Thursday 24 November 2016

Kids’ Winter Trip Day 5: Brussels – Paris

22 November 2016

Anak-anak bangun pukul 5 lebih, lapar. Kami terus bangun mengemas sebab pagi ni kami akan naik train ke Paris pulak. Train pukul 9.13 pagi. Ya, aku tahu sangat specific bunyinya, tapi percayalah, train diorang memang gerak tepat pada masa yang dijadualkan.

Pukul 8 lebih sikit kami dah check out sebab nak kena menapak lagi ke train station. Inilah part yang paling aku lemah sekali. Beg makin hari makin berat bila ditambah barang sana sikit, sini sikit. Anak-anak pulak mesti kena pimpin sepanjang masa. Aku tak berani ambik risiko biar anak-anak jalan sendiri. Memanglah trafik dekat Europe ni cukup berhemah dalam melayan pejalan kaki. But still, not taking any chances. Jadi gagahkan mengheret beg sambil pimpin anak.

Sampai di station masih ada masa setengah jam. Aku borong roti dan air, dan bawak naik train untuk breakfast. Journey kali ni dalam sejam suku aje, tapi sempatlah aku buka laptop lagi. Alang-alang ada wifi free. Train kali ni pun Thalys juga. Anak-anak main, lepas tu coloring. Ayah dia membuta la… Apa lagi hobi dia?

Sampai Paris pukul 10.35 pagi, di Station Gare du Nord. Jejak-jejak kaki kat platform Adik dah bersuara siap-siap. “Mama kata kita pegi Paris. Takde pun Eiffel Tower.” Eh eh… sabar boleh? Apa-apa hal kena menapak ke hotel dulu. Aduh, letih lagi! Jaraknya kali ni dalam 1 km.

Kami akan duduk di Hotel Regina Montmartre untuk 3 malam seterusnya. Sampai tu memang dah expect la kata belum boleh check in sebab baru pukul 11. Kami nak tinggal beg aje. Reception dia agak friendly dan helpful. Kami kemas-kemas barang yang nak bawa berjalan, lepas tu keluar. Kiri-kanan hotel memang kedai halal, jadi memang takkan kebulur la kami. Tinggal sanggup ke tak aje nak menghadap kebab lagi. (Aku la tu).


Plan tu nak terus menuju ke Eiffel, tapi sambil berjalan kaki ke Metro tu, ternampak Sacre Coeur. Jadi kami detour dulu. Sebab first time aku dengan husband datang Paris dulu, kami tak berpeluang ke sini. Cantik betul bangunan dia, pemandangan dia, suasana dia. Bergambar, layankan anak-anak main carousel yang bapak mahal. €4 untuk 2 orang budak tu. Ish ish… Sabar jelah.

Dari sana kami merayau di kawasan sekitar tu. Ada kawasan seni, penuh dengan orang melukis, dengan atmosphere yang sangat comel. Aku sangat suka tempat tu. Si Adik apatahla lagi. Dia tu sangat obsess dengan lukisan, jadi kalau ikutkan dia, dia nak duduk situ tengok orang melukis sampai siap. Bila kami bawak dia pergi dari sana, merajuk siap menangis-nangis. Aduii.. letih mak nak layan.

By then dah pukul 1, jadi pelan-pelan kami jalan turun balik ke hotel tapi lalu jalan lain. Dapatlah tengok macam-macam. Budak-budak sibuk lapar lagi, jadi berenti dekat satu kedai kebab yang ada jual Nutella crepe. Layan diorang makan, husband pun order satu kebab. Sedap jugak dekat kedai tu. Barulah sambung berjalan ke hotel.

Sepanjang jalan tu penuh dengan kedai-kedai sex, tapi aku tak dapat nak pastikan nama area tu apa. Strip club ada, kedai sex toys ada, rumah urut ada. Lagi meriah daripada Amsterdam. Kami jalan buat blur aje, dengan harapan anak-anak aku tak bertanya. Sempatla buat isyarat-isyarat mata kat husband, kata nanti anak tidur kita datang cuci mata lagi. Kikikiki…

Sampai di hotel, terus check in. alhamdulillah, bilik dia kali ni selesa sikit untuk tidur 3 malam.  Tapi bilik ni tak mahal sangat. Satu malam dalam RM 300. Harga dia lebih kurang standard harga bilik hotel dekat Malaysia jugak. tapi selesa. 

Kemas, solat semua. Dalam pukul 3 lebih tu kami keluar semula. Kali ni nak bawaklah budak-budak ni tengok Eiffel Tower yang dinanti-nantikan tu. Tapi disebabkan untuk ke sana dari stesen metro Anvers ni, kami kena tukar train di Charles de Gaulle – Etoille, kami decide untuk singgah dulu situ. Dekat situlah letaknya Arc de Triomphe, Champs Elysees, dan yang paling penting, kedai kebab Lebanon yang menjadi pujaan hati aku. Dah 4 tahun setengah aku mengidam, sejak last aku ke sini tahun 2012. Lepas singgah bergambar dekat Arc de Triomphe, kami berjalan ke kawasan kedai kebab tu. Dia dekat lorong sebelum kedai Swatch. Nama kedai tu La Galette du Liban.

Rezeki akulah, kedai tu masih wujud walaupun dia teramat simple dan kecik. Tempat duduk pun ala-ala kaunter gitu aje. Order kafta sandwich dia, yang berintikan daging, kentang, humus, sayur-sayur… oh, sedapnya. Anak-anak makan roti cicah humus, dan lepas tu aku beli satu pudding dia, mouhalabieh. Oh Em Gee, sedapnya! Kali ni aku akan mengidam benda alah tu pulak sampai aku dapat kembali ke Paris.

Husband aku nak sangat tengok Eiffel Tower at night, sebab masa kami datang dulu summer, nak tunggu malam berjanggut. Isyak masa tu pukul 11 malam. So kali ni, dia tunggu Maghrib dulu baru dia ajak gerak ke Eiffel. Reaction anak-anak aku masa tengok Eiffel kali pertama memang priceless. Aku rasa diorang tak expect saiz dia majestic macam tu. Aku pun walaupun pernah datang dah dulu, masih dapat reaksi yang sama. Dia punya wow tu lain macam.


Mula-mula kami ambil gambar dekat luar aje, sebab nampak beratur kemain panjang nak masuk. Aku pun rasa macam bazir duit je masuk. Tapi Adik dok pujuk-pujuk ajak masuk, Kakak pun teringin sangat. I figured, that would be something different from my previous trip. So beratur untuk masuk. Rupanya yang panjang sangat tu polis buat body check. Yelah, diorang paranoidla kot sejak kes tembak-tembak and bom dekat Paris tu. Nak masuk bawah Eiffel tu tak kena bayar pun. Yang kena bayar cuma kalau nak naik ke atas dia.

Masuk betul-betuk bawah kangkang tower tu, Adik ajak naik pulak. Bila pergi belek harga untuk naik, taklah semahal yang aku bayangkan. Dewasa €11 untuk naik ke first deck, dan €17 untuk naik ke puncak. Anak-anak dapat reduced fare, €8 sorang. Total €50.

Demi pengalaman anak-anak, aku setuju. Beratur la kejap untuk masuk tu. Ohoi… Gayat beb naik atas. Nampak seantero kawasan. Sejuk plak tu. Dari dek bawah tu kami naik ke puncak atas. Lagilah seriau. Tapi satu pengalaman yang sangat berharga. Anak-anak boleh siap peluk aku cakap thank you, mum! Itu sangat mengharukan dan rasa worth it. Lebih-lebih lagi bila Kakak yang buat, sebab dia bukan jenis yang macam tu. Dia Rock sikit.

Pukul 8 tu anak-anak dah penat, jadi kami pun turun. Tapi perjalanan masih panjang. Kena naik 2 train dan berjalan kaki yang banyak dulu sebelum dapat sampai ke hotel. Budak-budak ni dah macam zombie dah.


Sampai di bilik dalam pukul 9, lepas bersih-bersih badan sikit. Diorang tidur. Kami pun tidur awal. Letih betul!

No comments:

Post a Comment