Friday 25 November 2016

Kids’ Winter Trip Day 6: Disneyland Paris

23 November 2016

Letih sangat semalam, semua pakat tidur sampai pagi. Aku pun tak bangun awal untuk kerja. Subuh dekat Paris ni masuk pukul 6.58 pagi. Jadi elok bangun untuk Subuh. Dekat luar hujam gerimis, tapi check ramalan cuaca kata sepanjang hari ni akan cerah.

Jadi lepas fikir dan bincang, kami decide untuk pergi ke Disneyland hari ni. Kalau tak, selagi tak pergi, selagi tu anak-anak sibuk tanya. Nak berjalan tempat lain pun tak tenang.

Siap-siap, kemas-kemas semua. Budak-budak breakfast dekat bilik. Akhirnya kami ada cerek untuk jerang air, dapatlah minum Milo, makan nestum, bancuh sup. Meriah! Boleh ringankan beg sikit jugak.

Dalam pukul 9 kami keluar. Naik Metro dari Anvers, tukar train di Nation, naik RER A ke stesen Marne La Valle – Chessy. Disebabkan lokasi tempat ni luar daripada bandar Paris, tiketnya harga mahal. Sehala untuk kami harga €7.60, dan anak-anak harga €3.80. Jadi total pergi balik ialah €45.60. Perjalanan ambil masa lebih kurang sejam.

Kami sampai dekat sana dalam pukul 10.15. Just nice dengan opening hours dia, yang buka pukul 10. Tapi kami rasa a bit rushed sebab waktu tutup dia pulak pukul 7 petang, berbanding dengan masa dekat Tokyo dulu pukul 10 malam.


Kami beli tiket untuk 2 taman, Walt Disney World dan Disneyland Park. Tiketnya kami beli online dekat website dia. Aku just nak bagi tip sikitla dalam hal beli tiket ni. Okay, bila buka website Disneyland Paris ni, bahasa yang dia guna ialah bahasa Perancis. Jadi buat warga am Malaysia kebanyakan memang tak faham la kan.  Jadi kita kena tukar language dia. Okay, pemilihan bahasa memainkan peranan penting. Kita boleh tukar ke bahasa Amerika Syarikat, dan boleh tukar ke bahasa United Kingdom. Setiap bahasa ni pulak, dia akan paparkan harga ikut mata wang negara tersebut. US dalam USD, UK dalam Pound.

Setiap harga tu berbeza ok! Macam aku hari tu, sebab aku kedekut pahit dan nak bayar harga yang paling murah, aku check tiga-tiga. USD, Pound, dan Euro (kena buka dalam bahasa Perancis). Bila dibandingkan ketiga-tiga harga ni, surprise, surprise! Harga Pound paling murah. £36 untuk dewasa, £30 untuk kanak-kanak. Jadi dalam RM kita mengikut mata wang semasa hari tu, jadi harga dalam RM695. Kalau ikut Euro RM821, kalau ikut USD pulak dalam RM850 lebih. Banyak tau beza! Ini semua bergantung pada kadar tukaran wang semasa, jadi kena check dan bandingkan semua. Ya, memang banyak kerja. Tapi orang marhaen macam aku memang kena rajin macam nilah. Hahah.


Anyway, masuk ke Walt Disney World dulu, sebab yang tu tutup lagi awal, pukul 6. Dapatlah naik beberapa ride, tapi dekat situ macam lebih kepada orang dewasa. Jadi sekejap aje dekat situ, kami terus keluar ke Disneyland Park. Kami bebas untuk keluar masuk dua-dua taman tu, jadi tak kisahlah nak macam mana. Masuk ke Disneyland Park, dan mula merayau naik rides. Orang sederhana ramai, sebab hari ni hari kerja kan. Dan taman dia tak sebesar di Tokyo dulu.


Cuma satu yang sangat glaring bagi aku, dan sangat mengganggu, ialah just how many people are smoking in the park. Aku ni memang allergic asap rokok. Sangat allergic. Dan sepanjang kat sana aku rasa sangat susah untuk aku menyedut nafas yang bebas asap rokok. Yang muda, yang tua, yang remaja, yang mak bapak budak tolak stroller pun hisap rokok. Serious aku tak faham. Jadi sejak dari first sampai kepala aku berdenyut-denyut, sakit. Dekat-dekat nak balik tu, tekak aku pun dah sakit. Dan itu satu petanda tak baik, sebab everytime aku sakit tekak, seluruh badan aku akan menyusul. Selsema, demam, batuk, hilang suara.. Damn you smokers!

Kids seronok ajela main segala rides. Ada hujan gerimis sekejap, tapi sekejap aje. Hujan singgah. Masuk pukul 3 tu aku dah gelisah nak solat. Bila check map dia, takde pulak tulis prayer room ke pape. Nak mesej tanya member yang pernah ke sini pun takde wifi. Jadi alang-alang budak-budak pun dah lapar, kami pergi makan. Ada satu kedai makan nama Colonel Hathi’s Pizza Outpost. Bila check menu dia, ada pilihan pasta dan pizza vegetarian, garlic bread. Jadi kami order set tu. Makanlah sorang sikit.


Dalam restoran tu ada toilet, jadi kami pergi ambil wuduk dulu. Dekat luar restoran tu ada tempat makan juga, macam pangkin macam tu. Tapi takde orang duduk sebab semua orang pilih tempat duduk dalam, dekat luar sejuk sangat. Jadi kami gunakan tempat tu untuk solat. Gunakan kompas yang sedia ada dalam fon, dan hala ke arah Barat, atau lebih specific, kedudukan kiblat dari Paris ialah 260 darjah dari Utara.

Selesai solat, kami sambung berjalan. Masa tu dah tak banyak ride buka, dan yang mana yang buka semuanya panjang-panjang sebab orang dah tak banyak pilihan. Anak-anak sempat bergambar dengan Jesse daripada Toy Story. Lepas tu duduk melepak tepi castle tunggu parade mula.

Aku semakin sesak dengan asap rokok bila duduk di kalangan crowd macam tu. Rimas rasa. Selesai parade, nak main apa pun dah takda, unless kami nak patah balik ke Fantasyland, yang majority kami dah main tadi. So pergi merayau dekat kedai-kedai dia. The child in me cries! Geram btul nak beli barang-barang dia, tapi mahal nak mampos!

Dalam pukul 6 diorang buat persembahan pasang lampu dekat pokok Krismas. Kami nak terus balik masa tu, lepas tu baru teringat yang pukul 7 ada fireworks. Jadi lepaklah lagi, beli hot chocolate, santai-santai. Husband aku dapatlah rehatkan kaki dia yang sakit. Entahla sebab kasut ketat ke, kena serangan gout ke.


Selesai fireworks pukul 7.30 petang, kami gerak ke train untuk balik. Semua pakat terbongkang dalam train. Nasib baik train tak penuh. Tukar train di Nation dan balik ke Anvers. Sampai di hotel dalam pukul 9 malam.


Anak-anak tukar baju semua, makan sikit, dan terus tidur. Kami pun samalah. Tapi aku lambatlah sikit, kena belek laptop dulu. 

All in all, kami sekeluarga sependapat yang Tokyo Disneyland lebih happening. Tapi itu subjektif la. Aku rasa the fact that Tokyo Disneyland was our first Disneyland memainkan peranan. Sebab bila first time tu, dia punya Wow tu lain. Kali ni, banyak rides yang sama macam di Tokyo dulu, jadi takdelah rasa Wow sangat. Rides dia pun di Paris ni banyak yang tengah renovate. Jadi kami tak banyak dapat main. Tapi takpelah, Kids enjoy, itu je motifnya. 

No comments:

Post a Comment