Sunday 27 November 2016

Kids’ Winter Trip Day 8: Paris – Amsterdam

25 November 2016

Pagi-pagi buta dah riuh rendah. Train paling murah yang kami jumpa ialah pada pukul 7.25 pagi. Untuk aku dengan husband, itu takde hal. Tapi mengejutkan kids bangun tidur adalah satu cabaran. Yang menangis, yang termenung tak nak bergerak, yang lapar, yang sejuk… Plan nak keluar pukul 6 pagi, 6.30 pagi baru keluar. Nak kena naik subway dulu, tukar 2 train, baru sampai ke station Gare Du Nord.

By the time sampai, orang dah beratur nak masuk ke train dah. Aku sempat lari ke kafe beli bekal roti sikit. Risau takut budak-budak lapar nanti. Lepas tu terus masuk train. Sebelum masuk tu beg semua kena scan dulu macam dekat airport jugak.

Kami naik train Thalys lagi. Kali ni kami duduk satu compartment dengan 1 family Korea. Buat hal sendiri je. Ramai pulak tu warga Malaysia satu train dengan kami. Adalah bertegur sapa sikit-sikit.

Memandangkan Subuh dalam pukul 7 baru masuk, kami bermasalah sikit nak solat pagi ni. Jadi nak tak nak, start je train jalan, aku pergi solat dekat kawasan antara gerabak. Tak mengganggu orang lalu-lalang pun sebenarnya. Darurat, redah jelah. Sebab dalam compartment kami di tempat duduk lagi sempit dan ganggu tempat orang lalu. Kakak temankan aku solat. Elok aku mula solat aje, datang konduktor tegur mintak tiket. Aku sambung je solat, walaupun dah tak tenang. Tapi aku tak sangka Kakak boleh bersuara bagi pihak aku. “I’m sorry, but my mother is praying for a while,” dia kata dekat mat saleh tu. Mat saleh tu kata, “Yes, I know, but I still need to see your tickets.” Kakak jawab, “My father and my brother is sitting right there, at seat 13, 14, 17 and 18.” Tapi minah tu masih tak puas hati. “Okay, that’s fine. But I need to tell your mother that this is not allowed.” Kali ni Kakak diam. Dan nasib baik minah tu pun tak tunggu, dia pergi ke gerabak sebelah. Masa tu aku terharu la jugak.. Boleh pun bercakap budak ni. Selalu bila aku ada dengan dia, langsung tak jawab dengan strangers. Besar dah anak dara!

Anyway, perjalanan ambil masa lebih kurang 3 jam. Aku habiskan masa kerja aje, sampai laptop habis bateri. Sambil-sambil tu makan makanan yang husband dan anak-anak beli dekat gerabak kafe.

Sampai di Amsterdam pukul 10.30 pagi macam tu. Okay, Amsterdam is waaaayyyy colder than Paris. Sejuk giler, walaupun matahari panas terik banding dengan Paris yang mendung. Sampai di Amsterdam Centraal, kami kena cari metro untuk ke hotel, sebab kali ni hotel kami di luar bandar sikit. Tapi bila nak beli tiket metro tu tak boleh. Dia tak terima kad kredit aku dan husband, bila nak bayar guna cash dia kata dia tak boleh keluarkan baki. Jadi bila consult staff dia dekat situ, dia advice suruh ke kaunter sebab kami ada anak-anak. Kalau beli tiket dari mesin, takde option untuk harga budak. Jadi kami jalan keluar dari stesen metro untuk ke pejabat GVB, dekat bangunan putih di luar Amsterdam Centraal tu.

Kami beli 24 hour pass untuk guna bas, tram dan metro GVB. Dewasa €7.50, budak €2.50. Nasib baik beli dekat kaunter, kalau tidak rugi 10 euro. Memandangkan tiket tu pulak valid dari masa kita mula guna sampai 24 jam kemudian, kami tak nak activate cepat sangat, sebab nak guna sampai check out hotel esok. Heretlah beg-beg tu pergi lunch dulu santai-santai. Dalam pukul 12.45 baru kami ke Metro untuk ke hotel di Amsterdam Zuidoost. Hotel kami A&O Hotel and Hostel. Itu yang paling murah kami jumpa untuk tarikh tu, dan dekat dengan train station. Naik train 54, turun di station Bullewijk, jalan dalam 50 meter dah sampai hotel.

Bilik dia ok-ok aje. Cukuplah untuk tidur satu malam. Cadar pun kena pasang sendiri kau! Maklumlah, ala-ala hostel gitu. Anak-anak tidur katil double decker. Kami dapat check in terus, dan solat semua, lepas tu bersiap untuk keluar balik. Tinggal kurang 24 jam je lagi di Amsterdam, dan souvenir belum cukup beli lagi. Jadi plan nak pergi shopping aje di beberapa pasar.

Tapi sebelum tu, dalam jarak 10 minit jalan kaki dari hotel kami ada Amsterdam Arena, stadium rasmi untuk pasukan bola Ajax Amsterdam. Mr husband kan memang pantang nampak stadium bola, semua dia kena mencemar duli. Jadi kami singgah situ dulu, dia ambil gambar sikit. Lepas tu baru kami naik train ke pasar Albert Cuyp Market.

Kalau tak salah, kami turun di stop Weesperplein. Tapi disebabkan takde Wifi pulak tiba-tiba kat station tu, kami tak tahu arah mana nak jalan ke pasar tu. Tanya orang, dia bagi direction ala kadar je. Jadi jalan jelah ikut kaki. Sampai akhirnya dapat wifi dari kafe mana entah, jumpa jalan. Tapi kami dah bazirkan banyak masa. By the time sampai ada gerai yang dah mula tutup.

Kami banyak beli makanan aje dekat situ. Cuba stroopwaffel yang famous dekat Holland ni. Beli croissant 5 biji besar €1, sebab gerai tu dah nak tutup. Jumpa satu gerai jual macam-macam menu ayam, dan halal. Yang jualnya mat saleh, tapi ada sticker besar dekat kedai dia, “Uses chicken prepared according to Islamic principles” or something like that la ayat dia. So belilah untuk budak-budak dan bapak budak.

Cuaca sejuk ya amat. Nak naik tram ke central, tapi tram yang datang bukan yang GVB pulak. 24 hour pass yang kami beli tu hanya valid untuk train, bas dan tram GVB aje. Jadi kami jalan kaki balik ke stop Weesperplein tu. Naik metro ke central.

Kali ni masuk kedai-kedai souvenir mencari ole-ole untuk dibawa balik. Aku sempat memborong lagi beberapa cheese. Ish ish… memang itu aje yang aku menarik hati aku. Husband beli selonggok fridge magnet untuk kawan-kawan ofis dia. Selesai tu anak-anak pun dah lembik, jadi balik ke hotel.

Esok dah nak balik. Eh, sedih pulak rasa. Macam sekelip mata rasa dah habis.