Monday 3 February 2020

Couples Trip 2020 - Day 2: Dachau & Munich

1 Februari 2020

Disebabkan semalam 6.45 ‘malam’ dah tido, pukul 2.30 pagi aku dah terjaga. Which is fine by me coz I got lotsss of work to do. Masa tu jugak bersembang chatting dengan anak-anak kejap. Sambil-sambillah kerja. Sampai dalam pukul 4.45 pagi, aku tidur balik sampai Subuh pukul 6.

Bangun tu bersiap sambil bermalas-malas, pukul 7.40 macam tu kami keluar bilik, pergi breakfast dulu. Kami memang cari hotel yang breakfast included untuk mempercepatkan aktiviti pagi. Choice of food dia reasonable. Banyak pilihan roti yang setanding bakeri rasa dia. Pilihan cheese yang super banyak sampai aku rambang mata. Ada telur rebus, muesli, yogurt, cereal, juices. Pilihan babi pun banyak juga, tapi tak yahla amik, tengok je sudahlah!

Makan kenyang-kenyang, kami jalan kaki ke Hauptbahnhof, yakni Munich Central Station. Plan hari ni nak ke kem tahanan perang Dachau (sebutannya Dakau). Dia agak ke luar bandar sikit. Firstly kena beli tiket, dan terpinga-pinga seketika di depan mesin tak tau nak beli apa. Google-google dekat situ, kami end up beli group tiket untuk travel sampai ke area M1. Total EUR14.80.

Aku nak sebut jugaklah, sebenarnya kat sini, ujian terbesar untuk kami ialah tentang kejujuran. Sebab apa, sebab walaupun dia sediakan mesin tiket di sini-sana, nak keluar masuk train tu langsung takde palang, takde penjaga, takde sebarang pemeriksaan langsung. Sepanjang dua-tiga hari ni kalau kami nak merayau tanpa bayar 1 sen pun, memang boleh sangat. In the end, its your conscience. Kami tak tenang jiwa kalau buat camtu, so beli jugaklah tiket.

Train ke Dachau ialah train S2 dan perjalanan ambil masa dalam 20 minit. Sesampai di sana perlu naik bas 726 yang akan bawa kita terus ke Dachau Concentration Camp. Nak masuk kem ni free je. Kami dapatkan map dan brochure, lepas tu husband ajak beli audio guide. And then kami start explore.

Subject matter yang berat untuk hari ni, menerokai kem tahanan perang, Perang Dunia Kedua. Kem ni ialah kem pertama yang Hitler tubuhkan selepas mendapat tampuk kuasa di German pada tahun 1933, yang asalnya merupakan kem tahanan politik. Semakin hampir dengan perang dunia, semakin ramai ditangkap dan diletakkan di situ, khususnya orang-orang Yahudi. Tapi based on pembacaan aku tadi, bukan itu saja. Paderi-paderi Kristian pun ada yang ditangkap, sesiapa saja yang menunjukkan penentangan terhadap regim Hitler, selain golongan pengemis, golongan homoseksual dan banyak lagi. In total tahanan dalam tu melibatkan rakyat dari kira-kira 20 negara. Hampir 200,000 orang pernah ditahan di sana, dengan jumlah kematian sekitar 40,000 orang.

Scary bila baca layanan kepada tahanan, seksaan yang diorang hadapi, hidup dengan tak cukup makan, dipaksa kerja non stop. Aku jenis tak boleh tolerate sangat violence ni, so beberapa kali juga bergenang air mata. If it can happen to one group of people, who’s to say it won’t happen to us? Orang Uyghur juga sedang menghadapinya sekarang. Hitler pun gelarkan kem ni ‘Re-education Camp’ sama macam di Uyghur sekarang.
Kami cadang nak spend 2 jam je di situ, tapi in the end it took up to 4 hours because there’s just so much to digest. We finished there at 2 pm. Terus naik bas ke stesen kereta api, balik ke Munich. Kami balik ke area hotel dulu, makan di kedai nasi arab lagi (a different one), then naik solat. Baru keluar balik.
Kali ni terus tuju ke Primark. Dia dalam one shopping complex yang aku pun tak perasan nama dia sebab laju sangat jalan, excited. Aku setelkan beli baju anak-anak berlapan di rumah dan untuk diri sendiri. Pukul 5 lebih tu balik hotel. Hari dah gelap dan baru lepas hujan. Kami dah malas nak berjalan ke mana-mana, especially since malam minggu ni ramai btul brader-brader dok lepak minum beer. Lagi pulak area hotel kami tu sebenarnya dipenuhi dengan strip club, so cam agak nervous di situ (walaupun curious, hihihih).
So balik bilik, mandi solat semua dan berselubung di bawah selimut sambil kerja (what else). Suami ku menonton bola dan main game. Sampai pukul 9, aku dah tak larat buka mata. Sekian.