Monday 25 November 2019

Winter Trip 2019 Day 2: Grindelwald - Lauterbrunnen - Interlaken


23 November 2019

We all had a real good night’s sleep, sebab pukul 7 dah tido. Aku terjaga pukul 5 pagi so aku terus bangun kerja sekejap. Pukul 5 is acceptable la bagi aku. So we all got over our jet lag pretty fast. Aku dah letak nasi malam semalam, so pagi ni lepas Subuh dan siap kerja tu aku goreng nasi guna rencah nasi goreng aku bawak from KL. Nasi goreng bodoh je, letak telur 3 bijik. Malas aku nak letak sayur-sayur, kang budak-budak ni tak nak makan.

Breakfast dengan milo panas, roti sikit, lepas tu semua melepak je sebab lambat cerah. Dekat pukul 8 baru kami mula bersiap. Nasi goreng lebih aku bungkus buat bekal. Dekat pukul 9 tu kami keluar merayau dulu sekitar rumah ni. Cantik! Keliling ni pun dah nampak gunung-ganang semua, ada sungai jernih. Memang best. Puas dekat sini, kami gerak ke Grindelwald.

Perjalanan tak jauh pun, dalam 30 minit je. The view all the way was superb. Some places dah ada salji pun. Kids la excited. Sampai di Grindelwald, kami parking dalam bangunan parking, lepas tu keluar jalan-jalan. Angin agak kuat, tapi bukan all the time.

Kami hala ke kawasan bergambar yang disediakan, tapi kawasan tu penuh berais. Sangat licin. Dan aku pun tergolek terduduk atas ais tu di hadapan khalayak ramai. Aduh, jatuh saham betul. Terpeleot sikit pergelangan tangan kanan aku sebab reflex menahan badan sendiri yang dah semakin montok ni. Tapi control macholah, amik2 gambar. Gelak-gelak, bergurau-gurau. 

Ada 2 orang student from Indonesia datang tolong amikkan gambar kami berempat, and kami amik gambar diorang. Lepas tu rilek je bagi anak-anak main snow kat situ. Kami takde packed itinerary pun ari ni. Go with the flow je. Budak-budak sambung main dekat playground pulak sampai puas. Sampai it started drizzling baru kami ajak diorang masuk dalam kafe dekat situ. Order 2 hot chocolate dan sepinggan besar fries. Pastu lepak sembang-sembang sambil tengok ada competition ice skating dekat bawah kafe tu. This is the kind of vacations that I like and I see that the kids really enjoy. Takde mengejar nak tengok banyak benda sangat.

Abis makanan tu, pergi toilet semua siap-siap, kami gerak dari sana. Sempat kena pau 2 bijik kinder joy dekat Coop sebelah parking tu. Haha.

Kami gerak ke Lauterbrunnen pulak. Pun tak jauh, dalam 20 minit perjalanan je. And surprisingly tempat tu sunyi je walaupun popularity dia lately macam agak tinggi. Kami park di parking terbuka, lepas tu merayau kat area situ. Cuaca sedap-sedap je, agak mendung, tak berangin, suhu pun tak rendah sangat. Kami boleh keluar tanpa berbungkus dan tak perlu pakai glove tu says a lot la kan.

Since tempat tu takde orang dan sangat cantik, kami pun finally dapat utilize our tripod untuk bergambar berempat banyak-banyak. Puas hati aku. Kids pun seronok dapat berlarian dan main puas-puas. Kami jalan kat pekan dia tu sampai ke station kereta api gunung, tapi we decided not to go up sebab 1) parking dah bayar untuk 2 jam saja, 2) nak balik solat kat bilik dan 3) harga dia confirm mahal.

So balik ke kereta, kami lepak situ dulu makan bekal nasi goreng tadi bagi kenyang-kenyang. Tengah budak-budak tu dok main, diorang jumpa sekeping not CHF 10 terbenam dalam salji. Kawasan parking tu memang kosong, kami je ada. Nak tanya orang pun tak tau nak tanya sape. Parking pun mana ada attendant, ada mesin je. So fikir punya fikir, kami amik je, esok kalau ada singgah masjid mana-mana kita masuk tabung.

So balik ke Interlaken semula. Masa tu baru dalam pukul 2.45 petang. Perjalanan balik pun dalam 20 minit je. Sampai bilik sempat solat, freshkan diri sikit, simpan barang-barang yang tak perlu bawa. Then kami keluar merayau di pekan Interlaken pulak. Jalan kaki je. Depan rumah kami ni je, dalam 5 minit jalan. Banyak kedai luxury items dekat sini. Hotel mewah pun ada beberapa. Kita jalan-jalan cuci matalah. Teringin nak membeli, dan nak merayau sampai lewat. Tapi si Kakak pulak dah start selesema dan tak larat. Dalam pukul 5 lebih tu dia dah ajak balik. Hari memang dah gelap, dan aku rasa mind set budak-budak ni typical bila malam je kena balik. So baliklah.

Sementara diorang mandi dan solat, aku pulak masak ravioli dan tomato sauce yang aku beli dekat Coop semalam. Perabihla apa yang boleh. Esok nak naik budget flight, bukan boleh bawak banyak sangat benda. Rebus telur sekali siap-siap, esok pagi breakfast makan sandwich je.

Siap masak, makan semua, sumbat ubat dekat kakak, lepas tu kerah suruh pegi tido. Aku pun mandi solat semua dan melepak kat sofa sampai 8 lebih. Pastu aku pun bersurai untuk hari ini. 

Bagus betul pegi holiday ni, kualiti kehidupan terjaga. Tidur awal, bangun awal, makan kurang, berjalan banyak, rajin masak. Tu tandanya apa? Tu tandanya kena pergi selalu. Hahah.



No comments:

Post a Comment