Sunday 5 March 2023

Trip 2023 - Day 11 - Casablanca to Marrakech

1 Mac

Bangun Subuh, kejut anak-anak, kerja. Di hotel ni kami tak dapat breakfast, jadi bersantai je dalam bilik walaupun perut dah kruk kruk. Bancuh nestum sikit buat alas perut. Dalam pukul 8.30 baru kami mula bersiap untuk check out. Tukar baju, packing semua. Pukul 9 lebih keluar.

Drive dulu dalam Casablanca ni, ingat nak cari pantai yang boleh lepak kejap, buat celup-celup kaki dalam air laut, pijak pasir pantai Morocco sikit. Tapi yang paling dekat dengan kami ni cuma benteng aje, ombak kuat. Mungkin kena drive jauh lagi dari bandar baru jumpa. So kami lepak makan aje di restoran atas benteng ni, tenung ombak lauk, makan Moroccan breakfast. Sedap juga. Ayah gamble order scrambled egg dengan daging sebab teringin. Sedapla. Semoga tidak diserang gout.

Setel makan tu kami pergi isi minyak dan bergerak ke Marrakech. Hari ni perjalanan panjang terakhir. View cantik sepanjang jalan, cuaca elok, cerah. Naik highway jadi lancar juga. Tol kena dalam 80 dirham. Total perjalanan ambil masa dalam 2 jam setengah.

Kami sampai di accommodation kami dalam pukul 2. Kali ni kami pilih untuk duduk riad. Rupanya dia dalam kompleks perumahan local. Mungkin rumah ni ada advertise dalam Airbnb juga, tapi kami buat booking ni di Booking.com. Nama dia Riad DAR ZAO.

Bila masuk dalam rumah tu, kami agak terkejut walaupun kami yang pilih rumah ni. Sebab memang dapat seluruh rumah, ada 4 tingkat semuanya. Ruang tamu besar, full sized kitchen dan dining, 2 bilik on 2 different levels, ruang TV pun di tingkat berbeza, dan atas sekali ada teres, mesin basuh dan tempat ampaian. Of course no house is perfect, but this house is as close as you can get. Baju kami banyak kena basuh, so lepas the lady yang hantar kami tu balik, kami terus masukkan baju dalam mesin, lepas tu solat dan bersiap.

Tunggu baju siap, sidai dulu, kemudian kami mula keluar exploring. Pergi ke Koutoubia dan Jamaa El Fna je. Sementara nak sampai walaupun hanya 10 minit, sempatla 3-4 kali aku sakit jantung dengan cara driving orang sini.

Anyway, sesampai di sana, memang takdelah aktiviti lain, window shopping dan shopping saja. Beli magnet lagi, jumpa beg yang aku berkenan so tawar-menawar sampai half price, sambar jugalah something leather untuk dibawa balik supaya tak teringat-ingat sampai ke tua. By then Kakak dah senyap sunyi. Aku tau dahla tu, dia kelaparan. So aku ajak pergi makan dulu, since dah petang pun. Ayah nak makan di kedai yang ada terrace untuk ambil gambar pemandangan dari atas. Tapi first kedai kami masuk tu slow ya amat servicenya. Tunggu menu dah berejam, lepas tu tunggu orang amik order sampai ke sudah tak nampak bayang. Kami belah jela.

Masuk kedai lain, okla, walaupun teresnya tak setinggi yang tadi, food dia pun ok-ok je. Tapi Adik order aiskrim, sedap gilo aiskrim dia. Lama dah tak jumpa aiskrim coklat dan vanilla yang rich macam tu. Siap makan tu dah senja, view sunset sangat cantik. Kami sambung berjalan, beli rempah ratus sikit, souvenir lagi. Puas pujuk Adik suruh beli something sebab dia belum beli anything untuk diri dia. Kang bila dah balik, telinga aku yang sakit dengar dia mengeluh. Apa-apa hal, kalau diorang tak belanja duit Morocco diorang, aku kena take over dan habiskan juga di sini. Nak tukar balik rugi, bawa balik Malaysia lagilah takde money changer yang terima.

Kami merayau sampai pukul 9, barulah balik. Sampai di rumah, baru nak mandi dan settle down, elektrik rumah trip pulak. Ayah berkelam-kabut call owner, dia guide untuk cari fuse segala. It took about 15 minit tapi lepas tu selesaila. Kepenatan lepas tu. By the time kerah anak-anak tidur dan aku siapkan kerja yang deadline esok, dah pun 12 malam. Fuh, sejak travel tak pernah tidur selewat ini!