Friday 7 February 2020

Couples Trip 2020: Day 6 - Salzburg to Ljubljana


5 Februari 2020

Kami akan check out dari rumah di Salzburg ni hari ni. Pagi tadi bangun pukul 5.30 lebih untuk siapkan dan submit kerja semalam. Lepas Subuh masak breakfast. Disebabkan takde minyak masak, tepung Cucur Manis Adabi tu aku bancuh buat jadi pancake. Itu memang benda favorite aku untuk bawak travel sebab dia versatile. Kalau minyak masak available, boleh jadi cucur. Kalau jumpa pisang, boleh jadi cekodok. Kalau minyak limited, dia boleh jadi pancake. Rasa dia pun sedap. Goreng sekali scrambled eggs. Dan baki telur yang tak habis kita rebus bagi senang bawak travel. Esok-esok boleh buat sandwich.

Tengah aku masak tu, riuh jap Ayah panggil. Dekat luar dah start snowing. Excited memangla excited. Tapi kami juga perlu memikirkan logistic untuk ke station. Plan asal nak heret je luggage tu, jalan kaki. Tapi dalam cuaca macam ni, risiko tinggi. Jalan licin, takut beg tersangkut-sangkut, dan kami pun akan jadi lebih lambat. Kalau berlenggang takes 15 minit untuk ke stesen, dengan situasi camni takut jadi double. So Ayah decide nak naik teksi je. Orait.

Dekat pukul 9 tu bersiap dan finalize packing. Train kami pukul 10.12 pagi. Sampai station pukul 9.50, pergi tanya-tanya dekat kaunter semua, dan rush ke platform. Train dah sedia ada, terus naik. Okla, tenang kembali bila dah naik. View kat luar sangat cantik, winter wonderland. I feel bad for the kids sebab diorang pergi Swiss Italy hari tu tak jumpa snow.

Sepatutnya kami sampai ke Villach Hauptbahnhof station pukul 12.43 untuk pertukaran train, dan ada masa 10 minit sebelum next train sampai untuk ke Ljubljana. Tapi nak dijadikan cerita, cuaca buruk buat train kami delay sampai 35 minit. So by the time kami sampai di Villach, of course the connecting train dah lama berlepas. Tanya pegawai dia, kami dibawa ke kaunter dan diberikan attachment ticket untuk naik next train. Tapi next train dia pukul 4.53 petang. So kami ada 3 jam setengah nak kena lepak kat situ. Haihhh…

Lagi sekali aku kagum dengan penerimaan aku. Kalau dulu harus muncung dah sedepa, stress-stress, semua benda tak kena. Tapi kali ni, oh well, benda di luar kawalan. Just enjoy things as they come. Kami decide untuk masukkan luggage dalam loker berbayar dekat dalam station tu, dan keluar merayau di pekan Villach ni. Kebetulan bila Google, kedai halal ada banyak dan masjid pun ada. So kami keluar makan ikan lagi sebab jumpa kedai sama macam semalam. Hahah.

Then pergi cari masjid. Lagi sekali, rezeki yang sukar dijelaskan. Kami sesat mencari masjid tu, sebab google maps bawak ke blok yang lain. Ada dalam 10 minit kami terpinga-pinga pusing area tu. Masa kami finally jumpa masjid tu, pintu masjid tu kunci. Biasalah, masjid di Europe ni biasanya dalam bangunan kedai atau ofis je. Tak sampai seminit kami ada depan pintu masjid tu, datang sorang pakcik ni terus ke pintu masjid dan buka guna kunci. Dia tak pandai cakap English, tapi dengan hand gestures kami bolehlah communicate. Dia faham kami nak solat. Dia tunjuk dekat mana ambil wuduk semua.

Tempat solat perempuan sepatutnya dekat atas, tapi aku tak nak naik sorang-sorang. Dia nampak agaknya muka aku berubah. Bila lepas aku ambil wuduk tu, dia sendiri alihkan mimbar dan susun penghadang buat ruang aku solat dekat bawah. Thank you pakcik. Tak lama lepas tu makin ramai orang sampai. Rupanya kami datang ni elok-elok masuk Asar. Seriously kalau kami sampai walau 5 minit awal pun, mesti tempat tu berkunci dan kami akan blah macam tu je. Rezeki sungguh.

Siap solat kami merayau di pekan ni tanpa arah tuju sementara nak menunggu pukul 4 lebih. Ayah ajak try kedai kebab pula tapi aku teman dia makan je. Pukul 4.15 macam tu kami balik ke station semula. Collect luggage dari loker dan naik ke platform. Train sampai on time. Free seating je. Kami duduk 1 cabin dengan sorang mat saleh lelaki. Awalnya semua orang buat hal sendiri je. Aku baca buku, Ayah main game, mamat tu dengar lagu dan asyik keluar masuk.

Tapi at 1 point tiba-tiba train tu stop dan tak gerak-gerak. Delay lagi. Ada pokok tumbang pula atas landasan. Masa tu baru semua orang start bersembang. Mamat tu dari Innsbruck, Austria, datang ke Slovenia untuk pergi music festival. Kami bertukar-tukar cerita pasal negara masing-masing and general world issues. Bila finally train sampai di Ljubljana, kami berpisah camtu je. Nama dia pun tak tanya.

Heret beg ke Airbnb kami. Singgah kedai beli telur, susu dan roti je. Sampai rumah tu terus masak Maggi untuk dinner. Itu je yang mampu untuk malam ni. Penat sudah. Sedappp…

Barulah mandi, basuh baju dalam washing machine dia, solat semua. Sekian…

No comments:

Post a Comment