Saturday 29 March 2014

3rd Annual Couple’s Trip: Day 7 Oxford – Bicester Village

Bangun lambat sikit hari ni. Masak nasi goreng buat bekal berjalan. Kami bertolak dalam pukul 11. Kawan aku nak bawa pergi Oxford hari ni, dalam sejam perjalanan dari Birmingham. Sajela, pergi tempat intelek sikit, katanya. Aku orait je.

Cantik kawasan dia, dan as expected la, ramai budak-budak muda. Disebabkan parking dia agak mahal, kami bayar untuk 2 jam aje. Jadi dalam 2 jam tu kami explore setakat yang terdaya. Tengok Oxford Castle, architecture bangunan-bangunan di sini, window shopping. Ada agak banyak attraction, especially museums, tapi semua kena bayar. Kami pun masa tak panjang, jadi semua kami tengok dari luar aje.


Dalam pukul 2 kami gerak ke Bicester Village. Tempat ni kata kawan aku, ala-ala JPO dekat Johor tu. Aku tak taulah betul ke tak, sebab aku tak pernah sampai JPO. Haha. Yang penting, ini adalah outlet menjual barangan berjenama mewah – high end. Antara kedai yang ada ialah Prada, Gucci, Michael Kors, Coach, Kate Spade, Tommy Hilfiger… well, you get the picture.

Sebenarnya akulah orang yang paling tak layak membuat ulasan tentang tempat ni dan setakat mana berbaloinya berbelanja di sini, sebab aku tak pernah ambil tahu pasal jenama high end. Apa range harga jualan di KL pun aku tak tahu, jadi macam mana aku nak tahu harga dekat sini murah ke tak.

Jadi aku tak letak expectation apa-apa, saja jalan-jalan. Apa yang aku masih mencari dan belum jumpa yang berkenan sejak sampai di UK ni ialah winter jacket dan wallet. (Boleh pulak winter jacket yang aku pakai warna putih tu koyak lepas 3-4 hari pakai. Sedeyy..) Biar aku senaraikan benda yang menarik perhatian aku dekat sini. Please take note yang aku tak brand  conscious, jadi bila aku kata berkenan, maknanya rupanya cantik pada mata aku:  Wallet Michael Kors £99, jacket Coach ada a few dan dalam range harga £150 - £225, jacket/windbreaker/parka SuperDry dalam range harga £42 - £45.

Rata-rata yang jumpa dekat situ ialah orang Asia: Asia Tenggara dan Asia Tengah. Orang Thailand ada, Filipina ada, orang Malaysia punyelah ramai, Indonesia pun ada. Lepas tu orang Arab tak payah ceritalah. Mewah-mewah betul orang Asia ni.

Lepas pikir panjang, kira-kira duit, convert-convert harga – aku yang sangatlah super duper tak reti shopping ni akhirnya pulang dengan tangan kosong. Ada ke orang yang pergi Bicester Village pastu balik tangan kosong? Masa tu aku rasa macam loser jugak. Nafsu dan akal berperang jugak sekejap. Tapi berbaloi ke kalau aku beli wallet yang harganya RM550? Walaupun memang cantik, tapi berbaloi ke? Berbaloi ke aku beli jaket berharga RM1000? Entah bila pulak aku nak pegi tempat sejuk lagi, dan gayanya terlalu over untuk aku pakai saja-saja merayap pegi The Curve, atau beli sayur dekat Tesco. So berbaloi ke?

Konon-kononnya macam bersikap rasional lah tu. Jadi aku balik tangan kosong. Kepala aku tak boleh lupa winter jacket harga £10 yang aku jumpa dekat kedai kecik di Oxford tadi, tapi takde saiz. Sedeyyy lagi… Sedar tak sedar, aku belum beli apa-apa untuk diri sendiri lagi ni, 6-7 hari dah aku sampai di UK. Loser takkkkkk???

So anyway, kami balik, tapi sempat singgah di Toys R Us Birmingham sebab adik aku suruh carikan barang. Malangnya barang tu takde, so, sorry darling. I tried.

Balik, kami masak pizza, mushroom soup, dan fries for dinner. Sedap gak.. So sekian dulu untuk hari ini.
Semoga esok aku dapat jumpa sesuatu yang betul-betul kena dengan jiwa untuk dibeli bawa balik. I always, always do this to myself. Aku tak tahu kenapa aku tak pandai beli barang untuk diri sendiri. Adakah aku kedekut? Adakah aku bermasalah? Perempuan jenis apakah aku ini? Kecacatan apakah ini? Huwaaaaaaa…. 








No comments:

Post a Comment