Wednesday 1 March 2023

Trip 2023 - Day 8 - Tangier to Chefchaouen

26 Februari

Bangun Subuh pukul 6.30, dan aku terus pergi membancuh cekodok, anak-anak mintak dari semalam. Pisang dah siap beli. Cerdiknya aku, laju je aku bancuh cekodok tu tapi tak check dapur. Elok nak start masak tu, tengok-tengok dapur dia jenis yang kena cucuh dengan lighter atau kena ada alat spark api tu. Dan dia tak sediakan ya! Aduhhhh…. Letih betul aku dengan hos-hos wannabe, yang ada hati nak buat homestay tapi tak reti sediakan keperluan guest ni.

Aku try jugak nak creative, maybe bancuhan tu masuk dalam oven je jadi macam kek ke apa, tapi oven dia sediakan, dulang untuk oven takde. Memang hiasan jelah perkakas kat rumah kau ni. Letih dah aku. Mesej dia, langsung tak view sampai pukul 8 pagi. Sambil menunggu tu kami kemas beg, aku kerja sikit. Ayah ada keluar ke kedai kat bawah, tapi awal tu kedai pun tak buka lagi. Lepas pukul 8 tu baru dia try semula, Alhamdulillah, dapat beli lighter. Barulah kelam-kabut nak masak. Dekat pukul 9 baru makan semua. Padahal plan nak gerak awal ni, perjalanan agak jauh.

Sambil aku pakai tudung dan last minute kemas tu, kami mesej hos tu kata dah nak gerak. Eh, bab ni laju pulak kau jawab kata coming now. Serah kunci dekat dia depan kereta je. Kemudian kami gerak. Ayah kata tayar kereta agak lembik so kena cari stesen minyak nak isi angin. Itu pun buat aku berbulu lagi, sebab inilah kereta yang digesa-gesa suruh kami upgrade semalam, katanya better condition untuk jalan jauh bagai. Lagi sakit hati tu, sampai stesen minyak nak isi angin, tayar kena paku pulak.

Kenalah cari kedai tayar untuk tampal. Nasib baik kami belum masuk highway, dan ada kedai buka walaupun pagi Ahad. Sekejap je orang tu buat kerja, dan dia caj 20 Dirham je. Barulah kami dapat mulakan perjalanan ke Chefchaouen.

Pemandangan sepanjang jalan cantik. Hijau, berbukit-bukau. Langsung tak macam Afrika yang aku bayangkan. Bagi aku, vibe dia macam gabungan Switzerland masa musim panas dan suasana di India dari segi orang-orang dan bangunan di kiri kanan jalan. Really unique experience. Tempatnya sebenarnya dekat je, dalam 100 km dari Tangier, tapi sebab jalan berbukit, ambil masa 2 jam. Anak-anak sempat tidur dalam kereta. Perjalanan smooth je, tak banyak kereta.

Sampai di Chefchaouen pukul 1 tengah hari, owner hotel kami datang turut di kereta untuk tunjuk di mana untuk parking. Lepas tu kena tarik beg sikit masuk ke dalam old city ke hotel kami. Memang kami dah expect benda tu, jadi kami dah asingkan baju-baju untuk dipakai malam ni dan esok pagi saja, masukkan dalam 2 luggage kecil. Selebihnya tinggalkan dalam boot kereta saja.

Uruskan proses check-in, dan bilik kami pun dah siap. Very traditional décor, ada 2 bilik dan 1 bilik air. Okey, memuaskan untuk 1 malam. Kebetulan dah azan Zohor pun, jadi kami setelkan solat terus, dan keluar jalan-jalan. Cantik pemandangan dalam old city ni, serba-serbi biru, daripada biru cerah kepada biru gelap. Bergambar, tapi lebih distracted dengan barang jualan. Belum apa-apa aku dah terjebak beli minyak argan haha. Belilah sikit, buah tangan untuk diri sendiri. Berjalan je, belikan banana Nutella crepe untuk anak-anak sorang satu untuk alas perut. Sampai dekat pukul 5 baru kami jumpa kedai makan yang owner hotel recommend dekat kami; Babsour. Order tagine lagi, 1 lamb dan 1 chicken, telur dadar, kuih macam samosa 3 biji dan sup ikan semangkuk. Makan dengan roti Morocco tu. Food hari ni lebih sedap daripada yang semalam aku rasa. Tak tahulah, mungkin kami yang extra lapar agaknya. Haha. Anak-anak dah start suruh aku cari resipi tagine ni, balik suruh masak kat rumah. Tapi nak pair dengan nasi. Hahah. Nasi pun diorang dah start cari dah ni, rupanya orang Morocco ni makan roti, bukan nasi. Jenuh nak makan roti seminggu.

Selesai makan kami sambung berjalan lagi. Beli souvenir. Aku beli handmade soap sikit, my favourite kind of souvenir to bring home. Adik dan Kakak beli keychain untuk kawan-kawan. Ayah beli jaket tradisional yang orang pakai dekat sini sepasang.

Dekat pukul 6 tu kami balik bilik. Aku kena kerja, ada deadline awal esok pagi. Mandi, terus bersantai bawah selimut. Adik datang mengendeng kat sebelah, cari kepanasan ketiak mak dia. Sampai dalam pukul 9.30 malam, baru bawa diorang masuk tidur. Relax sikit bila tak perlu masak ni.