Thursday 28 November 2019

Winter Trip 2019 Day 3: Interlaken - Bern - Geneva

Pukul 4 pagi Adik terjaga kacau-kacau kata tak boleh tido. So aku pun terjaga sama. Aku kerah dia tido balik tapi aku bangun kerja. Pukul 5 tu aku masuk tido balik sekejap sampai pukul 6, lepas tu terus bangun prepare breakfast. Buat sandwich telur je, nak abiskan barang-barang yang tak leceh nak bawa masuk flight.

Makan-makan, aku mengadap laptop sikit. Lepas tu masuk bilik lelap sekejap. Kami plan nak keluar lambat hari ni sebab dah nak check out dan hari ni perjalanan dia panjang. So nak mengumpul tenaga selagi boleh.

Pukul 8.30 bangun packing semua, kerah anak-anak bersiap semua, tepat pukul 10 kami keluar dari apartment tu. Pekan Interlaken tu lengang, langsung takde orang. Begitulah pemerhatian kami kalau hari Ahad dekat Europe ni. So terus je gerak ke Bern. Waze bawa lalu jalan kampung, tak naik highway, jadi ada beberapa location yang cantik dan kami stop bergambar.

Pukul 11.30 sampai di Bern. Pekan dia cantik, bangunan lama-lama, ada jambatan yang sangat tinggi. Kami tak plan nak stay kat sana lama, sebab destinasi akhir kami ialah Geneva untuk naik flight malam ni. Aku ingat nak merayau dekat Bern dalam sejam, lepas tu terus gerak ke Geneva dan spend the whole day kat sana santai-santai.

Tapi perut budak-budak ni macam berlubang, asyik lapar je. Dah terpaksa pergi cari kedai kebab yang agak jauh dari town center. Jalan kaki ke sana dan used up all the time to eat. By the time selesai dan jalan kaki balik ke town, kami dah berada kat sana almost 2 jam. Yang lebih mengecewakan aku ialah hari Ahad kat tengah town Bern tu, semua kedai tutup. SEMUA. Even some restaurants tutup. Macam-macam kedai ada kat situ, branded mahupun butik tempatan dan pasaraya, semua tutup. Hish! Duit Swiss aku banyak lagi woi!

Anyway, alang-alang dah pukul 1, kami cari masjid sekali, solat terus so tak kelam-kabut bila sampai Geneva nanti. Masjid Assalam nama dia. Bilik solat perempuan dia ada ramai orang dok bersosial, riuh-rendah. Kami tumpang solat je, pastu terus gerak. Sempatla Ayah dan Adik selitkan duit 10 franc yang kami jumpa semalam tu dalam tabung. Hihih.

Perjalanan ke Geneva ambil masa dalam sejam 45 minit. Aku suruh budak-budak ni tido untuk save energy, langsung tak nak dengar kata. Aku malas nak cakap banyak. Malam kang sampai lewat sapa melalak aku tangankan je. Huhuh.

Sebab gerak pun dah pukul 2 lebih, kami sampai Geneva dalam pukul 4. Bandar Geneva ni meriah sikit, banyak kereta. Tapi orang ramai-ramai kat town tu pun aku still tak faham diorang buat apa, sebab kat sini pun sama, SEMUA tempat shopping tutup. Kami punya menggagau cari parking, pukul 4.45 baru dapat.

By that time, hari pun dah senja. Keluar jugakla berjalan keliling Lake Geneva tu, ingat nak tengok Jet D’eau, air pancut tinggi yang famous dekat sini. Tapi air pancut tu pun tutup pukul 4. Kami ada time to kill sampai pukul 6 baru nak ke airport sebab flight malam ni pukul 9.30. Tapi masa tulah diorang merengek pasal nak makan lagi. Haduh menyirap terus aku. Padahal dalam kereta tadi diorang dok mengunyah je. Mana tempat singgah pun dia mintak makan. Abis aku ni kat semua town memang nampak rupa kedai makan jelah.

So terus patah balik ke kereta nak ke airport terus. Kalau nak cari makan pun kat airport jelah sebab kat sini takut ralit dan terlambat. Pusing cari stesen minyak dulu, lepas tu pergi return kereta sewa. Semua selamat alhamdulillah. Takde extra charge apa-apa. Anak-anak dah kepenatan by then, so jenuh nak memotivasikan untuk bertahan lagi beberapa jam.

Naik Shuttle bus ke Terminal 1 Geneva Airport. Drop baggage di kaunter. Kami naik Easyjet sebab itu paling murah. Aku dah beli luggage 46kg (23kg + 23kg) untuk mengangkut luggage kami. Tapi agak poyo sket sebab orang kaunter tu hanya benarkan 2 luggage walaupun beratnya masih belum mencapai 46 kg. “Because you bought weight for 2 luggages only,” katanya. Kalau korang approve 46kg tu untuk kami maknanya ada jelah ruang untuk tu tak? Puih! Takpelah, nasib baik lagi 1 luggage kami tu cabin size, so boleh je bawak naik kapal.

Lepas scan beg sume riuh sekejap sebab Adik tercicir glove pulak sebelah. Hadaplah sebakul kena berleter dengan aku. Walaupun glove ada 2 pasang, yang tercicir tu yang lebih sesuai dipakai lepas ni sebab cuaca dah tak sejuk sangat. Ski glove tu dah boleh simpan dah. Terpaksa beli barulah nampaknya nanti.

Ada masa lagi, jadi kami pergi ke meditation room dia untuk solat. Dalam kawasan transit, aras mezzanine. Agak jauh ke belakang, tapi toilet dekat jadi senang. Ada beberapa lelaki pun tengah solat dalam tu. Saja suruh solat siap-siap sebab sampai destinasi nanti dah dekat tengah malam. Sure budak-budak ni dah tak boleh berfungsi dengan waras. Setelkan je semua siap2.

Lepas tu tunggu di gate, beli sandwich sikit buat alas perut. Boarding pukul 9.30 dan off we go. Flight ambil masa sejam je.

Dalam pukul 11 malam kami sampai di Venice. Beg pun terus keluar, dan takde beratur-beratur cop passport bagai. So terus keluar. Ambil teksi terus ke hotel kami. Venicegreen Agriresort.

Kami masuk sendiri je dulu sebab reception dia dah tutup. Esok pagi baru pergi check-in officially. Kids tak mandi, tak apa, tukar baju tido dan terus tido. Kami pun bersurailah for the day. It’s been a long day.