Sunday 30 March 2014

3rd Annual Couple's Trip Day 8: Manchester - Cheshire Oaks

Today is The Day. Kami akan bergerak ke Manchester hari ni. Kami bertolak awal, sebab husband dah book Stadium Tour di Old Trafford Stadium, Manchester United pukul 11.30. Sempatlah breakfast sikit-sikit kat rumah dan prepare bekal sandwich telur.

Perjalanan ambil masa lebih kurang 2 jam, kami sampai sana 11.15 pagi. Ramai orang dekat stadium, mungkin sebab esok ada game. Kami terus masuk ke dalam, husband ambil tiket stadium tour. Kawan aku dan husband dia lepak di luar, tengok museum tour Manchester United memandangkan it’s free. Aku dan husband terus start Stadium Tour.
Bestla. Serious. Feeling dia lain macam sikit. Bila masuk je dalam stadium tu, aku pulak yang sebak tak tau kenapa. Padahal aku bukannya layan sangat team EPL ni. Setakat teman suami je. Mungkin sebab aku reflect feelings husband aku kot. Dream come true untuk dia ni.

Dapat tengok seat biasa, seating khas untuk golongan kurang upaya (terbaik beb seating kat sini. Privilege diorang sangat special – toilet special, tempat makan special, seating depan sekali, and everything free!). Kami pergi Director’s Lounge, bilik press conference, bench untuk players, Players’ Lounge, Dressing Room. Beberapa kalilah jugak aku sebak masa kat dalam tu, terexcited lebih. Wah, tetiba over pulak!
Orang Melayu kemain ramai buat tour jugak, sebab session dia setiap 10 minit. Masa awal tadi kami nampak segerombolan budak muda from Malaysia dengan pengacara Hunny Madu. Kata husband, tu peserta dan pengacara rancangan Mencari Ramli.


Selesai tour, kami merayau dalam souvenir shop dia. Husband beli sweater MUFC dengan keychain MU. Layankan aje, bukan selalu dapat sampai sini. Entah sampai lagi entah tidak. Dari sana kami jumpa balik dengan kawan aku. Husband dia sempat lari balik masuk dalam souvenir shop MU tu, beli muffler Champions League Bayern Munchen vs MU. Dia tu pembenci tegar MU, dan inilah kali pertama dia menjejakkan kaki di Old Trafford walaupun dah 3-4 kali datang. Sebelum ni keluar kereta pun tak nak. Kami bangga menjadi pelopornya. Hahah.

Since dah pukul 1 lebih masa tu, kami decide nak check-in hotel aku terus. Malam ni aku dan husband akan tinggal di Holiday Inn Express Salford Quays. Kami dapat harga RM258 untuk satu malam, breakfast included. Pada aku harga tu agak standard, sebab kalau convert harga Pound baru dlm £45. Kami book through website Russia, www.ostrovok.ru.

The room impressed me. Saiz dia lebih besar daripada yang aku jangkakan, memandangkan bangunan dia agak kecil dan simple. Ada double bed, dan ada 1 sofa bed 2 seater. Flat screen TV dengan channels yang sangat banyak. Fair-sized toilet dengan shower yang sangat sedap. Free Wifi and breakfast. View pun cantik, menghadap ke sungai dan kawasan MediaCity.

Kami solat, lepas tu terus keluar balik. Kali ni nak ke Cheshire Oaks, iaitu lebih kurang macam Bicester Village hari tu, tapi 3 kali ganda lebih besar, dengan jenama yang lebih tertumpu kepada middle income. I like! It takes about 45 minutes driving dari Manchester.

Kami sampai di sana dalam pukul 3 lebih, dan kawan aku kata dia bagi kami masa 5 jam untuk explore – sampai tempat tu tutup pukul 8. Ternganga aku, lama giler! Tapi dia kata tak payah komen banyak-banyak, pegi je berjalan. Aku tak yakin aku boleh shopping selama itu, tapi nampaknya kawan aku memang lebih berpengalaman.

Aku akhirnya berjaya membeli barang untuk diri sendiri dekat sini. Beli juga sepasang sweater GAP sebab murah - £15. Husband telah menunaikan kata-katanya untuk memborong kasut dengan membeli 3 pasang kasut. 2 pasang di Clarks dan sepasang kasut Asics. Aku pun dapatlah jumpa wallet dan winter jacket, walaupun agak loser sebab beli winter jacket kanak-kanak saiz 12-13 tahun. Itu je yang muat dan macam comel-comel sket. Ada Cadbury Outlet jugak, husband beli coklat sikit lagi untuk bawak ke ofis.

Sedar tak sedar, pukul 7.30 jugak baru selesai kami pusing seluruh kawasan tu. Dalam pukul 8 kami gerak balik. Dah pusing naik kereta tu baru aku perasan kat belah belakang ada H&M jugak. Wuwuwuwuwu…

Terus menuju ke Manchester untuk jumpa dengan kawan diorang, 2 beradik students yang tinggal di sini. Kawan aku dan husband dia ni akan bermalam di rumah 2 beradik ni malam ni. Kami pun dapat beli tiket game MU vs Aston Villa esok dengan bantuan si abang. Kami dinner dulu di kawasan student di Manchester ni. Diorang bawa ke restoran cina halal. Kedai tu penuh dengan orang Melayu semata-mata. Harga dia OK, dan rasa pun not bad.


Siap makan, kawan aku bawa beli aiskrim falouda di Rusholme, kawasan Muslim dekat Manchester tu. Baru dia hantar kami balik ke hotel. Keletihan dah masa tu. Terus mandi, solat aje. Nak layan channel dia yang banyak pun dah tak larat buka mata. Rasanya masa kami tidur tu dah pukul 12 lebih.   

4 comments:

  1. Salam, boleh tak minta email awak.. ade nak tanye sikit regarding nk beli tiket utk tgk bola di sana nnt la..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Hafeeza. Boleh email saya di fai_permata@hotmail.com

      Delete
  2. Salam, saya ada email tp awak tak balas.. boleh tak kte nak tau camne nak beli tiket untuk tgk match tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Hafeeza, Sorry, mungkin email tu termasuk dalam Spam. Boleh tak awak bagi email awak? Biar saya yang email awak. Takdelah termiss apa-apa nanti..

      Delete