Saturday 26 November 2016

Kids’ Winter Trip Day 7: Paris

24 November 2016

Hari ni lagi sekali kami bangun lambat. Malas nak gerak awal, since siang pun lambat. Subuh pukul 7 tu, lepas tu aku kerja sikit, melayan anak-anak, kerah diorang bersiap semua. Dalam pukul 9.30 baru kami keluar. Hari ni plan nak pusing Paris aje. Cover mana yang aku tak dapat tengok dulu.

Di station Anvers tu kami bincang-bincang dan decide nak beli 1 day unlimited pass dia. Harga dia €11.65 untuk adult, dan €5.80 untuk kanak-kanak. Kalau dibahagikan dengan harga 1 hala perjalanan naik train ikut harga biasa, €1.90 tu, kalau kami keluar masuk 4 station, dah kira berbaloi dah harga tu. Jadi kami beli pass tu. Senang sikit, tak payah pikir nak berhati-hati, nak berkira-kira mana nak pergi.

Destinasi pertama adalah ke Louvre. Bila sembang pasal Louvre dengan anak-anak, diorang excited nak masuk. Masalahnya, dahla mahal, takkanlah kami nak spend time sepanjang hari dekat situ? Aku tak rasa anak-anak aku paham apa konsep muzium. Jadi aku kata tak payah masuk. Muncung sedepa lah si kakak. Bergambar sikit dekat depan tu, lepas tu kami naik train semula pergi ke Notre Dame.


Bangunan ni sebuah gereja sebenarnya. Tapi design dia cantik betul pada mata aku. Dulu pun aku tak dapat ke sini, jadi kali ni tak lepaskan peluang. Baru nak posing-posing, anak jantan sibuk nak kencing pulak. Terpaksa husband pergi cari toilet yang kena caj harga €0.80 sen. Ish ish…
Dekat-dekat dengan Notre Dame tu ada Latin Quarter yang bunyinya macam menarik. Jadi aku ajak diorang ke sana. Rupanya banyak pulak kedai makan halal dekat situ. Jadi lepas round sikit, kami decide nak makan dekat situ. Tapi semua seleranya berbeza. Anak jantan nak pancake/crepe. Anak dara nak pizza. Aku pulak nak indian food. Lepas perbincangan, kami beli bungkus crepe untuk Adik, pergi makan pizza dekat kedai Itali dekat situ, lepas tu baru pergi makan Indian food selang beberapa kedai dari situ.

Jadi agak berjam-jam jugaklah kami membazir masa dekat situ. Temanya ialah bawak anak. Kalau kami berdua je, jarang-jarang kami duduk makan kat restoran. Selalu beli makanan, makan sambil berjalan aje. Tidak pun bungkus dan duduk dekat taman mana-mana. Kedai india tu boleh tahanla mahal dia. Siap makan tu husband kerah aku pegi mintak nak tumpeng solat dekat situ. Arahan dia, “Pegilah speaking sikit dengan diorang, senang sikit diorang nak bagi.” Jadi pergilah aku bercakap sepatah dua kata bahasa Hindustan, mintak nak solat dekat situ. Diorang kata boleh aje, diorang semua pun Muslim jugak. Diorang bawak kami ke bahagian bawah kedai, siap bentangkan sejadah, tunjuk arah kiblat. Alhamdulillah. Mahal sikit pun takpelah, asalkan mudah macam ni.


Siap tu, kami sambung berjalan. Naik train lagi pergi cari catacombs, kawasan perkuburan bawah tanah tu. Tapi bila sampai sana beratur kemain panjang, aku malas nak bazir masa. Lagipun aku rasa macam tak berapa sesuai pulak nak bawah budak kecik-kecik tu. Dahla sekarang ni pun diorang tu penakut macam apa.

Jadi lagi sekali kami ambil gambar depan aje. Kakak muncung sedepa lagi. Aku pesan kat dia, aku bagi dia knowledge pasal kewujudan tempat-tempat ni, nanti dah besar travel sendiri dan explore sendiri guna duit sendiri. Gitu. Haha.

Lepas tu kami naik train lagi pergi ke Trocadero. Dekat situ ada spot terbaik untuk tengok dan ambil gambar Eifffel. Kami pernah ke sana dulu, tapi kali ni bawak anak-anak pulak. Punyalah ramai orang. Itu belum kira mamat-mamat kulit hitam yang dok jual souvenir dekat situ. Datang bertubi-tubi nak suruh beli barang dia. Cakap melayu pulak tu! Kalau tidak pun diorang cakap Indonesia. Apa, jelas sangat ke muka Malaysia aku ni?

Tengok-tengok lepas tu ada satu mat saleh, hensem kemain, tegur aku pulak. “Selamat, selamat.” Aku angguk aje mula-mula. Bila aku respond, dia kata pulak, “Selamat tengah hari” dengan slang dia. Aku jawab balik. Lepas tu dia kira 1 sampai 10 dalam bahasa Melayu. Gelak aku, cakap dia hebat. Dia bagitau dia pernah duduk setahun kat Malaysia, kat KL. Dia kata sekali tengok dekat kami ni dia boleh agak kami orang Malaysia. Ish ish! Jelas sungguh nooo kemalaysiaan aku? Aku mati-mati ingat aku berupa Pakistan atau Bosnia. Haha. Yang penting aku berjaya ingat akan kewujudan suami dekat sebelah. Kalau tidak, panjang lagi aku ajak brader hensem tu sembang. Kuikuikui…

Dari sana kami berjalan aje, ikut kaki melangkah. Jemu pulak rasa dok menghadap subway tu. Hari ni sepanjang hari cuaca sejuk. Mendung-mendung sikit, tapi takde hujan.

Bila belek-belek map pun dah takde agenda, anak-anak ajak balik. Aku on aje. Tapi sambil dok  berjalan tepi sungai Seine tu, Adik dok sebut ajak naik bot. jadi bila nampak port dia, kami saja pergi tanya. Harga dia taklah semahal yang aku bayangkan. Dewasa €13.50, kanak-kanak €6. Total €39, dan cruise tu ambil masa sejam 10 minit.

Husband kata go ahead, Adik pun sibuk nak pergi. So kami tunggu dalam setengah jam untuk next session. Satu feri dengan kami ada ramai orang Korea dan Indonesia. Kebetulan pulak kami ke sana pukul 5, masa Maghrib. Jadi tanpa dirancang kami dapat sunset cruise. So sweet!


Bestlah, tapi sejuk ya amat. Di waktu inilah Kakak telah bikin havoc, bila dia tak tahan nak terkencing. Mulanya aku tak perasan ada toilet dalam bot tu. Puas lah dia menahan. Lepas tu bila dapat tahu ada toilet, pergi tengok kotor pulak. Dia geli, tak mau masuk. Tunggu siap untuk pergi toilet di jeti, diorang suruh guna yang dalam feri jugak. Adoiyaii..

Jenuh kami menapak sampai dekat Champs Elysees, baru jumpa tandas €0.80 sen jugak. Itupun dah hampir keciciran dah tu. Kesian dia.


Dekat kawasan tu ada Christmas  market rupanya. Geram aku nak shopping, sejak datang ni mana ada beli apa-apa barang. Tapi nak tengok lama pun, adik and kakak dah sibuk nak balik, nak makan Maggi. Jadi balik ajelah. Bancuhkan Maggi untuk diorang, diorang siap mandi semua, makan and tidur.


By then aku pun dah tukar berbaju tidur segala, berkubang bawah selimut. Langsung tak jadi nak ke Moulin Rouge. Dan memandangkan ini malam terakhir kami dekat Paris, pagi-pagi esok dah train balik ke Amsterdam, memang kempunan teruslah jawabnya. Sabarlah wahai hati. Bak kata husband aku pulak, “nanti kita nak datang lagi kan?” Ceewah! Macam belakang rumah! Pada yang mengirim pesanan barang dari Paris ni pulak, aku memohon ampun dan maaf. Walau seketul magnet pun aku tak sempat nak beli. Yang aku bawa pulang hanyalah kenangan. Wah!

No comments:

Post a Comment