Sunday 10 June 2012

Eurotrip: Venice-Burano Island


Day 5

First activity this morning was to go into Venice. Kami confuse jugak sebab kami tak pilih untuk join Venetian Magic optional excursion tu, tapi bila sampai dekat jetty tu, water taxi dah menunggu. Sekejap tu Esther tarik kami ke tepi dan cakap, “You were the only ones not going on the Venetian Magic, so to make things easier I decided to pay this one for you.” Alamak, malunya aku! Tapi nak buat camane, budget memang lari. Seorang €68 untuk benda ni. So, tebalkan muka, cakap thank you jelah, tak?

We go through the Grand Canal, di kiri kanan ada all those old buildings; palazzo, as the locals call it. Superb. Aku yang kekurangan informasi ni barulah tahu, rupanya Venice tu pulau. Dan ia terdiri daripada 119 buah pulau kecik-kecik. Mode of transport dia dekat sana ialah bot. maka terjadilah konsep water taxi, water bus dan sebagainya. Polis, bomba segala pun naik bot.

Sampai je kat St. Mark’s Square, Esther bagi-bagi briefing sikit pasal kat mana nak jumpa semula pada waktu-waktu yang ditetapkan, then semua disperse untuk buat hal sendiri. Kami dah malas nak masuk church-church yang ada, so terus ke arah kedai-kedai. Dan di sinilah aku telah menjadi mental…

Venice, beautiful Venice.
Mental weh, tengok barang-barang dia. Masa dekat Rome, Florence dan all the places in between aku biase je. Aku tahu the Lims dah mental masa kat Florence bila tengok designer brands. Diorang beli Prada, Gucci dan segala mak nenek sebab they’re about 40% to 50% cheaper than Malaysia. Tapi semua sedia maklum aku tak selera barang-barang camtu. Tapi dekat sini, oh oh oh! Aku jadi mental.

Apa yang me’mental’kan aku? Murano glass tu, yang kami pergi tengok kilang dia semalam, yang dibuat menjadi jam, loket, cincin, gelang, sepit rambut dan sebagainya. Particularly jam dan loket dia. Jam dia dari semalam lagi aku dah geram, tapi harga €50 tu buat aku tak pursue keinginan hati. Tapi kat situ €12 je. Apa lagi, nafsu membuak-buakler. Beli 4 – sajela beli yang mahal sikit untuk Mama, Mak dan Kak Dila sebab diorang dok jaga kids sepanjang aku takde. Pastu beli loket 3, untuk Ijah, Lyah and Ikin.

Pasar! Nak masak!
Tak cukup itu, jumpa pulak pasar basah dia. Dah lama aku mencari baru kini kutemui. Dan, sesungguhnya benda yang paling aku teringin sekali hari ini ialah membeli semua sayur-sayuran tersebut dan balik masak. Geramnyeeee aku tengok semua; especially tomato dia. Sebab cuaca sangat panas, husband beli topi kapten kapal satu untuk dipakai. Didn’t expect that to become a hit. Our groupmates as well as the workers in the restaurant we went later were all commenting on it, and calling him, “Capitano! Capitano!” Hahah.

Burano Island against blue skies.
Anyway, at 1pm kami berkumpul di jetty sebab we have signed on to join the optional tour to Burano Island. Mahal sikit yang ni; €68 sorang, tapi aku rasa macam pernah terbaca somewhere kata pulau tu sangat cantik so aku mintak kat husband nak pegi yang ni. The boat ride was about 40 minutes, and true enough, when we arrived I fell in love with the island. Bangunannya dicat berwarna-warni, pekan Burano tu sendiri terpisah oleh terusan kecil yang dibarisi bot-bot kecil yang ditambat di kayu. Tenang, damai, nyaman. As Celine and Magnus pointed out, even the air there smells fresh. Tak macam sesetengah pulau yang airnya berbau ikan atau bau laut yang busuk.

Lunch was included with this trip, so dapat makan besar hari ni. Everything seafood based so kami dapat makan semua. Fish pate with crackers, fish lasagna, seafood risotto, baked lemon fish and salad. The surprise of the day was me enjoying the fish pate. Selama ni bila tengok dalam TV bila sebut fish pate je aku terus putus selera sebab tuna dalam tin pun aku tak boleh bau. Tapi yang ni takde bau dan rasanya langsung tak hanyir. Sedap! Dan hari ini dalam sejarah, pertama kali rasa risotto. I would’ve liked it better kalau tak ada udang dalam tu. But my husband truly enjoyed this lunch.

Ada sikit masa lagi sebelum gerak balik so strolled through the island. Seriously, I fell in love with it completely. Sayangnya bila balik belek gambar-gambar yang dah ambik baru sedar yang kami tak ada gambar berdua kat sana. Lupa nak mintak orang amikkan. Sedih!

By 6 dah on the way ke hotel, singgah mall depan hotel sebab kena beli lotion. Muka berkerak dah nok! Mengelupas sana-sini. Kulit tangan kaki semua kering. Muka memang cun abislah, dalam tudung putih, yang terdedah kat matahari dah bertona-tona lebih gelap. Kena beli Garnier ni. Hahah.

Dinner malam ni sadis lagi. The rest of the group were served pork, so duh! Dah sah-sahlah kami tak boleh makan. So kami dapat pilihan omelette atau tuna salad. Aku ambil omelette, husband ambil tuna salad. Telan ajelah. Aku usahakan untuk tak berfikir pasal makanan kawan-kawan lain, tapi memang sejarah hidup jugakla, first time makan sambil dikelilingi pinggan-pinggan berisi pork. Uhuhu. 

No comments:

Post a Comment