Friday 29 November 2019

Winter Trip 2019 Day 5: Naples - Rome

26 November 2019

Bangun awal pagi sebab kami perlu gerak ke airport pukul 7. Flight kami ke destinasi seterusnya pukul 9.10 pagi. Bangun tu packing, budak-budak bersiap tukar baju semua. Subuh 5.30 so just nice je. Reception masih tutup jadi dia dah pesan semalam, tinggal je kunci dalam bilik. Dia pesan sekali, pergi je ambil apa makanan yang ada dalam breakfast room dia tu. Makanan kering jela ada macam biskut-biskut, paket Nutella kecil, jus-jus dalam botol macam tu.

Pukul 7 tu transport sampai, kami terus ke airport. 5 minit je dari hotel kami sebenarnya. Tapi standard charga dia EUR20 untuk 4 orang. Bayar jelah, demi kemudahan dan kelancaran. Airport pun lengang je, airport kecik. Drop baggage sume siap, masih ada masa dan gate mana pun belum keluar info lagi. Kami lepak dulu, beli jajan, makan-makan.

Masa boarding flight pukul 8.30 tu line kemain panjang. Flight sangat penuh. Nasib baik beli tiket dan online check-in awal. Siapa beratur belakang yang bawak beg troli carry on semua dia pasangkan tag masukkan dalam bonet kapal sebab ruang atas kepala tu dah penuh. Sib baik free je. Hehe.. Flight gerak dan sampai 10 minit awal. Alhamdulillah. Kami membuta je dalam flight tu, recharge energy.

Sampai di NAPLES dalam pukul 10.10 pagi. Sama macam di Venice hari tu, takde cop-cop passport ke pape, terus sampai kat tempat collect beg. Lepas tu terus keluar. Kami ambil shuttle ke tempat collect car rental. Masalahnye kaunter company car rental kami tu beratur panjangnya ya rabbi. Kaunter company lain sume kosong. Nampak sangat company ni bagi rate murah. Kami dapat sewa kereta untuk 5 hari pada harga dalam RM700 lebih. Okla.

Sementara Ayah beratur, kami berdiri tercongok kat luar sebab takde kerusi. Adalah sejam jugak. Baru selesai dapat kereta. Serabut sikit hari ni sebab by then dah kul 12 lebih. Kami nak ke Pompeii dulu, lepas tu nak kena gerak ke Rome yang ambil masa dalam 3 jam drive. Angan-angan asal nak pergi Sorrento lah, Amalfi Coast lah, semua harapan. Masa suntuk, siang pendek, cuti kurang. Kuikuikui…

Sampai di Pompeii dalam pukul 1. Terus pergi beli tiket masuk ke Ruins of Pompeii tu. Sorang EUR17, dewasa sahaja. Kids tak payah bayar. Dekat tepi-tepi tu ada banyak kedai orang jual makanan. Belilah pizza 2 potong bagi anak-anak makan. Sian diorang, dahla malam semalam tak dinner, hari ni pun belum makan proper lagi. Lepas tu baru kami masuk dalam.

Dekat sini tak banyak write up dan info, jadi kalau masuk tanpa guide memang terpinga-pinga la sikit. Kami consider jugak nak beli tiket yang dapat guide tadi sebab Adik sangat interested pasal topic ni, tapi duration tour dengan guide ambil masa more than 2 hours, which we don’t have. Kami dah janji dengan tuan rumah di Rome untuk sampai dalam pukul 7. By 3 lebih kami dah kena gerak, taking into account masa nak solat semua sekali.

But it was interesting, looking at the ruins and imagining what it was like back then. Gunung Vesuvius tu ada je dekat belakang tu, about 10km away. And there is a high chance yang ia akan meletus lagi sebab ia masih aktif.

Ayah bagi masa sampai 2.30 untuk kami merayau dalam tu. Pukul 2.30 tu, sama ada sempat habis round ke tak, kami terpaksa gerak. Ambil wuduk siap-siap di toilet dalam ruins tu, lepas tu kami pergi solat dekat dengan tempat parking kereta. Ada taman kat belakang tu, solat je dalam alam sekitar.

Barulah tenang nak sambung perjalanan. Akhirnya sampai di Rome dalam pukul 7 lebih. Parking agak susah cari dekat kawasan tu, but we managed. Tuan rumah kami datang bagi kunci dan tunjukkan camane nak guna rumah dia. Kami book melalui Airbnb. It was okay, but not as okay as I hoped it would be. Some areas rumah dia rasa agak tak bersih and we ended up using selipar/socks dalam rumah sebab tak selesa. What we noticed was dia berusaha keras sangat untuk mencantikkan rumah dia sampai jadi serabut. I’d prefer a clean, sparse, spacious apartmen berbanding apartmen yang ada banyak benda unnecessary sebagai hiasan. Dahla dia jemur cadar-cadar dia dalam rumah tu dekat ruang tamu, so we basically couldn’t use the ruang tamu. Haihh..

Nasib baik ada washing machine. Itulah perkara pertama yang aku guna. Clearkan sikit baju kotor. Lepas tuan rumah tu balik, kami turun ke kedai runcit keliling area ni beli bahan makanan sikit. Susu, roti, telur dan pisang sebijik buat masak pagi esok. Lepas tu terus balik masak nasi putih, sup sayur dan telur dadar. Lega agaknya si Kakak dapat makan sup malam ni walaupun takde ayam.

Selesai tu memang terbongkang la semua. Penat wehh…