Wednesday 23 November 2016

Kids’ Winter Trip Day 4: Amsterdam – Brussels

Hari ni kami akan meninggalkan Amsterdam menuju ke Brussels. Train kami pukul 7.17 pagi. Tapi aku terjaga pukul 3.30 dah tak boleh lena, jadi aku kerja sampai pukul 5. Budak-budak bangun, jadi kami mula mengemas, bersiap. Janji dengan teksi pukul 6.15 pagi, tapi Subuh masuk pukul 6.11. Jadi agak kelam-kabut pagi tu. Barang semua dah kemas, tapi teksi masih terpaksa menunggu kami sekejap sementara solat.

Teksi dari hotel ke train station, alahai… 3 minit je kot. Kalau bukan sebab anak-anak, memang kami jalan kaki je. Tak yah membazir 7 euro tu bayar teksi. Tapi apakan daya kan?

Sampai di station, check platform semua, dan tunggu train datang. Memang kami datang 45 minit awal, supaya tak terkejar-kejar. Sempatlah aku beli air, beli losyen yang tak jumpa cari semalam. Itupun, dalam rushing tu, aku main capai je apa yang aku nampak.  Sampai kaunter nak bayar, harga dia €7.85 kau! Losyen Nivea bodo je. Mak aih, tulah losyen brand biasa paling mahal aku pernah beli! Haha.

Train on time, dan perjalanan ambil masa sekitar 2 jam. Dalam train ada internet, ada meja, jadi aku tak lepaskan peluang untuk siapkan kerja sikit. Anak-anak and husband pun dah biasa tengok aku macam ni.

Kami naik train Thalys. Perjalanan 4 orang ni kami bayar dalam €90. Dalam bab membeli tiket pulak, kena kerja keras sikit, search di banyak website. Untuk tiket perjalanan yang sama, tak mustahil kita akan jumpa 3 ke 4 harga yang berbeza, jadi cuba banding dulu. Antara website yang aku guna ialah https://www.trainline.eu/ , https://loco2.com/, dan website Thalys sendiri.

Jam 9 lebih kami sampai di Brussels Midi station. Kami berjalan kaki ke hotel Urban City Centre Hotel, tempat tinggal kami untuk 1 malam. Sepanjang jalan tu sangat banyak kedai halal kami jumpa, jadi memang tak risaulah dekat sini.

Disebabkan kami sampai awal, kami masih belum boleh check-in, dan memang kami dah expect perkara tu. Jadi kami minta nak tinggal beg dulu supaya dapat terus keluar explore kawasan ni. Kami terus aje berjalan ke centre dia, ke arah patung Manneken Pis. Tapi budak-budak pulak bising lapar. Banyak kedai pulak masih belum bukak masa tu. Jenuhla berjalan sambil pujuk diorang. Sampailah jumpa kawasan yang penuh dengan kedai waffle. Jadi beli waffle dan makan depan kedai. Sambil tu kami nampak dekat hujung jalan tu penuh dengan orang ambik gambar. Rupanya kami beli waffle betul-betul sebelah Manneken Pis. Haha.

Bergambar sikit, singgah 1 kedai beli souvenir siap-siap supaya tak tercicir nanti. Lepas tu kami berjalan ke arah Grand Place. Cantikla kawasan tu. Bangunan dia besar betul. Sejarah dia tak payah tanya aku la. Kalau aku bawak budak-budak ni masuk muzium, mau kena halau keluar nanti. Diorang ni mane reti senyap. Dekat tengah dataran tu kerja diaorang kejar burung merpati.

Tiba-tiba start hujan, jadi kami berjalan cari kedai makan untuk berteduh. Lunch lah terus dekat kedai kebab. Adoi, kalau aku kena makan kebab lagi, memang aku nangis. Tak boleh telan dah rasa. Biar jelah anak-anak makan. Siap makan, hujan masih belum berhenti jadi kami masuk shopping complex pulak. Bagi budak-budak masuk kedai toys, sampai hujan berhenti.

Sebenarnya dekat Brussels ni tak ada apa pun kami nak tengok. Jadi jalan santai-santai, hala ke hotel semula sebab masa tu pun dah dekat pukul 2. Nasib baiklah reception kata kami boleh masuk dah. Hotel dia dalam bangunan lama, jadi tak ada lif. Suami aku jadi badang, mengangkat 2 beg tarik besar tu naik tangga yang curam. Bilik kami pulak hostel sebenarnya, ada 2 katil double decker, dan 1 katil single. Sempitlah jugak, tapi toilet dia dalam bilik. Terima ajelah untuk 1 malam.

Sebab kami dah habis merayau tadi, kami lepak aje dalam bilik. Tadi budak-budak sibuk mengantuk jadi kami suruh diorang tidur supaya ada energy nak keluar balik dinner dan jalan-jalan malam. Tapi diaorang sibuk main. Ayah dia jelah tidur. Aku macam biasalah, kerja masuk bertubi-tubi dengan deadline singkat. Sambil tu selang 10 minit nak kena membebel kat budak-budak sebab bila diorang lupa je, diorang mula menjerit-jerit semula. Dahla bilik-bilik dekat sini semua rapat-rapat. Ada yang datang marah kang jenuh!

Masuk maghrib pukul 5 tu aku kejut husband, terus bersiap untuk keluar. Hujan agak lebat dekat luar, tapi sebab anak-anak sibuk nak dinner, kenalah keluar jugak. Masa on the way ke hotel tadi aku ada nampak kedai pasta halal, jadi kami menghala ke sana. Memang kedai tu penuh dengan orang-orang tempatan yang bertudung. Yakinlah sikit.

Order pasta 4 cheese, pizza marghareta, sup untuk husband, hot chocolate untuk anak-anak. Dia bagi sekali sebakul roti yang dia potong kecik-kecik, aduhai sedapnyaaaa.. Pasta dia pun sedap, pizza dia pun sedap, sup pun sedap. Semua memang kena dengan tekak aku. Nama kedai dia Pasta Baraka. Ini website dia, http://www.pastabaraka.be/. Aku rekomen la. Kalau ke Brussels dan nak cari food halal yang selain daripada kebab, ini yang aku cadangkan.

Selesai makan, energy anak-anak dah up balik, diorang ajak pergi tengok Manneken Pis tu lagi. Suka betul tengok budak kencing ye! So jalan-jalan santai, bergambar lagi dekat Grand Place dan di lorong-lorong di kawasan tu, yang memang romantic betul suasana dia. Aku kerahkanlah anak-anak ambil gambar aku dan husband. it’s the least they can do after I brought them on this trip, kan? Haha.

Lepas tu balik bilik. Anak-anak mandi tukar baju dan terus tidur. Badan aku dah penuh naik ruam dah ni. Nasib baik badan anak-anak tahan. Itupun sejak sebulan lepas aku berleter dekat diorang suruh pakai losyen setiap hari supaya kulit tak kering. Aku buat benda yang sama, tapi nampaknya kulit aku lebih koman daripada kulit anak-anakku. Huhhuuhuh… Menggaru ruam ini sangatlah lazat. Jauh bezanya daripada menggaru bekas gigitan nyamuk. Hanya orang yang pernah merasanya akan faham. Hahaha…