Sunday 10 February 2019

Spanish Exploration 2019 - Sevilla Day 7


6 Februari 2019

Hari ni relax sikit. Bangun Subuh dan masak breakfast. Semalam dekat kedai runcit tu aku beli pisang 2 bijik, campur dengan tepung cucur manis Adabi yang aku bawak dari Malaysia. Jadilah cekodok pisang a la Sepanyol. Lepas tu buat scrambled egg makan dengan roti, semua tu pun beli dekat kedai tu semalam.

Sambil-sambil tu kejut anak-anak suruh diorang bersiap. Kami masukkan baju sikit dalam mesin basuh, untuk melegakan otak aku yang serabut bila nampak banyak baju kotor. Dalam pukul 9.45 jugak baru kami keluar.

Kereta memang kami tinggal dekat parking lot je untuk 2 hari ni. Lebih selamat untuk kami berjalan kaki atau naik public transport sebab tak pasti macam mana konsep parking dekat sini. Bila lalu dekat kedai souvenir, jumpa fridge magnet yang agak-agak reasonable harga dia, kami beli je terus. Lepas tu sambung perjalanan ke Real Alcazar.

Tempat ni ialah sebuah istana di Seville, yang asalnya ialah kota Islam yang kemudiannya ditawan dan diambil alih oleh Kristian. Aku tak berapa arif sangat kisah dan salasilah dia, kami pergi pun harapkan write up yang ada dekat sekeliling monument tu je. Tiket masuknya EUR11.50 setiap orang dewasa. Kanak-kanak free je. Tapi kami dapat tiket yang tak complete. Sepatutnya ada satu lagi section yang memerlukan tiket berasingan, tapi untuk hari ni tiket tu dah sold out. So apa yang ada jelah.

Luas kawasan dalam tu. Taman dia saja tak terlarat kami nak explore. Ukiran-ukiran dalam dia masih sangat banyak elemen islam. Water feature, courtyard dengan pokok-pokok buah dan bunga, kubah-kubah dan ayat suci al-quran di mana-mana. Sangat cantik. Aku dok geram dengan pokok-pokok limau dan lemon dia yang bersepah di merata-rata. Buah besar-besar pulak tu. Eh, geram betul! Naluri pemetik buah seorang warga Malaysia sejati membuak-buak dalam diri aku. Semua aku rasa nak petik. Patutlah ramai orang Malaysia kerja petik buah kat Australia. Aku berjaya hasut anak-anak petik sebiji buah limau, tapi diorang kata masam giler! Hahah!

Sedar tak sedar dalam 3 jam kami dekat sana. Honestly kami pun tak larat nak tengok semua benda, terlalu banyak yang nak dihadam. Anak-anak pun dah merengek lapar, so kami gerak dari sana. Lintas aje Seville Cathedral, La Giralda. Dah tak larat nak masuk.

Instead kami ke BBQ House, kedai makanan Spain halal dekat sini. Akhirnya dapatlah juga kami merasa makan tapas. Itu pun order yang agak-agak kena dengan tekak je; sotong goreng tepung, chicken strips, mix paella, dan cheese goreng. Kakak order chicken sandwich, ala-ala kebab gitu.

Selesai makan, kami dah takde mood nak bersiar-siar. Aku lebih concern tak dapat cari barang-barang specialty Spain yang aku nak beli, antaranya olive oil. Memang aku dah plan nak beli beberapa botol sebab Spain ialah antara pengeluar olive oil terbesar di dunia. So kami menghala ke shopping street dia, dan masuk supermarket. Dapatlah 2 botol besar dan 2 botol kecil. Layankan anak-anak beli coklatlah, beli stok telur untuk masak later, sambung merayau lagi. Jumpalah kedai Lush lah, apelah. Tapi trip kali ni takde hati nak membeli sangat. Untuk orang kat rumah pun kami takde beli apa-apa, sebab itinerary kami penuh dengan tempat yang nak pergi. Harapkan anak-anak je dapat baju dekat Primark hari tu. Tahu jelah aku dan shopping tidak begitu serasi. Malas pun ye nak mencari barang. Bukan hobi. Anyway, since tangan pun dah sakit usung olive oil, kami balik.

Actually memang kena balik awal pun, sebab malas nak solat dekat luar. Lagipun malam ni kami ada plan nak pergi tengok flamenco dance show. Tuan rumah kami ni yang recommend kan show ni. So balik dulu, mandi-mandi, rehat, aku sambung kerja sikit. Anak-anak nak makan maggi so masakkan maggi untuk diorang. Sampai pukul 8.45 macam tu kami jalan kaki ke bar La Carboneria, dalam 500 meter dari rumah kami.

Masa kami sampai orang masih belum ramai. Kami dapat spot yang menarik. Disebabkan show ni free, kami rasa obligated untuk order air. So minum-minum dulu, sampai pukul 9.30 baru show start. Masa tu orang dah ramai. Dalam ramai-ramai tu ada 1 mamat Korean yang bila dia masuk je, aura dia lain macam. Gaya dia macam dia tu somebody famous, selebriti ke ape ke. Duduk menghadap aku pulak tu, puas cuci mata. Lagi aku syak dia somebody sebab dia sangat conscious orang tengok dia. At 1 point aku angkat phone nak ambil gambar husband aku, dia pusing tengok berkali-kali, perasan orang ambil gambar dia. Tapi memang aku ambil gambar dia pun. Hahah. Sapelah agaknye ek? Aku bukan kenal pun.

Anyway, the flamenco dance show was interesting. Cuma agak kecewa sikit sebab aku nak tengok lady dancer, tetiba malam ni dancer dia lelaki. Syariah compliant la sikit. Haha. Konsep nyanyian, gitar dan penari dia tu unik. I just wish aku dapat tengok yang pakai full costume. Tadi dia pakai kemeja dan jeans biasa je.

Habis tu pukul 10, kami jalan kaki balik, packing sikit untuk nak check out esok. Then tidur.

*Kalau berminat nak book accommodation di Airbnb atau and tak pernah sign up sebelum ni, boleh klik sini and boleh dapat diskaun untuk 1st trip korang. Macam rumah dekat Seville ni, memang puas hatilah! Serba cukup! Kalau korang ada rumah or bilik kosong nak sewakan dekat tourist pun boleh sangat.

No comments:

Post a Comment