Wednesday 8 March 2023

Trip 2023 - Day 13 - Marrakech to Geneva

3 Mac

Kami bangun sejam sebelum Subuh, dalam pukul 5.30 untuk get ready. Dah siap dengan wuduk semua, siap pakai baju untuk keluar, toiletries pun dah simpan. Masuk je Subuh, solat dan terus keluar ke airport. Tak jauh pun, dalam 15 minit je drive. Sampai di airport kami kena drop kereta sewa, tapi agak terkial-kial sebab arahan daripada ejen tu agak samar-samar. Dengan call dia tak angkatnya. Agak kabutlah sikit. Ada unsur-unsur panik juga sebab masa tu dah 7.30, dan kami tak berjaya buat online check-in flight semalam sebab tak available dekat sini.

So, dengan tak sure pasal ketepatan tempat kami park kereta tu, kami tinggalkan juga. Angkut beg-beg ke departure dulu. Ayah kata kita check in dulu flight, nanti kita betulkan parking kereta. So tergesa-gesa jelah pergi. Nak masuk pintu airport pun dah kena 1 round scan beg. Masa tu juga baru ejen sewa kereta tu call confirmkan tempat kami park tu ok je. So kami pun setel, masuk check in flight, beli food sikit. Lepas tu barulah *ting*, kami blah dari kereta tergesa-gesa dengan full expectation untuk patah balik betulkan parking, so beberapa aksesori kereta macam charging port, car phone holder semua tertinggal kat kereta. Too late now. Walaupun frust sebab car phone holder tu nak guna juga di Swiss semula nanti, tapi niat jelah sedekah. Nak buat macam mana, kan?

Dah lepas imigresen, kastam semua, sempat melepak dalam setengah jam, lepas tu dah kena boarding kapal. Flight dari Marrakech ke Geneva ambil masa 3 jam. Kami tidur je dalam kapal. Sampai di Geneva pukul 1.30 macam tu. Setelkan cop passport semua, collect luggage dan pergi ambil kereta sewa.

Kali ni macam sakit hati sikit sebab tiba-tiba sampai dekat tempat collect kereta, harga yang kena bayar is more than double apa yang kami book, sebab katanya booking kami hari tu kosong, tanpa insurance. Entahlah. Biasanya Ayah sangat particular benda macam tu, dia akan check semua details sebelum dia book. So macam tak berapa logic bila orang tu kata harga asal tak termasuk insurance. But then, what can we do, kan? Plan kami memang melibatkan kereta sewa, dan kalau kami kata tak jadi ambil pun dia tetap akan charge juga. Kami cuma nego untuk ambil insurance yang murah sikit, ada some things tak cover. Tawakal jelah.

Setel urusan tu, naik shuttle bas ke tempat kereta. Dia bagi pula kami kereta sebesar alam kali ni. Dah macam van. It’s actually seven seater. Nama kereta tu Berlingo. Perli ke apa ntah. Haha. Tapi at least takde issue pasal tak muat luggage.

Check waze untuk ke accommodation kami di Bern, tiba-tiba waze kata hampir 4 jam perjalanan. Terkejut berukla kejap. Selama ni check tak sampai 2 jam pun. Ingatkan ada jam ke apa, tapi takde pun. Buntu dah masa tu, sebab macam bertimpa-timpa benda kena fikir. Aku search aje masjid terdekat dulu, sebab kalau perjalanan 4 jam kami akan miss Zohor Asar.

Pergilah solat di Islamic Foundation of Geneva. Cantik juga masjidnya, terurus, dan ramai orang dekat sana, yang tengah buat discussion, yang mengaji. Even budak-budak local pun ada pergi singgah solat. Barulah lega nak sambung perjalanan. Dapat idea untuk compare perjalanan dengan Google Maps. Ternyata Google Maps kata dalam 2 jam je perjalanan. Kami decide untuk ikut Google Maps. True enough, by 6 petang kami dah sampai. Kalau ikut Waze tu kami patutnya sampai dekat pukul 8 malam. Tak tahulah ceruk mana dia nak bawa kami lalu.

Sebelum sampai ke rumah Airbnb tu, kami singgah Coop beli barang untuk masak. Barulah terus ke rumah tu. Sesat-sesat sikit sebab hari pun dah gelap, tapi alhamdulillah, akhirnya sampai juga. Hos kami Ursula dah sedia tunggu. Macam ayam itiklah juga sebab dia cakap German, tak berapa pandai English. Tapi rumah dia superb. Lengkap serba-serbi, siap ada jacuzzi dan fireplace. Dan jacuzzi tu dah sedia penuh air dan terpasang untuk kami masuk. Waduhhh… Anak-anak sungguh happy, melompat-lompat.

Dan untuk beberapa ketika diorang sungguh busy explore rumah tu and was impressed with everything. Dalam bilik anak-anak ada katil double decker, itu je dah cukup buat diorang excited. Lepas tu ada sediakan typewriter pulak untuk anak-anak main. Adik terus berbelah bahagi, nak mandi jacuzzi ke nak main typewriter. Di ruang tamu ada game monopoly, tapi dalam French. Dapur dia ada banyak benda disediakan, segala garam, gula, pepper, macam-macam jenis sos dan rempah, sekotak macaroni, sebotol pesto, dalam peti ais ada jus oren, perkakas dia lengkap, oven, microwave, dishwasher semua ada. Even dalam toilet ada sedia berus gigi, tampon, pad, shampoo, sabun, cotton bud, losyen, towel ada 3 saiz untuk setiap guest. Sungguhlah diorang impressed, sebab rumah-rumah yang sebelum ni nan hado kan?

Aku terus bersilat di dapur. Di Coop tadi kami tak jumpa ayam halal, atau mungkin kami yang tak tau label apa yang patut kami cari. So dinner petang ni ialah gnocchi dan spinach cheese tortellini dalam sos tomato. Laju je masak cam gitu, sebab gnocchi dan tortellini tu beli yang dah siap buat dekat Coop tadi. Rebus je kejap, lepas tu masak sos dia kejap. Laju semua makan. Sambil makan tu pasang pulak api dekat fireplace. Bila kami gagal, aku mesej hos dia tadi, laju je dia naik atas tolong ajar kami guna fireplace dia. Syok!

Siap makan dan mengemas, semua orang dah solat siap-siap, kami pakat pergi berendam dalam jacuzzi/hot tub tu. Memang terbaik weh! Cuaca sejuk, tapi masuk dalam air suhu 40 darjah di open air, dengan pemandangan pekan dia dekat bawah, langit cerah ada bulan dan bintang, bersembang dengan family. That was a perfect ending to our long day. It was definitely the highlight of our trip according to our kids. Aku seronok semua orang dapat enjoy this part, sebab masa awal hari tu dok kira-kira, ada potensi Kakak akan ‘cuti’ masa kami di rumah ni, jadi dia takkan dapat berendam. So far, ada rezeki dia.

Puas berendam barulah semua bergilir masuk mandi, dan bersiap untuk tidur. Jenuh memujuk Adik suruh berhenti main typewriter tu. Aku takut ganggu tuan rumah dekat bawah. Huhu.