Wednesday 13 February 2019

Spanish Exploration 2019 - Seville to Granada Day 8


7 Februari 2019

Bangun awal hari ni sebab kami akan bergerak ke Granada. Perjalanan akan ambil masa lebih kurang 2 jam setengah. So pukul 6 tu aku dah bangun masak French toast untuk breakfast. Sambil tu packing barang dan kejut anak-anak.

Kami akan bermalam 1 malam je di Granada, dan untuk masuk ke Alhambra, tiket yang dibeli mesti pilih tarikh kita nak masuk siap-siap. In fact, ada 1 bahagian dalam istana tu yang dah ditetapkan masa kita boleh masuk dalam dia masa beli tiket. Macam kami, masa untuk masuk ke Nasrid Palace ialah pukul 4 petang. Kami hanya boleh masuk dalam lingkungan setengah jam daripada masa yang ditetapkan tu je. Lepas pukul 4.30 dah tak valid tiket tu. Sebab tu kami nak sampai di sana seawal mungkin.

Kami plan nak gerak pukul 8.30 hari ni, dan jadual berjaya diikuti dengan tepat. Tinggal aje kunci dalam apartment macam yang diarahkan oleh Susana tu. Then terus ke sana. Kami sampai sana dalam pukul 11 lebih dan terus check in masuk ke Real de Cartuja Apartments & Suites. Apartmen ni ada parking sekali, yang kena caj EUR 15 satu malam. Oklah tu. Apartmen yang kami dapat ialah dupleks, tingkat bawah dapur dan ruang tamu, tingkat atas bilik tidur. Tapi kali ni takde sofa bed, jadi kami guna kusyen sofa tu jadikan katil budak-budak. Bentang atas lantai. Toilet ada 2. Kalau nak kata lengkap tu, rumah di Sevilla lebih lengkap. Tapi yang ni pun takde lah kurangnya. Selesa.


Sebab masih awal, kami letak beg dan terus keluar balik. First sekali cari lunch dulu. Bersepah rupanya makanan halal dekat Granada ni. Boleh kata selang satu kedai memang kedai halal. Masalahnya semua kedai jual benda sama. Nasi arab, kebab, hummus, sheesh tawook. Haiih, aku dah tak boleh nak telan dah, tapi apakan daya.

Selesai makan dalam pukul 1.30 lebih tu, kami terus menapak ke Alhambra. Memang mendakilah ceritanya. Bukannya takde public transport, banyak je. Tapi alang-alang dah sampai tempat orang ni kita explore lah sikit. Kalau naik public transport terus sampai je, tapi tak dapatlah lalu kedai-kedai, lorong-lorong dalam pekan dia ni. Anak-anak membeli sikit barang diorang.

Budak-budak ni sebelum datang hari tu diorang bukak tabung, kira duit dalam RM100 sorang dan tukar ke Euro. Nak buat belanja sendiri. So layankan jelah apa diorang nak beli. Adik tu masih otak budak-budak lagi. Hari tu dekat Madrid dia beli pistol Nerf kecik dalam Le Corte Ingles. Beli Kinder Surprise lah. Ni hari ni dia beli pedang kayu ala-ala askar lama dulu. Habis dahlah tu duit dia, RM100 tu dapat EUR20 je. Kakak beli note book dengan pen. Kakak dah besar sikit, membeli pun dah pandai berhati-hati.

Anyway, sampai di Alhambra dalam pukul 2 lebih, terus masuk dengan tiket kami tu. Ayah decide nak sewa audioguide sekali, dalam EUR6. Lepas tu explorelah Alhambra tu. Besar tempatnya. Cantik. Penuh dengan taman-taman. Memang boleh nampaklah pattern seni bina Islam ni sangat menitikberatkan halaman, taman dan alam semula jadi. Elemen air memainkan peranan besar untuk menyegarkan ruang, beri ketenangan, menambahkan cahaya melalui pantulan, dan memberi suasana ruang yang luas. Ukiran ayat al Quran penuh di mana-mana.

Sambil-sambil menyelami sejarah, kami perhati sekali spot-spot cerita Memories of the Alhambra. Aku dan husband tengah tengok sama-sama, kami start hanya beberapa hari sebelum ke sini. Masih ada beberapa episode belum tengok. Tapi jumpalah beberapa spot dalam cerita tu. Ehehe. Yang pasti kami jumpa spot Jin-Woo nak masuk ke dungeon untuk selesaikan quest mencari Se Ju tu. Tempat tu dalam Alcazaba. View dari atas tu pun sangat cantik, menghadap ke pergunungan Sierra Nevada yang bersalji.

Kami masuk ke Nasrid Palace tu tepat pukul 4. By the time kami keluar dari Nasrid Palace dan menghala ke Generalife, kami dah agak rushing sebab masa tu dah pukul 5 dan tempat ni tutup pukul 6. Lagi pulak kami belum solat. So laju-laju jelah. Dekat Generalife tu pun menarik juga, ada banyak kawasan tanam sayur, banyak taman, pokok-pokok buah. Jumpa pokok oren, pokok buah delima. Aku geram sungguh bila tengok pokok buah ni.

So by 5.30 tu kami keluar dari Alhambra dan jalan kaki turun ke Granada. Kami terus cari masjid dan jumpa Masjid At-Taqwa, yang agak terceruk di dalam lorong. Tapi dalamnya moden, cantik dan bersih. Selesa aku nak pergi toilet dan solat. Keluar dari tu baru lega nak sambung merayau. Pergi makan dekat Nemrut Kebap Pizza sebab anak-anak teringin pizza. Eloklah, daripada kena makan hummus, roti, sheesh tawook dan nasi arab lagi. Tapi orang kedai dia kurang mesra alam dan couple kat meja belakang kami pulak sakan beromen sampai aku nak makan pun tak tenang. Hahaha.

Lepas makan kami berjalan-jalan cari souvenir. Mak mertua aku pesan nak beg Alhambra. Jenuh mencari tapi tak jumpa. Kalau ada sama ada kecik sangat, macam beg mekap tu, tak pun dia tulis Granada saje. Dan rata-rata semuanya beg kain ala-ala shopping beg tu. Last-last sebab tak jumpa sangat, beli jelah jugak shopping beg Alhambra. Daripada takde langsung. Masa tu hari dah gelap, cuaca pun dah sejuk. Kami start berjalan balik ke apartmen. Singgah kedai runcit je beli roti dan ubi seketul untuk goreng cucur pagi esok. Dan jus untuk minum masa breakfast. Jumpa beberapa family melayu kita sepanjang dekat Granada ni. Senyum gitu jelah.

Sampai di bilik terus mandi, solat dan rehat je. Niat asal nak masak maggi lepas anak-anak tidur, nak perabih telur yang belum habis. Tapi sebab dapur dia kat bawah, dah tak kuasa aku nak turun sejuk-sejuk tu. Menghadap laptop je atas katil, sambil husbandku pasang Memories of the Alhambra, nak bagi khatam sebelum balik. Perut aku berkeroncong sepanjang masa tu. Tapi antara malas dan lapar, malas menang. Kahkah.

No comments:

Post a Comment