Tuesday 27 October 2015

Tokyo Day 5: Ueno Zoo, Ueno Park, Tokyo One Piece Tower

25 Oktober 2015

Hari ni kami semua terbangun agak awal daripada biasa. By the time pukul 9 tu dah boleh dikatakan ready untuk keluar. Kami tengah get ready untuk keluar bila Abang Hadi turun dan tanya apa plan hari ni. Dia sebenarnya ajak pusing Yokohama hari ni, tapi ada beberapa tempat di Tokyo yang kami masih belum pergi. Jadi aku kata kami nak ke Tokyo lagi. Dia kata dia akan ikut dengan anak bongsu dia lagi. Jadi kami tunggu diorang bersiap. Dalam pukul 10.15 keluar rumah.

Naik train dari Tsurumi Sta. terus ke Ueno dulu. Kami nak jalan-jalan aje sebenarnya di sana. Ada park, ada pasar dan beberapa pilihan makanan halal. Tapi masa sebutkan tempat-tempat yang nak pergi dekat Abang Hadi tadi, aku ada mention maybe ke Ueno Zoo jadi dia terus laju hala ke Ueno Zoo. Anak dara aku pulak dah reti baca dan nampak signboard zoo tu, terus terkinja-kinja nak pergi. Jadi ikutkan ajelah.


Tiket masuk ¥600 setiap dewasa. Kanak-kanak 12 tahun ke atas baru kena bayar. Baguskan? Merayau-rayau dalam zoo tu, layan anak-anak. Kami berpecah dengan Abang Hadi anak beranak sebab diorang nak pergi makan. Janji nak jumpa balik dalam sejam. Sejam tu tak cukup untuk kami habiskan seluruh zoo sebab agak besar jugak. Tapi oklah tu, aku pun boring dok lama-lama dalam zoo. Haha.

Pukul 1.30 berkumpul semula, dan kami nak teruskan perjalanan ke Tokyo Tower. Kami melintasi Ueno Park, dan tersangkut sikit di sana sebab ramai street performers. Anak aku dan anak sepupu aku tak nak berganjak. Alahai. Tersekat-sekat perjalanan. Jenuh aku heret. Haha.

Sampai di pasar di Ueno tu kami singgah beli kebab dulu makan lunch. Apa ye nama pasar tu? Amayacho ke ape tah. Nampak barang-barang dia menarik. Macam Petaling Street pun ada. Dah siap makan kebab barulah ternampak kedai takoyaki. Jadi belilah jugak, buat bekal masa hadapan.


Seterusnya kami jalan ke train station, naik train ke Tokyo Tower. Objektif nak masuk ke Tokyo Tower ni ialah sebab suami akulah. Dalam Tokyo Tower tu ada ala-ala museum atau theme park untuk anime One Piece. Encik ni memang gilakan cerita tu. Penuh satu hard disk dengan cerita tu aje. Sejak dulu lagi dia dok sibuk nak datang Jepun sebab nak tengok tempat ni. Jadi boleh dikatakan tempat ni adalah antara sebab utama kami decide untuk ke Tokyo, selain daripada Gundam di Odaiba hari tu.

Beratur beli tiket, nak tersedak aku tengok harganya. ¥3900 untuk dewasa, ¥1900 untuk kanak-kanak 4 tahun ke atas. Total dalam ¥12000. Lebih kurang RM400 jugaklah. Tapi since dah sampai, kalau aku patah balik tak bagi dia masuk, mungkin dia akan tidur mengigau setiap malam sampai ke tua. Alang-alang dah sampai…

Sebelum masuk ke tempat tu kami solat dulu di Baby Room. Ini atas saranan orang customer service sendiri, sebab Abang Hadi tolong tanyakan. Nak ambil wuduk mencabar seperti biasalah. Botol air sangat penting untuk buat basuh kaki.

Barulah kami masuk ke Tokyo One Piece Tower. Boleh nampaklah excitednya suami aku. Lama dah tak nampak excited macam tu. Last mungkin masa kahwin dulu. Hahahha… eh tak, mungkin masa pegi Old Trafford. Kikiki…

Rupanya dalam ni bukan sekadar exhibition dan patung-patung, tapi ada juga games macam dalam theme park. Treasure hunt la segala. Seronok jugakla. Kami main segala game yang ada. Of course, selaku orang yang tak pernah tengok walau satu episode, aku tak faham sepatah haram jalan ceritanya. Kata suami aku, setiap game tu ada episode dan season dia, dan dia dah pernah tengok. Aku membayangkan perasaannya macam kalau aku dapat pergi ke set filem Bollywood gitu, mestilah terkinja-kinja juga. So, happylah untuk dia.






Yang syoknya, anak-anak aku pun kemain enjoy. Anak dara aku dah melekat dengan anak sepupu aku tu, mengikut bontot kakak. Tapi kisah persahabatan mereka agak tragis sebab mereka bersahabat tanpa bersuara. Aimee (anak sepupu aku) hanya boleh cakap Jepun. English tak reti, Melayu apatah lagi. Jadi between them takde mode of communication. Jadi pertalian jiwa ajelah ada. Tengok show duduk sebelah-sebelah. Naik turun escalator sama-sama. Sampai si Adik jeles asyik kena tinggal. A few times jugaklah dia merajuk.

In total we spent about 4 hours dekat sana. Jadi nasib baik jugaklah kami pergi hari ni, with ample time to spare. Kalau pergi senja semalam, mesti tak puas. Kesian jugak aku tengok Abang Hadi kena ikut perangai budak-budak. Pukul 7 barulah naik ke Tokyo Tower platform tu. Tengok view lampu-lampu di bawah. Duduk minum dan makan aiskrim sekejap. Layla dan Aimee siap bergambar pakai costume Halloween.


Pukul 8 lebih kami gerak balik ke station, dan terus balik rumah. Ojichan dan Obachan dah tunggu kami di rumah, nak supper di rumah diorang. Nenek masak tempura dan mee soba. Lapar-lapar tu sedap pulak aku melantak. Abang Hadi kena jadi interpreterlah, sebab nenek memang tak reti cakap English. Rumah diorang macam rumah tradisional Jepun, ada tatami room semua. Dapatla jugak experience rumah camtu. Siap ada zen garden kat luar.


Kami di sana sampai 11 malam. Barulah balik dan settle down. Anak-anak mandi dan terus pengsan. Aku aje yang kena siapkan kerja lagi, deadline is looming. Wuwuwu…


No comments:

Post a Comment