Sunday 24 November 2019

Winter Trip 2019: Day 1 - Zurich - Lucerne - Interlaken

I thought of quitting this blog thing. But somehow I can’t haha.

So here goes.

Winter Trip 2019

Our flight is at 8 p.m. so we left for the airport at 4 p.m. Semua lancar je. Naik Qatar Airways ke Doha. Flight penuh sepenuh-penuhnya. Tapi kami dapat seat sederet 4 orang kat tengah so all is good.
Transit 3 jam, sempat solat semua. Next flight pukul 2 pagi waktu Doha. Pun semua lancar. Anak-anak tido most of the way dalam both flights. Kakak perlu disumbat ubat mabuk supaya kami semua tenang. Dia pun tido je the whole way. Dapat kids meal dalam flight kemain fancy pun dia langsung tak sentuh. Adik at least jamah la jugak sikit2.

Anyway, touchdown at 6.30 pagi waktu tempatan. HELLO ZURICH! Suhu semasa ialah 4 darjah Celsius.

Go through immigration, all good. Dia mintak nak tengok tiket balik so just bukak email tunjuk kat dia. All okay. Collect baggage. Then off we go. Since waktu awal lagi, no point keluar dulu. So kami cari prayer room dekat dalam airport untuk solat Subuh. By the time jumpa, hari dah cerah. Solat jugalah.

It’s not a proper surau. It’s a meditation area, signboard dia letak lambang suma agama: Islam, Kristian, Jewish dan beberapa lagi. In one of the rooms dah diletakkan rak dengan sejadah dan telekung so we used that. Cuma toiletnya agak jauh. So angkut semua barang ke toilet dulu, ambil wuduk, then baru ke prayer room semula.

Lepas solat baru gerak ke car rental area, pick up kereta. Kami sewa kereta untuk 3 hari dekat sini. Kali ni awal-awal sewa kereta besar supaya tak jadi isu luggage tak muat. Lancar semua, terus ke kereta. Awal lagi, hari pun baru je cerah. Masa tu dalam pukul 8.30. So kami merayau bandar Zurich dulu.

Parking kat sini agak mencabar sebab bayar mahal. Pastu dia ada limit pulak, maksimum boleh park 2 jam je. So kami park di satu kawasan tepi tasik dan pegi merayau kawasan sekitar. Kami belum pecah duit Franc, jadi ada 1 perempuan Swiss tolong kami explain how it works nak membayar parking tu. Tapi terpaksa bayar guna syiling Euro yang kami ada. Rugilah sikit sebab harga dia caj sama, tapi currency lain. Bayar guna currency mahal, lagi mahal la nilai dia.

Anyway, merayau je dekat area situ. kami takde pun research apa benda nak tengok dekat Zurich ni. Sebab pegi jalan memang sekadar nak tengok tempat orang je. Kami end up dekat satu pasar pagi yang jual sayur, bunga-bunga dan produk tempatan. Memang hilang akal lah kisahnya. Beli buah buat gigit-gigit, beli sayur untuk masak petang, beli croissant buat hilangkan lapar anak-anak. Begitulah. Jalan-jalan sekejap tepi tasik. Ambil-ambil gambar depan church. Sampai cukup 2 jam parking, kami gerak dari sana.

Terus ke Lucerne pula. HELLO LUCERNE, we meet again! Perjalanan dari Zurich ke Lucerne ambil masa dalam 40 minit.

Satu bagusnya dekat Swiss ni, dia banyak sediakan bangunan khas untuk parking. Walaupun bayar dia mahal, isu parking tak cukup tu tak wujud. Kami pun park dalam tu, siapkan anak-anak pakai tebal-tebal, then keluar. Diorang dah merengek lapar, which is the thing that happens most often in all our travels.

So depan tempat parking tu ada kedai India. Bolehla setakat nak order vegetarian stuff. Tapi bila tengok harga, beruban kepala aku. Satu pinggan lauk simple dah CHF25, which is about RM100. So aku estimate kalau 1 family makan harga dia jadi dalam RM600 duit Malaysia. Oh, lemah jantung aku. So Ayah kata kensel. Kami jalan kaki sampai ke train station, cari apa ada dalam tu. Singgah Bucherer, 1 kedai jual branded stuff untuk tumpang jamban jap. Hehe.

End up kami beli vegetarian pasta dekat kedai Bachmans. Makan terus dekat dalam station tu. Beli 1 penne pomodoro, 1 spinach ricotta ravioli with pomodoro sauce and 1 gnocchi in pesto sauce. Sedap btul makan.

Siap tu barula anak-anak boleh berfungsi seperti manusia normal kembali. Pegi ambil gambar dekat Chapel Bridge, masuk kedai souvenir beli souvenir sikit. Pergi Lion Monument yang dipenuhi tourist China n Korea. Lepas tu kami singgah Coop untuk beli groceries apa yang nak masak sikit. Best gak Coop ni. Aku jumpa mozarella cheese 600 gm harga CHF3.10. Dalam RM14 duit kita. Sayangnya tak bleh bawak balik sebab perjalanan masih panjang. Wuwuwu... Pastu coklat plak 1 bar yang besar tu harga CHF0.50. Eh geram plak, apa lagi aku borong la sket. Tetap coklat Swiss walaupun brand pasaraya. kehkeh..

Dari sana kami drive ke masjid dekat Lucerne ni. It’s an Islamic Centre yang terletak dalam 1 bangunan. Agak tricky nak cari dia. But we managed to find it. Solat Zohor Asar jamak dekat situ.

Then kami teruskan perjalanan ke tempat tinggal kami di Interlaken. Perjalanan ambil masa sejam suku. Anak-anak dah terbongkang kat belakang. Kami jela enjoy the awesome view. Tapi aku seriau sebab jalan-jalan dia agak sempit dan kereta orang tempatan agak laju. Dengan hari dah senja, mata pun nampak tak nampak je ni. Cik abang pulak dah ngantuk. Nebes ai takut jatuh gaung. Wuwuwu…

Sampai homestay pukul 5, dah Maghrib dah pun dekat sini. Tony, the owner, dah tunggu untuk explain pasal rumah dia. Aku kena mengadap adik yang bermasalah beroperasi seperti manusia normal bila tak cukup tido. Melalak seround, pastu sambung tido lagi atas sofa tanpa mandi dan makan. Last-last kami bogelkan je, tukarkan baju tido dan suruh dia masuk tidur. Tak kuasa nak layan.

Pukul 7 malam semua dah masuk tido. Makan pun gigit-gigit je apa snek yang ada. Mak tak kuasa dah nak masak. Esok pagi breakfast jelah.