Wednesday 15 December 2021

Travel Pasca COVID: Day 2 - Dubai

13 December 2021

Subuh di Dubai pukul 5.30 pagi so dalam pukul 6 aku kejutkan diorang dan terus bangunlah. Sebab kami dapat free breakfast dan kami dah booking tour of Dubai.

Memandangkan kami cuma ada siang ni je di Dubai, malas rasa nak terpinga-pinga ke sana sini mencari tempat yang nak ditengok. So bila search online, kami jumpa half day tour di Klook yang charge harga RM54 seorang untuk dia bawa tengok all the main attractions di Dubai dari pukul 9 sampai 1 tengah hari. Kami book ajelah.

Pukul 7 lebih tu kami dah turun breakfast. Suasana masih tenang, tak ramai orang, makan pun sedap. Agak okay selection dia. Lepas tu baru naik semula, lepak-lepak dalam bilik, mengemas semua. Pukul 9 tu kami turun simpan beg dekat bilik luggage hotel kami dan tunggu tour guide kami jemput.

Pukul 9.30 dia sampai, tapi agak frust sikit sebab ada 2 orang lain pun sekali dengan kami. A young Indian couple. Mulanya aku excitedla juga, ingatkan boleh buat kawan. Tapi menyombong ya rabbi. Duduk satu kereta macam tu pun, langsung dia tak senyum dengan kami, apatah lagi bercakap.

At one of the first stops tu aku tengok diorang dok struggle nak selfie so aku pergilah ramah mulut tanya diorang nak aku tolong ambilkan gambar ke. Yang lelaki tu acuh tak acuh je jawab tak payah, yang perempuan tu langsung tak acknowledge. Maka lastlah tu aku nak buat effort. Lepas pada tu aku memang ignore jelah.

Anyway, driver kami pulak kata diri dia tour guide, tapi dia bersembang dengan laki aku je berdua dekat depan, macam dalam kelambu pulak tu. Kami yang duduk belakang ni haram tak dengar apa. Antara tempat yang dia bawa kami stop ialah Dubai Creek, La Mer Beach, Jumeirah Beach, Jumeirah Mosque, Souk Madinat Jumeirah, Atlantis, dan last sekali Burj Khalifa. Well, apa-apa hal pun, kami dapatlah gambar tempat-tempat penting di Dubai dalam sehari.

Sepatutnya lepas selesai tour tu, dia kena hantar kami balik ke hotel. Tapi kami suruh dia tinggal je kami dekat Dubai Mall tu sebab nak lunch dan jalan-jalan. Masa first kami keluar dekat Dubai Fountain tu dan tengok Burj Khalifa tu, I actually gasped. Memanglah tahu itu bangunan tertinggi di dunia, tapi somehow tak pernah imagine tinggi dia tu camane. Aku rasa nak rebah bila tengok bangunan tinggi macam tu. Gayat!

Tapi disebabkan si Kakak dah dok berzikir lapar bagai, kami masuk cari lunch dulu. Terus tuju ke Cheesecake Factory je, nak hilangkan gian. Memang betullah dia lapar, sebab kami suruh Kakak order kids meal sliders, dalam gambar tu ada 2 biji burger. Bila waitress tu ambil order, dia kata ada choice nak 2 biji burger atau 4 biji burger. Confident makcik tu order 4 bijik. Adik order kids pizza, aku dan husband share pasta meal. Sebab nak order cheesecake juga. Dan aku kata kat Ayahnya, kang nak kena abiskan burger Kakak lagi. Sekali dia sedut semua 4 biji burger tu, siap tolong makan pizza Adik sekali. Gelak je bapak dia tengok.

Dah kenyang barulah ada mood nak ambil gambar dekat Dubai Aquarium besar alam dekat luar tu, jalan-jalan sikit tengok orang ice skating. Jumpa surau, terus solat jamak. Barulah kami keluar ke Dubai Fountain tu balik dan ambil gambar Burj Khalifa. Orang boleh tahanlah ramai, tapi masih terkawal.

Sepanjang hari ni cuaca dekat Dubai ni, agak susah juga aku nak explain. Matahari dia terik, memang panas, especially dalam pukul 10 lebih tadi. Menyengat panasnya, pedih kulit dan silau mata. But at the same time, angin dia nyaman dan temperature dia tak tinggi. Kalau duduk dekat bawah teduh, memang kalau bentang tikar boleh lenalah. Sebab ada unsur angin sejuk. Katanya inilah definisi winter di Dubai. Subuh dia lebih kurang macam time kita, tapi Maghrib dia pukul 5.30 petang dan Isyak dekat pukul 7 malam.

Anyway, selesai dekat situ dah pukul 4 lebih, kami terus ambil teksi patah balik ke hotel. Flight kami ke Istanbul malam ni pukul 8.45 malam. Sampai di hotel kami ambil beg-beg, tukar balik baju santai untuk naik flight. Lepas tu ambil hotel shuttle ke Terminal 3.

Masalahnya sekarang, kami pun masih tak pasti kami terminal berapa sebab dalam boarding pass takde print dan takde orang boleh bagi kami info dekat situ. Driver shuttle kata dia rasa kami patut ke Terminal 2 (yang bas tu takkan hantar), dan lebih baik naik teksi dari hotel sebab murah separuh harga berbanding ambil teksi dari Terminal 3. Tapi tulah, kami pun takde info. Bedal jelah, gerak ke Terminal 3 dan pastikan dengan staff dekat sana. Lepas diorang check flight number kami barulah confirm kami patut di Terminal 2. So ambil teksi ke Terminal 2.

Nasib baiklah kami ni jenis awal, so by the time kami sampai Terminal 2 tu, kami masih ada 3 jam sebelum flight. Yela, datanglah awal sebab tak tahu apa jenis prosedur diorang nak buat dekat kita musim-musim Covid ni kan.

Rupanya takde apa pun, masuk je terus. Cuma satu je tragedi yang kami lalui. Masa diorang scan beg-beg kami, 1 beg dia tarik ke tepi dan suruh bukak. Dia keluarkan extension cable yang kami bawa untuk charge phone-phone, laptop semua. Pastu dia rampas. Dia kata extension cables are not allowed. Aduuh… Tak pasal-pasal nak kena cari baru. Dahla laptop ada 2 biji, phone ada 4. Kacau betullah makcik. Haihh

Lepas tu tunggu jelah flight. Solat pun terpaksa tangguh sampai di Istanbul nanti sebab suraunya tengah under maintenance.

Kami naik ni airline flydubai, codesharing dengan Emirates. Yang kecewanya, bila naik dalam flight, in-flight entertainment dia kena bayar kalau nak tengok. Satu geng AirAsia la gitu. Anak aku bising dah, “Mana boleh macam ni, kita bayar mahal untuk naik Emirates.” Betul jugak kan? Aku bayar normal price untuk naik premium airline, alih-alih dapat bajet plak. Nak minum air sedap pun kena bayar. Nasib baik dinner diorang tetap serve dalam airline tu. Tapi of course aku sorang je yang melantak. Yang lagi tiga tu dah hanyut, kepenatan.

Flight dalam 5 jam, jadi kami sampai di Istanbul pukul 12.40 pagi. Kali ni pun lancar semuanya proses keluar dari airport. Driver yang kami book daripada hotel pun dah menunggu untuk hantar kami ke hotel. Kat luar hujan sikit, tapi tengah malam dan hujan macam tu pun temperature sedap, 9 darjah. So insyallah siang taklah sejuk mana.

Sampai di hotel kami, The Heritage Hotel, dalam pukul 2 lebih pagi. Terus naik mandi solat semua. Tapi sebab toilet ada 1, dekat pukul 4 juga baru kami settle down semua.