Thursday 16 December 2021

Travel Pasca COVID: Day 3 - Istanbul

14 Disember 2021

Alkisahnya, tidur tak berapa lama pun semalam. Dekat pukul 4 baru tidur, pukul 7 lebih sikit dah bangun Subuh. In between tu pun bukan lena sangat sebab luar tingkap bilik kami ni boleh dengar bunyi tram dekat luar. Aku memang gitu dahla, bunyi sikit pun jaga.

Bangun tu terus berjagalah. Main phone, laptop, lepas tu start get ready untuk keluar, siapkan baju anak-anak semua. Pukul 8 lebih tu dah naik breakfast. Okla selection dia. Tapi aku yang tak lalu nak makan banyak sebab kepala masih rasa weng, tak cukup tidur.

Dah siap makan semua, turun ke lobby. Kami sembang dulu dengan mamat yang jaga lobby tu. Masa kami sampai semalam brader tu dah kata, diorang nak brief kami pasal Istanbul dan bagi info yang penting. So dia tunjuk map, dia ajar pasal Istanbulkart, dia confirmkan arrangement airport shuttle, buat payment semua. Bagusla mamat tu, serba-serbi dia tolong. Sim card pun kami beli dekat situ je, malas nak pikir panjang. Dia tolong activate semua.

Keluar je dari pintu hotel tu, rupanya Masjid Biru terpampang dah situ. Punyalah dekat. Aya Sofia pun sebelah tu je. Kami berlegar-legar dekat situ, ambil gambar. Tapi kami tak masuk dulu hari ni, sebab dah ada arrangement dengan sorang guide yang kami dah booking. Janjinya esok. Hari ni nak enjoy outdoors dulu sementara belum hujan. Ramalan cuaca kata akan hujan berpanjangan selama kami dekat sini.

Jalan-jalan ikut kaki, anak-anak beli simit makan tepi-tepi tu. Tiba-tiba sampai je Gulhane Park. So jalan-jalan dalam tu sampai tembus ke tepi laut. Ikut je kaki lagi melangkah sampai anak-anak lapar. Bawa diorang makan lunch. Menu biasalah, Adik makan pide, Kakak makan burger, ayah makan sandwich, mama makan hummus dan roti. Tumpang-tumpang toilet segala, sambung jalan.

Ada beberapa perkara kami kena setel hari ni, dan salah satunya ialah booking bas dari Goreme ke Denizli nanti. So bila kebetulan lalu kat travel agency, kami proceed je. Dia bagi harga Eur15 per pax dan aku ambil je sebab bukannya ada masa banyak sangat nak survey bagai. Mamat tu promote hot air balloon trip sekali untuk di Cappadocia nanti, EUR75 per pax dia quote harga. Aku kata kat dia, nantilah kami nak kena check bank balance dulu. Kurang asam dia gelakkan aku. Sib baik comey. Haha.

Dari sana kami menapak je balik ke hotel, sebab memandangkan dah dekat, aku suruh balik semayang je, selamat sikit. Tapi singgah beli Istanbulkart dan tukar sikit duit USD yang kami bawa jadi lira. Istanbulkart tu masa kami sampai lobby, kami pas je kat brader tu dan dia tolong proseskan, masuk HES number dan register semua. HES tu macam MySejahtera kitalah juga.

Anyway, ngam-ngam kami sampai bilik, azan Asar. Dan ngam-ngam juga time kami dalam bilik tu hujan start turun. Dapatlah sekerat hari berjalan dalam cuaca baik. Ayah kata hujan tak hujan, jalan tetap jalan. So dari sana kami top-up Istanbulkart dan naik tram ke Galata Tower. Menapak nak ke tower tu amboi mendakinya. Semput aku. Bergambar dekat luar, pastu Adik nak masuk dalam. Kita layankan aje. Tiketnya sorang 100 Lira, jadi total dekat RM120 jugaklah. Masuk bergambar dan baca-baca pameran dia tu.

By the time kami turun, dah gelap. Sempat bergambar depan kedai Salt Bae dekat luar tu. Tapi anak-anak takde hati nak makan. Kepenatan dah semua. Kakak kata nak beli McD je dekat dengan hotel kami tu. Jadi menapak turun dan naik tram balik. Singgah beli McD dan balik bilik. Diorang makan, aku mandi, lepas tu berselubung bawah selimut. Nyamannn…

Cuaca sepanjang hari ni dalam 10 darjah macam tu. Sedap-sedap ajelah jalan. Dekat sini rule pemakaian mask dia tak seketat kita di Malaysia. Brader hotel aku ni dah bagitau, bila jalan-jalan dekat luar, tak perlu pakai. Tapi bila masuk indoors macam mall, muzium dan juga dalam public transport mesti pakai.