Friday 28 March 2014

3rd Annual Couple’s Trip: Day 6 Stonehenge – Bath

Bangun dalam pukul 8, kami prepare bekal untuk our day trip. Egg sandwich, dan chicken ham, avocado and sautéed mushroom sandwish.

Gerak dalam pukul 10, the journey takes about 2 hours. Destinasi pertama kami ialah Stonehenge. Excited jugak bila first time nampak dari dalam kereta. Dia memang berada in the middle of nowhere. Tengah-tengah drive di kawasan-kawasan pedalaman, di kiri kanan ada banyak ladang babi. Tiba-tiba tersembul dia di situ.

Tapi agak malang nasib kami, sekarang ni nak masuk tengok dari dekat dah kena charge. Kata kawan aku, diorang baru je start charge entrance dalam 3-4 bulan lepas. Bayarannya dalam £15, dan kita bukan saja dibawa tengok Stonehenge; ada 10 spots yang akan dibawa, termasuklah cropcircles, tapak-tapak tinggalan bersejarah purba dan sebagainya. Tapi kami rasa macam tak berbaloi nak bayar. Bukannya nak belajar sangat – nak ambil gambar je, dan banyak location dia tak ada yang menarik nak diambil gambar pun. Bak kata aku pulak, batu bersurat dekat Terengganu pun aku tak pernah pergi tengok, tiba-tiba nak beria kaji sejarah purba England. Gitu. Ayat orang kedekut duit sebenarnya tu. Hahah.

Kami teruskan perjalanan ke Bath, sebuah bandar lama yang mempunyai banyak pengaruh Rom. Aku dah lama teringin nak ke sini, lepas aku baca satu novel Inggeris yang berlatarbelakangkan kawasan ni. Pandaila penulis tu menggambarkan suasana, sebab tanpa melihat gambar Bath, aku jatuh cinta hanya daripada penulisan dia. Tajuk cerita dan nama penulis pun aku dah lupa, tapi jalan cerita dia masih aku ingat.

Anyway, dengan perjalanan kira-kira sejam dari Stonehenge, kami sampai ke Bath. Dan memang cantik suasana dia. Agak mengingatkan aku kepada Siena dan Florence di Italy. Tempat ni terkenal dengan mandian-mandian air panas gaya Rom. Ada beberapa gereja yang cantik, dataran-dataran dan kedai-kedai. Sungai dan jambatan dia pun cantik. I fell in love.



Explore kawasan tu sambil bergambar. Tak besar sangat, jadi dalam masa 2 jam basically dah cover tempat-tempat utama. Cuaca masih sejuk, tapi boleh dibendung. Dalam pukul 4 tu kami ke Bath Islamic Centre untuk solat. Dia agak tersorok, dan malang sekali, aku lupa nak take note nama jalan dan landmark terdekat di situ. Nanti aku akan  cuba Google dan masukkan di sini untuk easy reference. It is considered a masjid di situ, dengan ruang solat yang proper untuk lelaki dan perempuan. Toilet dia pun ada paip air – sesuatu yang sangat rare di UK dan Europe.

Selesai solat kami ke Marks and Spencer café untuk minum sikit. Aku dapatlah merasa scone dengan jam dan clotted cream. Sedap! Lepas tu balik ke kereta untuk gerak balik. 

Rancangan asalnya kami nak bermalam di hotel mana-mana, sebab kesian dekat husband kawan aku, sepanjang hari drive. Dan senanglah, kami boleh mulakan journey dari Bath esok, dan boleh tengok tempat-tempat lain di kawasan ni. Mungkin dapat masuk ke Wales. Tapi malangnya hotel semua mahal, kawan aku dah cuba cari sampai ke kawasan yang agak terkeluar dari kawasan Bath pun tak jumpa. Jadi baliklah.

Hujan sikit dalam perjalanan balik tu. Kami sampai balik dalam pukul 7 lebih. Solat, lepas tu keluar semula ke supermarket, beli bahan untuk masak malam ni, esok pagi dan esok petang.





No comments:

Post a Comment