Friday 29 November 2019

Winter Trip 2019 Day 6: Rome


27 November 2019

Happy birthday to me!

Bangun pukul 6, Subuh dan terus prepare breakfast. Birthday tak birthday, tetap kena jadi mak. Haha. Pisang yang aku beli semalam aku bancuh dengan tepung cucur lemak manis Adabi, jadi pancake pisang. Sedap gak. Lebihan nasi semalam pulak aku goreng je bodoh-bodoh. Rumah ni ada kicap masin, bolehla goreng nasi. Kicap aku boleh tertinggal kat KL, tenang dan damai dalam rak dapur rumah.

Makan-makan breakfast semua, bersiap, dalam pukul 8.30 kami keluar. First sekali kena pi bayar parking dulu, EUR4 untuk sepanjang hari sebab Ayah tak jumpa free parking malam semalam. Barulah kami gerak ke St Peter’s Basilica, yang sangat dekat dengan rumah kami. Sepanjang jalan tu ada orang dok bagitau, today the church is closed. Rupanya setiap hari Rabu pope akan keluar jumpa Jemaah dia jadi nak masuk dalam church tu tak boleh. Kami nampaklah sekilas pope tu dekat skrin TV yang ada dekat situ. So tak jadi masuk church tu, kami jalan ke Castel San Angelo.

Of course knowing me, semuanya touch and go je, pergi ambil gambar. Malas plak aku nak masuk dalam muzium banyak-banyak. Kalau murah mahupun free sekalipun, the thought of being indoors in such a lovely weather is so not appealing. I told the kids, I introduce them to all this history, but kalau diorang nak mendalaminya, come back someday on their own and plan their own itinerary.

Kami jalan pula ke Spanish Steps di Piazza di Spagna. Dari sana kami ke Trevi Fountain yang penuhnya ya rabbi. Jenuh nak ambil gambar. Bagi syiling kat kids untuk campak dalam air tu macam kami buat dulu. Saja syok-syok.

Dekat situ dah dekat dengan satu kedai halal yang aku terbaca and ingat nak try. Dia kata authentic halal Italian food. Aku dah excited nak makan pasta ni. Tengok-tengok sampai sana, it’s just another kebab joint with some pizza as well. Blegh. Kids jelah makan, aku cubit-cubit sket je. Sebelum gerak tu terjumpa 1 family Melayu kita, couple dengan 3 anak. Sembang sekejap pasal Venice sebab diorang akan pergi esok.

Barulah kami teruskan perjalanan ke Pantheon, ambil-ambil gambar sikit. Pergi Piazza Navona pulak. Dekat situ kami beli gelato 3 , yang ada 2 flavours each. Layann.. Aku excited nak pergi Piazza Navona ni sebab masa aku datang sini dulu ada ramai orang buat performance, tunjuk skill melukis semua. Nak bagi anak-anak tengok. Tapi hari ni semuanya takde. Sayanglah jugak. So kami proceed lagi nak ke Colosseum.

Tapi it started drizzling, so apa kedai yang ada kat situ kami singgah je. Beli pizza untuk kids dan gnocchi sepinggan untuk aku n Ayah. Makan kenyang, hujan reda, sambung jalan. Pergi Colosseum pulak. Lalula Roman Forum tu.

Kat situ kena scam seround dengan mamat Africa. Dia sibuk dok high-five anak-anak aku, lepas tu bagi kami semua gelang sorang satu. We are Muslim, katanya. You take this, it’s free from me. Pastu bila kami gerak dia himpit laki aku bisik kisah sedih family dia miskin kat Kenya la bagai. Hulur jela duit sikit. Puihh.. Lepas pada tu, sapa yang ajak sembang pun aku ignore je dah.

Kat Colosseum tu bergambar puas-puas tapi langit dah makin gelap. Nak hujan. Google cari Masjid, ada satu within 15 minutes walk so we walked there. Nama apa masjid dia pun aku tak tahu, tapi dah tak jauh dari stesen Termini. Tumpang solat kat situ. Dalam tu ramai Africans and they make me so nervous. Siap smayang tu laju-laju aku ajak semua gerak. Walaupun hujan agak lebat kat luar. Aku ajak diorang lepak kafe minum hot chocolate. Tak mau dok dalam masjid tu lama-lama. Sat gi depa lock kami dalam tu mampuih.

Dah reda hujan baru kami menapak ke Termini,  sebab itinerary hari ni dah berjaya completekan. Nak cari tempat shopping la pulak. Dan anak-anak nak makan (lagi). Keliling Termini station tu ada banyak kedai halal, so kami pilih untuk makan di Chicken Hut. Ala-ala KFC gitu. Aku tak makan pun, curi fries diorang je. Masa tu dah gelap, dalam pukul 5 lebih. Nak sambung berjalan lagi pun, hujan lebat balik. Last-last kami naik Metro je balik ke rumah. Station Metro memang betul-betul sebelah rumah kami je sebenarnya.

Dekat area rumah tu baru kami memborong fridge magnet Rome dan beli T-shirt untuk anak-anak nan ramai di rumah. Itu jelah termampu nak beli. Beli sekali jajan sket untuk drive jauh esok, dan telur untuk breakfast esok pagi.

Dah sampai rumah dalam sejam macam tu, aku dah siap mandi, dah masukkan baju dalam mesin basuh, dah masak nasi untuk buat nasi goreng pagi esok, ready nak solat, baru aku perasan beg galas yang kami bawak tadi takde. Aku yang pakai, dan masa pilih baju beli souvenir tu aku letak bawah sebab kedai sempit, orang nak lalu tak boleh. Peh, boleh tertinggal kat kedai. Boleh teringat pun sebab sejadah dan telekung Kakak dok dalam tu. Nasib baik kedai depan rumah je, laju-laju Ayah turun pergi cari. Sib baik brader-brader Bangla tu simpankan. Diorang memang baik dengan kami. Mamat yang handle our purchase tadi ada 4 orang abang dekat Malaysia. Next year pun dia akan pergi melawat abang dia, dia kata. Rezeki ada lagi beg askar anak jantan aku tu. Dalam tu takde valueables, tapi masih barang kami yang sangat kami hargai.

So selesai tu, sidai kain bawah heater, pastu kerah anak-anak suruh tido. Esok nak beransur dari Rome ke destinasi seterusnya. Tapi pagi kena pi cover St Peter’s Basilica dulu sebab tadi tak dapat.

So all in all, it was a good birthday. I didn’t get cake or the pasta I really wanted. But we managed to see everything we came to see. So I’ll take that.


No comments:

Post a Comment