Monday 24 March 2014

3rd Annual Couples Trip: London Day 3



Seperti juga semalam, kami tidur awal dan bangun awal. Ini je masa yang ada untuk surf internet dan sebagainya. Aku pulak tak apply cuti daripada company yang aku kerja tu, so kerja masih kena buat sikit-sikit. Cukupkan kuota mingguan. Biasalah, freelance. Inilah faedahnya, tengah holiday pun masih boleh kerja. So, bila aku nak shopping pun aku taklah rasa guilty sangat. Balik bilik, buat je kerja lebih sikit untuk cover duit shopping. Hahahha…

Untuk breakfast kami “poach” telur dalam microwave, makan dengan roti. Siap-siap semua, pukul 8 lebih kami keluar. Sejukkk…

Terus ke Queen’s Park Station, ambil stop Charing Cross. Hari ni baru dapat ambil gambar kat Trafalgar Square. Tapi sign board bersepah kata tak boleh bagi makan kat burung merpati. Dan seekor burung pun tak jumpa. Tipah tertipu!


Seterusnya kami berjalan melintasi St James’ Park ke Buckingham Palace. Sempat kena hujan seketika, dengan suhu yang teramat sejuk hari ni. Nasib baiklah hujan lalu je, sekejap tu mentari kembali menyinar. Kami berjalan lagi sampai ke Parliament Square, barulah jumpa Big Ben dan nampak London Eye. Banyak je bangunan yang ala-ala familiar kat situ, tapi terus-terang aku katakan, aku tak arif tentang sejarah England. Cuma bangunan yang rajin masuk movie je aku kenal. Haha.

Seberang jambatan, dan kami ke London Eye. Lalu bawah dia je, sebab kalau pun aku sanggup bayar berpuluh-puluh pound untuk naik, aku tak kuasa nak beratur panjang giler. Yelah, hari ni hari Ahad, memang la semua tempat pun packed.

Seterusnya berjalan menyusuri River Thames di bahagian South Bank, sampailah ke Millennium Bridge, jambatan pejalan kaki merentasi River Thames. Kami seberang jambatan tu dan kami sampai betul-betul di St. Paul’s Cathedral.  Nampak London Bridge dari jauh, tapi kami kena tolong orang beli barang, jadi tak dapatlah nak ke sana. Takut tak sempat settle amanah orang.


Ambil train ke Hyde Park Corner dan berjalan sikit untuk ke Hard Rock CafĂ©, belikan T-shirt untuk member. Lepas tu kami berjalan kaki ke Harrods di Knightsbridge. Alang-alang dah sampai London, takkanlah tak ke Harrods. Dan memandangkan memang itu je shopping complex yang aku kenal, aku masuk ke situlah untuk carikan lotion untuk member yang pesan. Macam hebat je kan, shopping kat Harrods bagai. Food hall dia memang menggiurkan, especially pastry dan kek. Tapi aku bersabar, dan hanya beli lunch, sebab harga dia lebih kurang je macam beli kat luar. Kaunter makanan Arab dan India dekat sana memang halal. Makan-makan di luar, sebelum teruskan ke King’s Cross. Kali ni sebab adik aku pulak suruh cari kedai Harry Potter. A’ah kan, aku datang London ni memang sebab nak tolong orang beli barang……. Hahaha..

Lepas terpinga-pinga kejap di sekitar King’s Cross Station tu, barulah jumpa kedai Harry Potter. Mahai nak mampuih barang-barang dia. So buat adikku tercinta, seketul keychain £5 untukmu. Sebenarnya keychain tu lagi mahal, sebab kena kira sekali kos SMS guna rate roaming. Haha.

So barulah kami selesai beli barang amanah orang. Pergi semula ke Soho semalam untuk solat. Aku teringin nak ke London Central Mosque, tapi husband kata dia nak pegi tempat yang dia dah familiar, sebab macam dah lambat. So ke Berwick Street, lepas solat kami merayau di Oxford Street. Beli hot chocolate minum-minum. Jumpa Sports Direct tengah closing down sale. Mental sekejap di situ, terutamanya si suami. Aku beli barang anak-anak je. Husband beli jaket sepasang. Merayau lagi di sepanjang jalan tu, jumpa Debenhams dsbnya. Beli dinner di Zeynah, kedai halal betul-betul depan Debenhams Oxford Street, makan pizza 1 slice dan hotdog. Berhati-hati di sekitar sini, especially kalau kita bawa imej muslimah. Ada orang-orang peminta sedekah Muslim yang berlegar-legar dekat sini, yang suka ikut mintak kita belikan makanan. Aku pun tak tau genuine ke tak, dan kebetulan aku memang takde duit kecik dah nak bagi. Mintak maaf.

Masuk ke Bond Street, kena tarik dengan penjual kosmetik pulak. Dia buat demo produk kulit segala. Aku ni kalah sikit bab-bab ni. Dia letak harga mahal, pastu dia turunkan harga sampai £50. Aku tengok husband, husband tengok aku. Kalau dia flat out kata kat aku tak payah beli, senang aku nak tepis. Tapi dia pun kata “ikut you lah, ikut you lah..” So last-last aku terjebak jugak. Nama produk tu Adore. Kalau aku kena scam kali ni, biarlah orang yang membaca ni tak terkena jugak macam aku k? Lagi best tu, di hujung jalan yang sama kami kena tarik dengan penjual kosmetik dengan taktik yang sama. Kali ni nama produk dia Sekara. Kali ni dia target husband pulak. Nasib baiklah lepas demo semua, husband tetap dengan keputusan dia tak nak beli. Selamat duit aku.

So memandangkan hari dah gelap, kaki pun dah kejang. Baliklah…

Kami baru je dinner tadi, jadi malam ni tak ada apa-apa lah. Belek-belek barang yang baru beli, pukul 9 lebih tidur dah.






1 comment:

  1. Tak baik berkira dgn adik2 tau. Moga murah rezeki kau utk gi Istanbul pulak tahun depan amiiin kikiki

    ReplyDelete