Sunday 2 February 2020

Couples Trip 2020: Day 1 - Munich


31st January 2020

Flight ke Munich pun penuh, kali ni ada orang duduk satu row dengan kami, perempuan mat saleh. Kenalah bersopan sikit. Tapi masuk-masuk flight je terus lentok di bahu suami, sedar-sedar flight dah di udara dan kabin dah gelap dan sunyi sepi. Entah masa bila takeoff pun aku tak sedar. Hihihi…

In fact half the time on the flight aku tido je. Terjaga betul-betul akhirnya masa tinggal lagi 2 jam nak sampai, sebab aku dah lapar, dok terjenguk-jenguk bila diorang nak serve makanan. Main game, tengok movie lagi, dan akhirnya diorang hantar makanan. First choice aku tak available masa aku mintak, so dia bagi makanan lain dulu, yang selesai aku bedal sampai abis. Pastu tengok-tengok dia datang bagi satu bungkus makanan lagi, 1st choice aku tadi. Maka aku bedal jugak lagi. Peh, berselera benar!

Dalam pukul 5.30 lebih tu touchdown di Munich. Minah saleh sebelah aku tu menggelabah jap masa turun tu, dia genggam lengan aku. Comey je. Aku senyum je kat dia, tapi aku lupa aku pakai face mask. Tak taula dia boleh nampak ke tak kening aku senyum hahaha.

Proses dalam imigresen dan baggage collection pun cepat. Lancar semuanya. Takde pun sape-sape check temperature ke, check kau asal dari Wuhan ke tidak ke, amik sampel darah ke papelah precaution pasal coronavirus tu. Aku pun tak tau nak lega ke nak risau.

Seterusnya kami cari surau, sebab masa google ada cakap dalam ni ada specific Muslim prayer room. Lepas melilau seketika dan check information board baru jumpa. Di Parcel C, Terminal 1, Level 5. It’s not a proper room, Cuma diorang letak divider untuk jadikan 1 ruang solat. Wuduk perlu diambil di toilet tingkat 3, tapi dekat toilet tu ada satu bilik toilet yang diorang convert menjadi bilik wuduk. Adala kemudahan tu walaupun not as convenient as in our own country kan.

Dah solat, pergi cari tiket train untuk ke city dan juga simcard. Tiket train tu harganya EUR24.30 yang boleh digunakan untuk whole day ke whole city. Train ambil masa dalam 45 minit, sampai ke Hauptbahnhof. Dari Hauptbanhof tu jalan kaki 5 minit dah sampai ke hotel kami, Blue Belle Zentrum Hotel.

Kami akan duduk di sini 2 malam, dan dapat harga dalam RM600 total, breakfast included. Sepanjang perjalanan ke hotel ini ada banyak sangat kedai arab dan kedai runcit arab. So memang senangla makan. Saja ambil hotel kali ni, sebab rasa awal lagi, boleh survive tanpa masak.

Masa sampai hotel tu baru 9 lebih. Kami dah bersiap sedia untuk disuruh datang balik petang untuk check in, sebab biasanya rules memang macam tu. Tapi harapan kami besar kalau dapat checkin dan masuk bilik terus sebab nak freshen up sikit lepas berbelas jam dalam flight. Alhamdulillah, murah rezeki, dia terus bagi kami checkin sebab bilik dah ready. So dapatlah masuk bilik mandi wangi-wangi semua. Terus keluar balik lepas tu.

First sekali beli simcard dulu sebab belum jumpa lagi dekat airport tadi. Okla, dapat 10GB harga EUR35. Kami teruskan perjalanan merayau ke attractions dekat Munich ni. Sebenarnya aku pun tak research sangat apa nak tengok, sebab Munich ni pun takde landmark yang significant. So jalan jela ikut kaki, nampak bangunan cantik ambil gambar. Masuk kedai-kedai window shopping. Lama gak kami berjalan, sampai perut lapar. Masa tu pun dah pukul 1 macam tu. So kami patah balik ke hotel, makan dulu kat kedai arab betul-betul bawah hotel. Sedap gak, makan nasi arab, roti arab, hummus, ayam. Lepas tu naik atas solat Zohor Asar dulu supaya aku tak payah mengheret telekung keluar.

Barulah kami keluar semula. Kali ni destinasinya ke Allianz Arena, stadium Bayern Munchen FC. Naik train ke sana, dan lepas tu kena menapak jauh juga untuk sampai ke stadium. Niatnya nak masuk Stadium Tour, tapi nasib tak baik, beberapa sesi tour dah sold out dan kalau kami nak, kena tunggu dalam 2 jam setengah. Nasib baik Ayah kata tak payah tunggu. Kami beli tiket muzium dia saja. Okla, merayau dalam tu sampai dalam pukul 4.30. Kami jalan kaki balik ke train dan balik. Awal lagi, tapi aku dah keletihan sebab tak cukup tidur semalam.

On the way balik tu ternampak ada orang bawak beg Primark besar-besar, so teruja kejap. Google tengok-tengok memang ada Primark kat sini. Tapi aku tak sanggup dah nak berjalan. Esok jelah shopping. Balik bilik, mandi, solat dan terus pengsan. Maghrib masuk pukul 5 lebih, jadi just nice jela, jamak siap-siap pastu setel sampai pagi.

No comments:

Post a Comment