Sunday 19 December 2021

Travel Pasca COVID: Day 6 - Cappadocia

 17 Disember 2021

Kami pakat tidur awal semalam. Adik tak sempat apa, dah terlelap sendiri. Phone semua pun tak charge. Aku terjaga balik pukul 5.20 gitu, on laptop, belek apa yang patut. Pukul 6 tu Husband bangun dan call lobby nak confirmkan Hot Air Balloon Ride tu jadi ke tak. Orang tu kata jadi, 7.10 kena ada di lobby. So kami kejut anak-anak, start get ready. Anak-anak susah juga nak bangun, tapi kami paksa jugak.

Pukul 7 tu diorang dah call ke bilik suruh kami turun lobby cepat. Aku hanginla jugak, kata 7.10 lepas tu pressure orang pulak suruh cepat. Kalau nak suruh awal, bagitaula betul-betul. Kena ajar sikit diorang ni konsep janji Melayu. Haha.

Van dah menunggu so kami dibawa ke tempat mula. Ramai juga. Ada 2-3 van pagi tadi, itu dari kawasan hotel kami saja. Cantiklah pemandangan, dengan proses belon tu dikembangkan semua. Masuk dalam bakul tu, dan kami share 1 compartment dengan 2 orang perempuan dari Canada. Excitedla, tengok pemandangan belon-belon banyak di keliling kami. Dalam sejam dekat atas tu, dan kami landing di kawasan Love Valley. Sebelum naik tadi kami diajar landing position juga, macam mana nak duduk masa landing.

Diorang jamu “champagne” celebration sekali, tapi it was non-alcoholic so boleh je minum. Basically sirap yang ada gas je. Masa kami sampai bawah tu, cuaca dah mula gerimis dan berkabus. Kami dihantar balik ke hotel, pergi bayar baki hot air balloon tu dan extend sewa kereta sampai esok. Lepas tu naik breakfast di coffee house dia.

Food banyak, orang pun ramai sebab semua baru sampai dari balloon ride. Tapi kami tak selesa makan sebab ada 2-3 ekor anjing yang dibiar lepas bebas keluar masuk coffee house area tu. So makan sikit je, terus keluar.

Masuk bilik sekejap, bersiap apa yang patut, kemas apa yang ditinggalkan bersepah sebab keluar kelam kabut pagi tadi. Kami setelkan sekali application home quarantine untuk bila sampai balik nanti. Banyak betul procedure tambahan pasal Covid ni, serabut.

Dalam pukul 11 baru keluar merayau. Adik nak tengok underground city katanya. Jadi kami shoot ke Kaymakli. Dalam setengah jam perjalanan dari hotel kami di Goreme ni. Tiket masuk seorang TL60. Ada guide yang offer diri nak tolong guide kami, dia charge USD20. Tapi aku malas. Aku tahu dah perangai anak-anak aku ni, diorang nak merayau je sendiri, bukannya nak dengar orang bercerita sangat. Kecuali kalau yang bercerita tu boleh capture attention diorang. Tengok pattern dekat Topkapi Palace hari tu je dah cukup. Last2, apa yang guide tu cerita kat kami, aku yang kena cerita balik kat diorang, baru masuk kepala otak. Bukan pasal tak paham English ke apa, sebab aku cerita pun cakap English juga. Tapi teknik nak capture attention diorang tu; apa perkara pertama nak highlight, cara nak bercerita, words apa nak guna untuk buat diorang tertarik. Eh, aku maknya, aku kenallah.

So anyway, kami merayau je dalam tu. Sekali-sekala kalau terserempak dengan group lain, kami eavesdrop guide diorang bercerita. Bergambar sikit-sikit. Tapi sapa yang ada claustrophobia tu adalah dinasihatkan untuk tak yahlah kot masuk. Memang sesak sket dalam tu. Itupun kami bernasib baik musim ni tak ramai orang. Aku tak boleh imagine kalau orang ramai pastu kau bersesak dalam terowong-terowong dia yang super rendah; aku yang katik ni pun hampir kena jalan itik.

Kami kat dalam tu dalam setengah jam. Keluar tu tengok-tengok souvenir sikit, masuk kereta dan gerak ke destinasi seterusnya. Hujan gerimis di sesetengah tempat, dan masa kami lalu Uchisar Castle, kawasan tu turun salji. Jadi kami berhenti tepi jalan bergambar dan main salji.

Seterusnya kami ke Avanos; pekan yang terkenal dengan pembuatan tembikar seramik. Adik juga yang minta nak tengok macam mana orang buat. So kami merayau di pekan tu dan masuklah mana-mana workshop yang ada. Tengok dia buat demo dan Kakak decide nak try satu. Sembang-sembang sikit. Mamat tu rekomen kami suruh makan dekat satu kedai di area situ, jadi kami pergi late lunch. Singgah tumpang toilet semua. Di luar masih gerimis.

By the time siap makan dah pun pukul 4, jadi aku ajak balik je. Belum solat semua lagi. Maybe lepas solat boleh keluar balik. Sampai di hotel semula baru aku perasan, scarf yang aku dok pakai hilang. Check balik dalam gambar, setakat kami di underground city tu masih ada. Tapi gambar masa singgah bergambar di Uchisar Castle tu aku dah tak pakai. Aku pun tak pasti tercicir dekat mana sebab takde pula aku nampak terjatuh tepi pintu kereta setiap kali keluar masuk tu. Entahlah, takde rezeki. Malam semalam dah tercicir sekali masa berjalan dekat pekan ni masa Kakak dok pakai. Tapi berjaya jumpa balik. Ayah kata dia dah jumpa rumah dia dekat sini, dia tak nak balik Malaysia. Aku kena lepaskan dia dengan reda. Wuwuwuwu.. sedihhhh

So masuk bilik tu untuk solat je, lepak-lepak sekejap. Lepas tu kami nak keluar balik. Aku nak beli scarf baru sebab esok nak pakai. Tapi anak-anak dah tak berminat nak keluar. So takpelah, kami tinggal aje diorang. Dalam toilet kami ada jacuzzi jadi diorang nak main dalam tu. Masa kami keluar tu adik tengah berendam. Hihi.

Mula-mula pergi cucuk duit lagi, sebab semalam dapat cucuk sikit je. Lepas tu Ayah ajak lepak minum-minum. Dia bawa pergi kedai yang ada fireplace. Yay! Sembang-sembang, makan-makan. Lepas tu kami berjalan dekat luar. Salji dah makin lebat. Aku pergi cari scarf baru, beli souvenir sikit untuk bawa balik, bergambar dalam salji. Anak-anak pun mesej dari dalam bilik, diorang nak keluar bilik ambil video salji. Pergilah.

By the time kami balik, diorang dah berselubung bawah selimut. Hihi. Ini malam last dekat sini. Esok malam dah nak berangkat ke Pamukkale.

No comments:

Post a Comment