Tuesday 29 November 2016

Kids’ Winter Trip 2016: Amsterdam – Doha – Malaysia

26 November - 27 November 2016

Kami tak keluar awal sangat pagi ni. Mengemas beg aje dah ribut satu bilik. Waktu check out hotel ni ialah 11 pagi, jadi dalam pukul 10 kami keluar. Rancangan asal nak tinggalkan beg kami dekat baggage room hotel ni, tapi bila study balik route train, distance, dan kedudukan Schiphol Airport, kami rasa leceh nak patah-patah balik. Bazir masa. Jadi option lain ialah sama ada heret beg-beg berat tu ke seluruh Amsterdam, ataupun tinggalkan di ruang simpanan beg berbayar di train station.

Harga nak sewa loker tu, 1 loker besar €10 untuk tempoh 24 jam. Kalau memang nak tinggal untuk sepanjang hari, memang berbaloi sangatlah. Jadi lepas bincang panjang, kami nak pergi simpan beg aje dekat sana. Korban ajelah €10 tu. Tapi bila sampai sana, loker dia hanya muat untuk 1 suitcase, dan semua beg galas kami. Suitcase kedua kena ambil loker kedua. Eh, bazir pulak rasa duitnya. Kena bayar sampai €20, nak simpan pun paling lama dalam 3 jam je. Jadi suitcase yang kecik kami decide untuk usung bersama kami.

Destinasi kami pagi tu ialah ke Nieuwmarkt. Tempat tu pada hari lain dia macam dataran aje, tapi setiap Sabtu dia bukak pasar. Sajelah ke sana, sebab itu yang dekat. Macam biasa, kami kerjanya melantak aje. Beli makanan, beli air, beberapa round pulak tu. Kejap jus, kejap hot chocolate, kejap samosa, kejap stroopwaffel, kejap waffle. Beli cheese lagi seketul bawak balik. Aku pun pelik, aku nak balik jual ke apa, beli banyak-banyak ni.

Pagi ni pun cuaca punyelah sejuk. In fact dekat atas-atas rumput dan daun-daun kering, embun dah bertukar jadi ais sebab suhu cecah -1 awal pagi tu.

Dalam pukul 12 tu kami gerak dari Nieuwmarkt ke Amsterdam Centraal semula, sebab 24 hour pass kami bakal berakhir dalam pukul 12.45 macam tu. Tapi untuk gerak ke airport terus, masih terlalu awal, sebab flight kami cuma 4.45 petang. Jadi aku ajak diorang menapak pulak, round kawasan yang tak pernah round sebelum ni di sekiter central tu. Sebab hari ni cuaca cantik. Matahari keluar, langit biru je.

Ikut kaki melangkah, yang kelakarnya, kami sampai balik ke Nieuwmarkt tu jugak. Dekat aje rupanya dengan Centraal. Haha. Jadi dalam usaha nak beredar dari situ, kami jalan ikut lorong-lorong dekat situ, tersampai pulak dekat Red Light District. Ya Rabbi. Dengan membawa budak, dengan mengheret luggage, dengan imej bertudung. Tebal aje muka aku. Lagi nak jadikan cerita, hari tu kami pergi malam langsung tak nampak apa-apa. Hari ni pergi tengah hari, penuh dekat setiap tingkap ada "persembahan". Mengucap aku. Nasib baiklah anak-anak aku jenis jalan menonong aje, tak tengok kiri kanan. Diorang langsung tak tanya apa.

Tapi merasalah juga kami experience suasana sebenar Red Light District yang digembar-gemburkan tu. Meletops kau!

Kami geraklah cepat-cepat dari kawasan tu. By the time sampai balik ke Centraal, dah pukul 1 lebih. Jadi pergi ambil beg dari loker, beli tiket train ke Schiphol Airport, dan terus ke sana. Sampai aje airport kami cabut segala baju sejuk, sarung tangan sumbat dalam beg dan hantar beg masuk kapal. Berlengganglah kami, masuk imigresen, kastam segala.

Sampai di kawasan transit, aku Google dan jumpa info pasal surau. Tanya dekat pegawai dekat situ, dia tunjukkan ke kawasan gate F3. Itu multifaith prayer room sebenarnya, tapi ada banyak Quran, telekung, sejadah semua. Selipar untuk pergi ambil wuduk pun ada. Selesala. Cumanya, bilik tu kongsi lelaki perempuan.

Siap solat tu terus menunggu di gate untuk masuk kapal. Aku duduk dengan Kakak dalam kapal. Tempat duduk bertiga, tapi sebelah aku takde orang lagi. Dapatlah berbaring-baring lagi. Dalam flight tengok movie, makan-makan sampai sengkak.

Masuk tengah malam tu sebenarnya aku menyambut hari lahir aku yang ke-33. 27 November 2016.

Sambut di tengah awan gitu. Jadi happy birthday to me, nyanyi dalam hati.

Sampai di Doha, transit kami cuma 2 jam. Scan barang semula dan transfer ke gate seterusnya. Sempat solat sekejap, lepas tu terus masuk flight. Kali ni seat berdua, jadi terasalah sempit sikit. Tapi masuk flight terus lena aje. Diorang bagi sandwich semua pun aku tak makan.

Bangun semula masa cabin crew nak serve brunch. Aku tunggulah jugak kot-kot ada yang nak nyanyi Happy Birthday ke, hantar kek ke… kehkeh… Harapanlah kan. Makanlah telur dadar dengan kentang tu buat jamuan hari lahir.

Akhirnya sampai di KLIA pukul 3 petang.

Maka selesailah sudah trip kami. Tak sangka kami berjaya. Buat pertama kalinya kami buat trip siap beli travel insurance, punya risau nak bawak anak jalan jauh. Nasib baik semuanya lancar. Alhamdulillah, alhamdulillah. Ni yang buat semangat nak plan lagi ni. Haha.

Insya Allah kalau berkesempatan nanti aku sambung 1 post untuk kongsi apa-apa info yang aku dapat sepanjang travel kali ni.