Tuesday 3 December 2019

Winter Trip 2019 Day 10: Milan - Doha - KL

1 Disember 2019

Bangun Subuh dan kemudian sambung berkubang di bawah gebar kerana cuaca sejuk yang lazat. Sampai perut mula berkeroncong pukul 8 tu barulah kami cuci-cuci tahi mata, pakai baju yang semenggah sikit dan turun breakfast. Food yang standard dihidangkan. Ada roti, yogurt, croissant, telur rebus, buah-buah. Makan dan minum puas-puas.

Then naik bilik balik, anak-anak take turns mandi bathtub. Aku menaip, Ayah main game. Baru turn aku mandi, bersiap semua. Sementara nak tunggu time check out sempat aku lelap sekejap, adala 10 minit. Dalam pukul 11 lebih kami keluar. Kat luar hujan sejak pagi, mendung, gloomy dan sangat sejuk.

Perjalanan ke Malpensa Airport dari hotel kami dalam 45 minit. Kami terus hala ke tempat drop off kereta sewa. Officer tu inspect semua dulu. Semua okay. Aku nervous jugak sebab kami sampai terlebih 20 minit daripada masa pick up hari tu. Manalah tau pegawai tu jenis skema kan. Tak pasal-pasal kena caj extra day kang. Sib baik tak…

Masuk Terminal 1, terus pergi drop baggage. Lepas tu mencari tempat solat. Ada chapel, kami terus hala ke sana, tapi dalam dia full on church dengan kerusi-kerusi, lilin-lilin dia semua sekali. Aku rasa tak proper je nak solat situ. Ayah pergi tanya, pegawai situ kata boleh je. Tapi we end up solat dekat tepi dinding belah belakang airport. Takde orang pun situ, ok je.

Selesai semua, pass through bag checks, stop makan-makan kejap sebab ada masa lagi. Baru go through immigration. And terus boarding. Takde dah peluang nak shopping apa-apa. Magnet Milan langsung tak jumpa. Flight kami pukul 3.55 petang. Dalam flight pun main game and tengok movie je. Energy banyak lagi sebab langsung buat apa hari ni. Tak ngantukla.

Sampai Doha pukul 11 lebih malam. Next flight is at 3.10 a.m. waktu Doha. Flight kedua ni kami semua pakat tido je. Aku jela pun yang rajin sikit bangun masa orang hidang sandwich, and again masa diorang hidang lunch. Anak-anak dan Ayah langsung tak makan. Ngantuk sungguh tu.

Akhirnya touchdown di KL jam 4.10 petang. Alhamdulillah. Tamat sudah. Semoga dimurahkan rezeki untuk berjalan lagi. Amin…