Saturday 2 June 2012

The Journey To...


31st May 2012

Hujan turun pagi itu, sepertimana hujan air mata yang membasahi pipiku. Ceeewah! Memang aku nangisla sikit masa nak gerak tu. Giler lu, hati seorang ibu ni! Nasib baik Layla and Ilhan tido mati masa aku nak gerak tu, so kurang sket aku nak emo. Cium-cium diorang sambil diorang tido je.

Sampai KLIA dalam pukul 8, Mama n Abah hantar kat drop off luar tu je. Yang penting pagi tu aku akhirnya dapat makan blueberry pancake KFC. Brape bulan dah aku sebut-sebut, tapi sebab jenis manusia tak pernah bangun pagi, so tak pernah sempat nak kejar breakfast hour. Hahah.

Flight Qatar Airways QR0621 ke Doha was on time. 10.20 am berlepas. Masa tu aku banjir seround lagi. The flight was fine. Not great, but OK. Food dia surprisingly, aku boleh makan. Chicken breast dengan tomato sauce, and then later macam a huge karipap dengan inti vegetarian. Dap! So takdelah aku berlapar 6 ½ jam perjalanan tu. Setengah jam sebelum mendarat di Doha baru aku rasa excitement yang pertama: nampak padang pasir untuk kali pertama seumur hidup. Hahah. Terkinja-kinja dalam kapal terbang. Oh, I didn’t sleep at all on flight. Entah, tak boleh lelap.

The highlight of my day

Sampai Doha 12.30 waktu tempatan, bersamaan 5 petang waktu Malaysia. Pantas bergerak ke connecting flight sebab next flight was at 13:35. Flight Qatar Airways QR0079 to Rome had a better plane, even though smaller. More comfortable seat, entertainment system kali ni touch screen, and again, I enjoyed the food! Baked fish with dill sauce and mashed potato and pasta salad. Dap!

Kali ni kami duduk kerusi share bertiga; sorang makcik Perancis duduk tepi tingkap. Mungkin dia somebody sebab all the stewardesses were fussing over her. ‘Tapi kalau somebody kenapa duduk economy class?’ Terdetik soalan itu di hati nuraniku yang sedikit joyah dan agak kerek ini. Hahah. Bukan apa, aku bengkek dengan dia sebab bila stewardess pesan suruh tutup tingkap bagi plane gelap untuk orang tidur, dia buat dek je. Dia tidur, tapi pakai eyemask. Kan senang kalau tutup je tingkap tu! Jadi dah sah-sahla aku tak dapat tidur lagi dalam perjalanan selama hampir 6 jam itu. Instead aku tengok beberapa episode Koffee With Karan Season 3. J

Anyway, sampai di Fiumicino Airport, Rome at 6.04 pm waktu tempatan, bersamaan 12 tengah malam waktu Malaysia. By then kami sudah menghadapi 15 hours of daylight, dan sangat kepenatan. Had to take our own cab to the hotel sebab seperti yang dah dimaklumkan lebih awal, free shuttle service ke hotel hanya sampai pukul 3.30 petang aje. Takpe, takpe, nanti Sedunia Travel janji nak refund duit cab. So apadahal 41 Euro. Lek sudah. Hahahah. By the way, thank you to Danielle yang tolong tahankan cab kat airport. Kami tak pandai cakap Italy. (Baru aku sedar yang selama ni aku banyak tahu perkataan Sepanyol je. Terima kasih Betty La Fea.)

Sampai di Barcelo Aran Park Hotel pukul 7 lebih. Dan-dan mandi, jamak Zohor dan Asar dan rebah di katil. Ya, masa tu masih waktu Asar sebab Maghrib pun pukul 8.30 malam. Isya’ pukul 10 lebih. Subuh dalam pukul 4 pagi ya, kawan-kawan.

OH! Orang kat Europe ni minum air paip tak payah masak dan tapis rupanya. Bilik hotel jag air panas pun takde. Camane aku nak makan Maggi yang aku bawak penuh beg ni? Hahah.

No comments:

Post a Comment