Saturday 2 February 2019

Spanish Exploration 2019 - Barcelona Day 1

Julai hari tu, lepas je balik dari Rusia, kami terus mencari-cari destinasi baru, selayaknya perangai sepasang penagih travel. So seperti biasa, kriteria pembelian ialah “Murah”. Dan antara tiket murah yang kami jumpa ialah tiket ke Finland dan Barcelona. Lepas perbincangan panjang lebar suami isteri, kami decide untuk beli tiket ke Barcelona. Promo Qatar Airways, return tiket seorang dalam RM2100. Untuk international travel, harga itu ialah murah, especially ke tempat yang kurang popular (as opposed to Paris, London dsbnya).

Dan hari ini, Tarikh yang dinanti-nanti sudah pun tiba. Kami memang plan la untuk pergi time raya cina sebab anak-anak dah sah-sah cuti panjang, ditambah dengan cuti Hari Wilayah lagi. Husband pun akan jimat annual leave.

30th/31st Jan 2019

Perjalanan bermula dari rumah jam 10.30 malam, husband minta kawan dia yang buat Grab untuk hantar kami ke KLIA. Flight pukul 2.15 pagi. Proses check in semua lancar, jadi bila selesai sampai di gate, masih berbaki sejam setengah. Lepak la dulu, aku sempat uruskan kerja sikit. Boarding dalam pukul 1 lebih. Flight penuh! Tapi memang aku dah expect, sebab it’s the start of a long holiday.

Perjalanan ke Qatar ambil masa 7 jam lebih. Anak-anak memang ternganga tidurnya. Baguslah pun, kena charge energy untuk esok. Diorang langsung tak ambil makanan dalam flight. Sampai di Qatar dalam pukul 5 pagi waktu sana. Kami masih ada masa 3 jam lebih sebelum next flight. Jadi lepak dulu, solat, aku kerja sambil budak-budak ni berlari-larian. Sampai pukul 7 lebih pagi baru ke gate untuk next flight.

Masa check in flight hari tu aku nampak flight ni macam kosong. Syokla sebab dengan harapan ada kerusi kosong untuk berlunjur kaki. Tengok-tengok penuh jugak. Sebab kami berempat dan tempat duduk dia tiga-tiga, kami duduk dua-dua. So aku terpaksalah duduk dengan pakcik Spanish mane tah sepanjang jalan. Habis tak bebas aku nak terbongkang. Uncomfortable la jugak, lagi-lagi flight ni seat dia lebih sempit daripada flight awal tadi. Yang penting anak-anak dapat tidur. Si Kakak cam biasa dengan mabuk dia. Dekat nak sampai tu dia muntah 1 round. Sempat la ditampung dalam beg muntah dan berlari ke toilet. Ish ish.

Akhirnya sampai di Barcelona pukul 2 petang waktu sana. Pantas je setelkan imigresen dan collect baggage. Dan pantas juga meninggalkan airport. Kami decide untuk naik teksi je ke apartment kami di La Ramblas. Sebab apa, dahla beg besar, nak mengheret anak-anak lagi. Kalau naik train pun sorang dah dekat EUR 6 harga dia. Tambah sikit je lagi, terus dapat selesa sampai ke hotel. Pejam mata jelah. Total harga teksi EUR 33 sebab dia caj sekali masuk luggage dalam boot. Driver kami Morroccan Muslim. Dia nak bercerita banyak dengan kami, masalahnya English dia limited. So ala kadar jelah sembangnya.

Sampai di HQ apartmen kami, Short Stay Group Barcelona, untuk check in dan ambil kunci. Lepas tu kami perlu jalan kaki sikit untuk sampai ke rumahnya. Ok, rumah dia selesa. Ada double bed dan sofa bed untuk anak-anak. Luas! Ada dapur, toilet dan all the basic necessities. Memang trip kali ni kami ambil apartments yang ada dapur untuk jimat duit makan. Masaklaaa beb!

Lepas freshen up semua, kami keluar balik. Kelaparan dah ni, harapkan food dalam flight. Especially si kakak yang tak lalu apa-apa dalam flight, dan siap muntah keluar pulak lagi. Kami pun memang kena pergi cari sim card. So keluar jalan-jalan keliling ni. Kami beli sim card data 10GB untuk kegunaan kami. Pastu anak-anak sibuk nak guna data jugak, belikan untuk phone diorang data 4.5GB supaya tak kacau kuota kami. Total harga ialah EUR 30. Oklah, reasonable aku rasa. Sebab masa kami survey portable router untuk disewa hari tu, total harga untuk 11 hari trip kami ni dalam RM350. Beli sim card ni cuma RM150.

Dari sana baru kami dapat Google for halal food. Jumpa kedai Wild Beef jual burger halal. Beli 3 burger untuk makan 4 orang kami. Tak larat nak habis beb! Burger dia besar, dan harga murah kalau ikut duit sana. Total 3 bijik burger tu dalam EUR 18. Okla bagi aku, sebab besar. Sebab kalau kat Malaysia nak dapat burger besar dan sedap memang bukan RM6 la harga dia kan?

Selesai makan, kami jalan kaki balik. Singgah beli roti dan telur untuk breakfast esok. Singgah flagship store Barcelona FC dan Hard Rock Café, saje mencuci mata. Barulah sampai ke rumah kami. Masa tu baru pukul 7 malam. Dah gelap dah masa tu, sebab Maghrib dalam pukul 6. Selesai mandi semua, pukul 7.45 anak-anak dah hanyut ke alam mimpi. Kami pun dah separuh nyawa masa tu sebab tidur dalam flight sekejap-sekejap je. Rasanya dalam pukul 8.30 kami dah tidur.