Tuesday 28 December 2021

Travel Pasca COVID: Post Trip Observation

 Realitinya ialah, kami masih rasa macam mimpi-mimpi je dah ke Turki dan dah balik pun. Sebab hakikat yang tak ramai orang ketahui adalah, beberapa tahun lepas kami kena scam semasa buat plan ke Turki. Masa tu jumpa company yang offer trip yang nampak menarik dan affordable. Dan niat kami adalah nak buat trip bersama keluarga mertua aku, dalam 13 orang masa tu, termasuk 2 baby. Sebab tu kami cari pakej, sebab aku tak mampu nak plan untuk ramai-ramai orang macam tu. Bukan senang nak book sampai 5 bilik terus di satu hotel yang sama, apatah lagi handle transport ke beberapa kawasan luar Istanbul untuk 13 orang.

Setahun lebih aku perhati track record company tu sebelum aku berani proceed, bila nampak orang lain semua betul-betul dapat pergi trip mereka. Ansuran bulanan dah habis bayar. Duit Turki pun kami dah tukar untuk ke sana. Tapi tulah orang kata, kalau takde rezeki tu.  5 bulan sebelum trip kami, company tu start ada problem dan trip orang lain mula kena cancel atau terkandas bila dah sampai airport. Akhirnya owner dia lari bersama duit-duit kami. Keluarga kecil aku sendiri lesap RM10k. Keluarga besar kami lebihlah lagi, aku malas nak congak dekat sini.

Jadi, selepas pada tu perkataan Turki tu macam pantang sikit sebut dekat rumah. Berbulu je rasa. Walaupun hati sebenarnya meronta-ronta nak pergi. Sebelum ni ditahan-tahan sebab nak jaga sensitivity seluruh keluarga juga. Tapi bila dah Covid macam ni, dan antara tempat pertama yang terima kita ialah Turki, aku gagahi jua. Masa biasa pun aku tak mampu nak plan trip untuk ramai orang, apatah lagi pasca Covid yang penuh rules baru. So, aku minta maaf kepada seisi keluarga, aku jalan dulu. Ada rezeki kita plan lain.

Yang membuatkan aku berani proceed dengan trip ni dalam musim-musim Covid ni juga adalah sebab kebanyakan airline benarkan tiket diubah tarikh seberapa banyak kali yang kita mahu. Contoh tiket Emirates kami ni, kami dapat dengan harga RM1830 seorang lebih kurang. Dan tiket ni valid selama 2 tahun dari tarikh ia dibeli. Sama juga dengan tiket domestik Turkish Airline yang kami beli tu, pun boleh ditukar tarikh. Sebab tu aku kental. Kalau tidak cuak wehhh... Lagi-lagi makin dekat dengan tarikh kami hari tu, muncul Omicron pulak.

Segala hotel pula, of course kita ambil yang free cancellation sampai paling dekat dengan tarikh penginapan. Insurans tak lupa. Kami ada ambil travel insurance Allianz dari Malaysia, dalam RM300 lebih total, dengan pampasan Covid khas RM10,000 kalau salah seorang kami disahkan Covid semasa di sana. Tambahan ialah insurans dari negara Turki sendiri, yang dia offer masa kami apply HES code. Yang itu dicaj EUR30 seorang, dan kalau kami disahkan Covid atau jatuh sakit/kemalangan masa di sana, semua rawatan akan dicover. Begitulah lebih kurang. Memang banyak belanja tambahan disebabkan Covid. Insurans saja mencecah RM1k, dan burn begitu saja. Belum kira swab test sebelum pergi, masa di sana dan selepas balik hari ke-5. Yang free cuma yang perlu buat masa sampai di Malaysia je, kerajaan tanggung.

Anyway, berikut apa yang aku dapat perhatikan semasa di Turki:

1. Cost of living mereka tinggi. Aku tak pasti gaji orang sana macam mana, tapi rata-rata kalau kami pergi makan untuk 4 beranak, tak pernah kurang daripada TL200. Biasanya memang lebih-lebih lagi. Aku beruntung masa aku di sana duit Turki tengah jatuh teruk. Kalau pergi zaman dulu masa duit dia sama atau lebih tinggi daripada kita, aku tak rasa aku mampu. Mungkin kena masak sendiri hari-hari. Beli groceries hari tu roti sebuku, sabun basuh baju paket kecil, sabun basuh pinggan botol kecil, butter, susu, jus, span basuh pinggan, air mineral 2 botol besar dan telur 10 biji, hampir TL100. Kalau dolar for dolar dengan duit kita, RM100 tu tak kelakar.

2. Duit Euro dan USD sama pentingnya dengan duit Lira, especially kalau kita tourist. Benda harian boleh guna Lira, tiada masalah. Tapi aktiviti berkaitan pelancongan, kita mesti akan dicaj dalam Euro atau USD. Hot air balloon, sewa kereta, tiket bas ke Pamukkale, airport shuttle, tour guide… semua tu kami dicaj dalam Euro dan USD. Nasib baik aku tergerak hati untuk bawa semua duit Euro dan USD dalam koleksi kami. Licin ya digunakan, total dalam RM3000 juga kalau convert.

3. Shopping kat sana mahal. Aku masuk LC Waikiki kat sana, Marks and Spencer kat sana, harga barang semua lepas convert lagi mahal daripada di Malaysia. Sedih! Tak cukup masa untuk merayau di outlet di sana, so tak boleh bagi opinion tentang itu.

4. Lesen memandu kita diterima di sana tanpa perlu international driving license. Dan sewaan kereta pula kami dapat selepas sampai di Cappadocia dengan bantuan reception hotel. Masa di Malaysia kami cuba search sendiri dalam website car rental, semuanya tak ada. Baik nak ambil di Nevsehir lepas turun plane mahupun untuk ambil di Goreme sendiri. Kami tak pasti kenapa.

5. Drive sendiri di Cappadocia mungkin lebih value for money kalau pergi dalam kumpulan yang ramai. Sebab tour pakej di sana dah fixed, Red Tour, Green Tour, Blue Tour. Semua tu dicaj ikut kepala, dalam Euro. Trip sehari suntuk pergi ke banyak tempat, tapi tak semua tempat tu kita berminat nak pergi. Ada tempat yang menuntut kita untuk hiking lama, berjalan jauh, mendaki, masuk ke tempat-tempat sempit yang mungkin tak sesuai untuk semua ahli kumpulan kita, dan juga tempat-tempat menjerat pembeli macam kilang tembikar, kilang batu permata, kilang karpet dsbnya.

6. Hot air balloon is worth the price. Tapi surveylah price sebaiknya. Tak semestinya akan jumpa price yang sama. Masa di Istanbul kami dapat offer EUR75 seorang, tapi kami kata belum tahu lagi nak naik ke tidak. Sampai di hotel, kami dicaj EUR65 seorang. Tapi last sekali masa bayar, dia ambil duit kami EUR60 seorang sahaja. Aku pernah dengar orang kena caj sampai USD100 lebih juga.

7. Anjing dan kucing bersepah di mana saja. Dan orang Turki tak kisah dengan anjing. Macam santai aja kalau anjing datang dekat, masuk kedai, masuk dalam hotel. Aku yang serba tak kena.

8. Berdasarkan tip yang kami dapat, kami hanya cucuk duit di ATM Ziraat Bankasi semasa di sana, sebab katanya takkan kenakan caj luar biasa. Alhamdulillah, memang betul bila check statement, duit ditolak mengikut kadar tukaran semasa sahaja, takde caj luar biasa.

9. Public transport di Turki agak extensive. Ada bas, metro, tram, feri. Beli saja Istanbulkart – kad pengangkutan macam Touch n’Go kita tu. Harga satu kad TL15 kalau tak silap. Lepas tu top uplah duit dalam tu seberapa yang perlu. Kami guna kad tu in total dalam 4 hari, kami perlukan lebih kurang TL70-TL80.

10. Sejak musim Covid, Turki mewajibkan semua orang ada HES – something like our MySejahtera. Kita perlu apply sekitar seminggu ke 3 hari sebelum trip untuk dapatkan nombor HES tu. Dekat sana nanti, bila beli Istanbulkart, kita kena link Istanbulkart kita dengan HES number so dia boleh track pergerakan kita. Nak naik bas domestic keluar negeri/daerah pun perlukan HES number untuk beli tiket. Untuk kami, reception hotel kami suruh pergi beli Istanbulkart dan pas aje dekat dia. Dia tolong activate dan link-kan. Sangat baik hati. Pergi mana-mana pun make sure paling koman ada print out/screenshot QR code HES tu sebab ada satu dua mall/muzium yang minta sebelum boleh masuk.

11. Kalau ke Istanbul dengan niat nak mendalami sejarah dan masuk macam-macam muzium, aku nasihatkan hari pertama tu terus beli Museum Pass Turkiye harga TL600. Museum pass ni boleh digunakan di kebanyakan muzium di seluruh Turki selama 15 dari tarikh pertama sekali pass tersebut digunakan. Bukan tarikh ia dibeli tau, tarikh pertama ia digunakan. Kami tak tahu-menahu tentang pass ni sampai kami dah hari kedua di sana. Masuk Galata Tower saja dah TL100 seorang, masuk Topkapi dah TL200 seorang paling basic. Itu belum kira muzium di Cappadocia, Pamukkale, Bursa, Konya dan macam-macam lagi yang ada. Jadi TL600 tu berbaloi. Mungkin hari ketiga dah habis cover TL600.

12. Ini mungkin common knowledge, tapi shopping di Grand Bazaar of course jauh lebih mahal dari tempat lain. Untuk fridge magnet dan sebagainya yang lebih murah, kami jumpa di Sultanahmet. Kalau berminat dengan sabun-sabun handmade, kami jumpa yang murah di kawasan Kadikoy di sebelah Asia. Rempah ratus kami tak survey dan terus beli saja di Spice Market jadi tak boleh nak bagi opinion tentang tu.

13, Exerciselah serba sikit sebelum nak pergi sebab sifatnya Istanbul, Cappadocia dan Pamukkale itu berbukit-bukau dan banyak mendaki. Kalau bawa anak kecil yang berstroller, aku ucapkan selamat berjaya siap-siap. Stesen-stesen metro dia pun tangga tinggi-tinggi.

14. Kami malas nak fikir hari tu, jadi sim card kami beli saja di hotel. Orang hotel letak harga 40 untuk unlimited data 2 minggu. Tapi aku confirm ada yang value lebih baik, yang dijual dalam Lira pun. Paling-paling pun, pergi ke pejabat pos dia “PTT” untuk dapatkan pakej simcard yang kami nampak jauh lebih murah.

15. Pamukkale sebenarnya agak underrated bagi aku sebab aku enjoy di situ. Especially kalau kau jenis minat peninggalan sejarah dan Greek mythology. Sebenarnya kalau nak tengok everything di situ, sehari suntuk kena luangkan masa. Lagi-lagi kalau nak berendam dalam ancient pool dia atau sekurang-kurangnya celup-celup kaki dalam air panas Pamukkale tu. I wish we had more time there.

As of now, ini yang dapat aku fikir dulu. Nanti kalau terfikir lain, aku edit lagi.

No comments:

Post a Comment