingi ramai warga China sebab gate kami dekat-dekat dengan gate ke Hong Kong dan Beijing. Semoga Allah melindungi kami daripada virus durjana.

No comments:

Post a Comment