Sunday 17 February 2019

Spanish Exploration 2019 - Barcelona to Doha to KL Day 11

Last day! Ya Allah, sekelip mata dah 11 hari!

Bangun Subuh lepas tu tidur balik sampai pukul 8. Bangun pun menghadap laptop dulu. Anak-anak bangun sendiri dan berebut nak mandi, so biar diorang siap dulu. Kami packing barang semua. Dalam pukul 10 lebih kami check out. Luggage semua kami simpan dekat luggage room dia dulu sebab flight kami pukul 9.30 malam ni je.

So keluar merayau dulu pagi ni. Kami jalan kaki ke Barceloneta Beach. Dalam perjalanan tu nampak ada perayaan something dekat dataran dekat-dekat hotel tu. Rupanya sekarang tengah musim festival keagamaan Kristian. Patutlah dari semalam nampak ramai orang pakai costume berjalan-jalan.

Dalam perjalanan ke Barceloneta tu ada banyak gerai-gerai dibuka, yang jual barangan specialty tempatan. Memandangkan dah jumpa ni, aku ajak jugak husband aku beli sikit. Takut terkilan kalau tak jumpa ke depan nanti. Beli kuaci salut gula yang sedap tu. Anak-anak minta homemade chocolate. Kami beli sebotol truffle oil.

Then pergi lepak tepi pantai. Cuaca sedap sangat. Suhu dalam 17 darjah, dan angin laut buat rasa segar je. Ada yang siap berbikini. Lama juga kami termenung dekat situ menikmati suasana. Sampai anak-anak bising lapar barulah kami gerak. Nak makan dekat kedai tepi laut tapi mahal-mahal harga semuanya. Jadi cari kedai Turki lagi. Ceria kejap aku, masuk-masuk kedai tengah pasang lagu Hindustan. Rindu weh dah seminggu dah dengar lagu hindustan.

Makan-makan, lepas tu gerak mencari masjid untuk solat. Hari ni jalan pun malas-malas je, slow-slow je. Jumpa masjid kecil dan solat di situ. Plan seterusnya nak masuk El Corte Ingles sebenarnya. Aku ingat nak beli olive oil lagi, anak-anak nak beli jajan, aku nak beli cheese juga, dan maybe biskut nougat specialty Barcelona tu. Tapi malangnya nasib, kebanyakan kedai tutup! Aku tak tahu itu memang culture diorang dekat sana kedai tutup hari Ahad, ataupun disebabkan festival yang aku sebut tadi. Tapi kecewa aku.

Nasib baik supermarket kecik-kecik ala-ala kedai runcit still buka. So belilah apa yang dapat jumpa ala kadar. Pukul 4.30 tu kami dah buntu dah tak tau nak buat apa. Jalan lagi dekat Gran Via tu. Kad metro semalam masih berbaki 3 kali ride pun tak terguna. Nak pergi tempat jauh takut tak sempat sampai balik. Nak pergi yang dekat-dekat, rasa macam semua dah pergi.

Pukul 5 kami pergi ambil beg dekat hotel, kemas-kemas sikit apa yang patut, lepas tu keluar ke jalan besar. Dah memang ada teksi sedia menunggu dekat situ, so laju je kami dah sampai airport.

Goodbye Barcelona! Goodbye Spain.

Tukar-tukar baju yang tebal-tebal tu, drop baggage kat kaunter Qatar Airways, uruskan tax refund untuk benda-benda yang kami shopping hari tu. Lepas tu pergi cari surau. Jumpalah multifaith prayer room dekat Arrivals, solat Maghrib Isyak dekat situ.

Baru naik atas lalu imigresen. Masa panjang lagi jadi pergi makan dekat Botiga café ke ape tah. Ada halal option kat situ, walaupun hanya 3 item je. Bagi anak-anak je makan.

Lepas tu pergi lepak dekat gate je, aku menghadap laptop kejap sampai boarding pukul 9 tu. Aku dapat duduk berdua je dengan si Adik. Lapang sikit. Dia tidur baring kemain sedap lagi, sampai ke Doha.
Dekat Doha pun tak lama. Sempat solat dan kerja sikit. Lepas tu terus boarding for next flight back to Malaysia. Dalam flight ni pun biasalah, makan sikit, tidur sikit, tengok movie sikit. Kami duduk berempat sederet. Akhirnya touchdown di Malaysia pukul 8.50 malam. Tamatlah sudah percutian kami kali ini. Sekian.

Kalau rajin nanti aku tulislah post trip apa yang patut. Doakan kerajinanku.