Tuesday 1 April 2014

3rd Annual Couple’s Trip Day 9: Manchester

Kami bermalam di Holiday Inn Express Salford Quays. Dari pihak kami, ia sangat highly recommended. We enjoyed our stay here walaupun singkat. Tilam dia sedap, bantal dapat 4 biji dan ada pilihan bantal keras ataupun lembut. Cerek air panas dengan kopi, susu dan gula disediakan, as well as towels. Hair dryer pun ada.

Kami turun breakfast pukul 8.30, ramai warga berjersi merah. Breakfast dia pun not bad. Pilihan roti, ban dan croissant dengan butter, jam dan sebagainya. 5-6 jenis cereal/muesli dengan yogurt, buah, susu. Ada juga masakan panas macam scrambled egg, baked beans dan sosej, tapi yang tu kami tak ambil. All in all, aku sangat puas hati. Croissant dia sedap!

Selesai makan kami lepak dulu dalam bilik sampai dekat pukul 11, baru check out. Game Aston Villa vs Manchester United pukul 12.45, tapi kami kena jalan kaki ke stadium. Beg-beg kami tinggalkan di reception, dan reception bagi direction untuk ke stadium. Dekat aje rupenye. Keluar je dari pintu belakang hotel, dah seberang sungai. Jalan di sepanjang sungai melintasi Vue Outlet Mall sampai ke jambatan. Cross jambatan tu sampai ke Wharfside, belok kanan, dah boleh nampak stadium. Kami tembus di Sir Alex Fergusan Way. 10 minit aje berjalan kaki. And the weather is nice today, sunny and not too windy.

Dah meriah dah masa kami sampai. Sempat beli muffler sorang satu. Apadahal, bukan hari-hari dapat tengok game kat stadium. Bergambar sikit. Banyak juga nampak muka Melayu dekat sini.

Paul Scholes yg pakai sweater biru gelap dan kolar putih
Macam biasa, husband ajak tawaf stadium. Sampai dekat kawasan parking kereta belakang stadium, kami terserempak dengan Paul Scholes!! Dua orang bonzer tengah iring dia masuk ke Centennial Club. Ya Rabbi, bertuah pulak husband aku kali ni. Dia nampak aje dia terus lari ke arah Scholes, so aku pun lari ikut dia. Tapi tiba-tiba husband berhenti dan patah balik, sebab Scholes dah nak sampai ke pintu club. Ruginya!!! Elok masa husband berhenti dan patah balik tu, ada orang lain approach Scholes, and dia relax je berhenti ambil gambar dengan orang tu. Sedih! Kalau tak dapat gambar sensasi.

Kami akhirnya masuk dalam stadium pukul 12. Nak masuk tengok bola tak guna tiket pun. Instead, kami diberi pinjam 2 kad membership MUFC daripada 2 orang student university sini (salah seorangnya yang kami jumpa malam semalam). Bila orang yang ada membership beli tiket, dia just masukkan data dalam kad tu. Canggih betul.

Seat kami nun di atas, dekat dengan bumbung, di Sir Alex Ferguson Stand. Maksudnya kami duduk bertentangan dengan bench pemain dan tempat duduk VIP. Memanglah, nampak kecik je orang yang main bola dekat bawah. Tapi rasa puas dapat tengok di stadium. Lainla feeling tu. Sukar digambarkan.

Game start pukul 12.45, and we got sucked into the game. Tengok kat stadium  tak terasa masa berjalan. Tiba-tiba eh, dah half time? Eh, dah habis? Kembang bontot bila MU menang 4-1. Rooney score 2, Mata 1, Chicharito 1. Eh, tetiba aku jadi pengulas sukan kat sini. Haha. Aku mengaku yang aku juga telah menjerit-jerit dan terkinja-kinja di situ. Rosak imej muslimah yang dibawa. Huuu…

Habis game, bergambar sikit, then balik ke hotel. Husband sempat beli souvenir MU lagi dari orang yang jual-jual tepi jalan. Ambil beg, terus ke station tram Salford Quays untuk ke Picadilly Station. Aku janji dengan kawan aku tu nak jumpa di city. Kami sebenarnya dah beli tiket train ke Birmingham semula. Train sepatutnya pukul 7 malam. Tapi at the last minute kawan aku decide nak overnight di Manchester jugak, jadi kami boleh balik sama-sama ke Birmingham. Burnlah tiket harga £21 tu.

Tunggu diorang depan Mercure Hotel, sebab kawan aku, husband dia, dengan 2 beradik yang semalam tu nak minum di Richmond Tea Rooms. Kami ni tak makan sejak breakfast tadi. Memang kebuluranlah. Dengan belum solat lagi.

Untuk solat kami dihantar ke fakulti engineering dekat-dekat situ, tapi kami tak dibenarkan masuk sebab takde student card. Terpinga-pinga sekejap. Last-last kami jalan kaki ke Picadilly Station. Cari surau dalam tu pun takde. Ambil wuduk di toilet dan solat di kawasan yang agak terpencil di tingkat dua station tu. Tawakallah. Barulah ke Richmond Tea Rooms. Diorang berempat dah risau kami sesat ke apa.

Hi-tea tu agak classy jugakla. Macam jenis-jenis English tea party yang kita biasa tengok dalam TV. Ada teko cantik, cawan cantik. Ada scones dengan clotted cream dan jam. Diorang order kek dengan ice cream. Harga dia not bad; seteko air teh untuk seorang (kami share aje berdua) dengan 1 scone besar, clotted cream dan jam harganya £6.50. Aku ingatkan di sini, jangan convert harga dia kepada RM, sebab kalau buat macam tu, kita takkan boleh beli apa-apa dan akan mati kebuluran pada hari pertama. Cuba pandang dari sudut currency tempatan, murahlah.
 
Dekat 6.30 petang kami keluar dari kedai. Rupanya belakang kawasan tu ada kawasan gay. Ramai lelaki-lelaki yang berpegangan tangan dan bermanja-manja dilihat melintas kawasan tu. Hihi. Bungkus burger untuk dinner, then kami ke Manchester City Stadium. Saja ambil gambar sikit di stadium tu, sambil makan burger yang dibungkus tadi. Barulah bersurai, gerak balik Birmingham.

Sampai rumah dalam pukul 9. Mandi, mengemas beg sebab esok dah nak balik. Hari ni kurang sejuk, dapatlah mandi malam. tapi kurang tak kurang pun, dalam 14°. Lepas tu relax jela. Aku sampai terlelap-lelap atas sofa.

Pukul 1 pagi tadi dah berlaku pertukaran masa. Maksudnya masa dicepatkan sejam. Aku pun keliru, ini maksudnya Daylight Savings bermula ke, Daylight Savings berakhir. Otak aku memang wiring untuk benda-benda sains pelik-pelik ni terencat sikit. Haha.

So good night Birmingham, for the last time. I’m gonna leave you tomorrow.



No comments:

Post a Comment