Wednesday 26 March 2014

Annual Couples’ Trip Day 5: Birmingham

Subhanallah sejuknya dekat sini!! Terseksa aku malam semalam. Nak mengendeng kat husband, tapi kami masing-masing tidur atas sofa. Aku sempatla menyempit atas sofa dia, tapi lepas tu tangan dia kebas sebab tak boleh bergerak. Huhuhu.

Anyway, macam biasa, lepas je Subuh pukul 5 lebih tu kami terus berjaga, walaupun malam semalam tidur lewat. Dalam pukul 7 lebih tu aku decide nak masak breakfast. Yela, tumpang tidur free dekat rumah orang, cubalah berbudi bahasa sikit. Husband suruh buat cucur, jadi aku pun ketung ketang di dapur. Kawan aku dah bagitahu yang diaorang takkan bangun awal sangat, so tak kisahlah. Kami goreng bahagian kami dulu, makan-makan, aku sempat kerja sikit, lepas tu husband ajak tengok cerita Korea. Last episode My Love From The Star (sebab kami bakal miss last episode yang ditayangkan di Malaysia Rabu ni).

Kawan aku dan husband dia bangun, kami breakfast sama-sama. Husband kawan aku ni ada kelas hari ni, jadi cuma aku, dia dan husband aku aje yang akan keluar merayap. Husband dia akan join kami lepas kelas dia habis. Dekat luar hujan gerimis dari malam semalam, jadi sampai pukul 11 pun kami macam liat je nak keluar rumah.

Matahari langsung tak menunjukkan wajah. Pukul 11 lebih tu akhirnya kami redah jugak hujan gerimis. Jalan kaki dalam 10 minit untuk ke Kings Norton Station dan naik train untuk ke New Street Station. So mulalah episode merayau.

Kawan aku bawa kami tengok Birmingham Library, round-round di kawasan shopping dia dekat situ. Masuk Marks and Spencer, Primark, Body Shop dan shopping complex Pavillions. Okay, aku kalah. Memang shopping di UK best. Aku terborong barang di Body Shop sebab a few items dgn harga £10, masuk Primark tershopping baju-baju kasual di rumah sebab sehelai £2 hingga £3. Standard aku membeli barang-barang harga macam tu je. Dekat butik-butik kecil dekat luar ada jumpa kedai jual baju-baju £5, so beli jugak buat souvenir untuk family.

Disebabkan kami berhujan sambil jalan-jalan tu, sekejap sejuk sekejap panas; aku tiba-tiba pening. So kami pergi lunch dulu di kedai fast food halal Yum Yum. Order cheeseburger set dengan Kinder Bueno shake. Oh em geeee! Kinder bueno shake dia super sedap! 1 set tu baru dlm £5, dengan fries sekali. Lazat, lazat. Dia ada banyak lagi flavour milkshake: Bounty, Ferrero Rocher dan sebagainya. Mungkin kena ajak pegi lagi. Haha..

Kami terus membeli-belah, masuk ke Poundland – iaitu kedai di mana semua barangnya berharga £1. Aku borong coklat kat situ. By then husband kawan aku dah join, jadi kami merayau-rayau dalam shopping complex. Pergi market sekejap beli buah. Blueberry dua bekas besar harga £1. Nangis aku, sebab kat rumah aku memang tiap-tiap minggu beli blueberry, satu bekas kecik paling murah pun RM9.

Dalam pukul 4 lebih kami gerak balik naik train. Sampai rumah, solat semua sekejap, then kami ikut kawan aku tu ke rumah kawan diorang. Nak ambil barang. Dia ajak masuk, dia jamu makan goreng pisang dan teh. Sedapnya, sejuk-sejuk tu makan goreng pisang!

Pukul 7.30 kami balik. Para suami duduk depan TV tengok Man United vs Man City. Aku dan kawan aku masak dinner. Simple je, nasi putih, ayam goreng, tom yam, sayur bak choy dan telur dadar. Sedapnya makan panas-panas dalam cuaca sejuk.

Itu ajelah untuk hari ni. Gambar pun tak banyak sebab shopping je. Dalam pukul 11.30 kami tidur.

1 comment:

  1. Salam Fai. Im Dina. Saya terjumpa blogpost u masa tgh research bout birmingham. My family akan move to birmingham sept ni. If u dun mind blh x share contact number/email ur friend yg berada di sana? Blh berkenalan fellow malaysian n also maybe dia blh share tips dgn i. My email dina_sallehudin@yahoo.com n phone number 0122811174. Tq dear

    ReplyDelete