Wednesday 2 April 2014

3rd Annual Couple’s Trip Day 10: Birmingham – London – Abu Dhabi – Malaysia

Hari terakhir kami di sini. Train dari Birmingham ke London pada pukul 1.30 tengah hari, jadi lepas breakfast dan packing, kawan aku dan husband dia hantar kami ke New Street Station. Mengheret beg-beg tu, kalau nak shopping last minute pun memang tak dapatla.

Perjalanan dalam train ambil masa 1 jam 30 minit, sampai ke Euston Station di London. Tiketnya kami dapat harga £7.50 seorang. Semua tiket train kami beli melalui website thetrainline.com sebelum trip ni. Beli awal mungkin boleh dapat murah sikit.

Flight kami dari Heathrow ke Malaysia (transit di Abu Dhabi) cuma pada jam 9.10 malam, jadi pukul 3 petang tu masih awal untuk terus ke airport. Plan asalnya, kami nak tinggalkan beg-beg di baggage service di Euston Station, dan mungkin pergi merayau di London untuk 2 jam. Bertolak dari Euston ke Heathrow dalam pukul 5 pun will give us plenty of time to check in and settle in the airport. Tapi bila check balik harga baggage storage tu, husband jadi berat hati pulak. Untuk 0-3 jam, setiap beg dikenakan harga £6. Kami ada 2 beg. Dia kata mahal sangat. So nak tak nak, terpaksalah mengheret beg-beg tu. Terus terbataslah pergerakan kami.

Bincang-bincang, akhirnya decide nak cari lunch aje, dan lepas fikir-fikir, kami nak ke King’s Cross sebab masih walking distance dan di sana banyak makanan halal. Lenguh jugaklah tangan aku mengheret beg tu. Makan di kedai middle east, Best Mangal. Lepas tu terus ke King’s Cross.

Masa tu dalam pukul 4.30. kami check baki Oyster card untuk ke Heathrow, dan dapat tahu yang Picadilly Line, laluan terus ke Heathrow, sedang diselenggara. Maknanya kami tak boleh naik direct train ke Heathrow. Instead, kami kena naik sampai ke Hammersmith, lepas tu naik replacement bus sampai Acton Town, baru sambung naik train semula ke Heathrow. Panjanglah sikit ceritanya.

Di Hammersmith tu, proses nak beratur naik bas dan perjalanan ke Acton Town tu agak menyeksakan. Manusia sama aje dekat mana-mana; kalau dah namanya beratur naik bas tu, memang macam gitu jugaklah gayanya. Bertolak-tolak, berhimpit-himpit.

Kami akhirnya sampai di Heathrow pukul 6.30 – setengah jam lewat daripada yang dirancang. Check in dulu, lepas tu pergi ke surau sebab kami belum solat Zohor Asar, dan Maghrib pun dah dekat. Surau di Terminal 4 ada di Section G, di hujung terminal tu; Multi-faith Prayer Room namanya. Ada seorang lelaki kulit hitam yang banyak tolong kami, tunjukkan kiblat, bagitahu belah mana surau lelaki dan belah mana surau perempuan, wuduk ambil di mana semua. Kami terus aje duduk situ tunggu Maghrib dan sempat solat berjemaah ramai-ramai.

Pukul 7.40 barulah kami lepas security check. Ada banyak masa lagi masa tu, jadi husband cuba pergi uruskan tuntutan VAT. Tapi kaunternya punyalah slow pulak. Orang claim banyak-banyak, setiap resit nak kena check. Ada sorang lelaki Arab claim VAT £8000. Itu VAT. Maknanya perbelanjaan dia berpuluh kali ganda daripada tu. Fuiyooooooo. Kami yang claim 1 resit dengan nilai £6 lebih akhirnya mengaku kalah. Yela, flight kami dah berkelip-kelip signboard kata “Boarding”, kita dok sibuk nak kejar £6 apa kes?? Haha. Oyster card kami pun tak sempat pergi pulangkan dan dapatkan refund. Souvenirlah tu.

Alhamdulillah, the whole flight was OK. Cubaan kami untuk tukar meal plan kami secara online berjaya, jadi kami dapat makan menu sedap-sedap. Hihi. Aku banyak tidur aje.

Sampai di Abu Dhabi 7.15 pagi waktu Abu Dhabi. Solat, lepas tu duduk-duduk aje, menunggu next flight, jam 10.50. Flight ke Kuala Lumpur pun Alhamdulillah, selamat semua. Kami dapat tempat duduk depan sekali, jadi bolehlah nak berlunjur-lunjur kaki. Again, I slept most of the way.

Touch down di KLIA jam 10 malam.

Alhamdulillah, selamat sampai. I miss UK already. But I miss my kids too.

p/s: Hari nak balik macam biasalah, mesti takde gambar. Sebab kelam-kabut. haha.