Sunday 25 October 2015

Tokyo Day 3: Odaiba

23 Oktober 2015

Sepatutnya agenda hari ni ialah ke Fuji. Sepupu aku volunteer nak bawak. Dia dah siap ambil cuti daripada ofis. Tapi pada masa yang sama dia dok kempen ajak pergi ke Ibaraki – ada musim pokok-pokok berdaun merah yang unik dan cantik. Kebetulan masa kami di sini tengah in season. Kami berbelah bahagi, sebab we can only choose 1 destination. Fuji is an iconic landmark, jadi kalau sekali sampai tak tengok macam rugi jugak. Ibaraki pula memang cantik, and photography-worthy. Errrrr..

Even pagi ni kami masih tak dapat decide. Bangun dalam pukul 8, kami semua cepat je siap, tapi anak jantan aku seperti biasa…. Jadi sementara menunggu dia aku buat kerja apa yang patut, sembang-sembang, makan breakfast. Sepupu aku pun siapkan kerja dia sikit. Bila dia check ramalan cuaca, katanya area Fuji mendung berkabus, jadi Fuji tak nampak. Memandangkan masa dah pun pukul 10 lebih, kami decide untuk round area sini aje.

Masuk pukul 11 lebih dah Zohor, jadi lepas Zohor kami keluar. Mula-mula ke pasaraya tempatan, saja nak masuk 100 yen shop. Beli mainan kids semua. Then kami terus gerak ke Odaiba.


Ini dalam senarai suami aku sebenarnya. Dekat Odaiba ni ada patung Gundam besar, dan ada Gundam Café serta Gundam Museum. Selaku peminat benda-benda sedemikian, memang inilah salah satu sebab kenapa dia nak sangat datang Jepun. Kami layankan aje.

Sampai di DiverCity Tokyo Plaza, terus ke muzium. Lepas dia membelek lama, kami turun tengok patung. Sempat detour ke Baskin Robbins sebab anak dara sibuk sangat nak. Bila akhirnya dapat tengok robot besar tu, si Adik yang terkinja-kinja. Siap merajuk bila dia nak ambil gambar sorang-sorang, kami paksa amik gambar family. Dia dengan mogok diala.


Di luar-luar tu ada taman kecil, dan kebetulan ada pokok-pokok yang dah berdaun merah. Sempatla posing sebarang dua. Anak-anak sibuk main baling-baling daun keringlah bagai. Tiba-tiba robot besar tu bergerak pulak, geleng-geleng kepala bagai. Excited lagi awang tu.

Dekat-dekat dengan taman tu ada pulak kereta dok drift racing. Kami pegi menyibuk sekejap, tengok-tengok, ambil gambar. Sampailah pukul 3 lebih. Sepupu aku dah lapar, jadi kami jalan kaki ke satu shopping complex tak jauh dari DiverCity tu, Decks, pergi makan di kedai India, obviously halal. Khazana namanya.

View dari kedai makan tu superb terbaik. Menghadap ke Rainbow Bridge, dan sungai di bawahnya, dan segala tour boats yang lalu-lalang di situ. Memang best. Makan pun boleh tahan berpatutan harga, sebab kami datang masa Happy Hour, ada set meal murah (between 3 and 6 pm kalau tak salah). By the way, di Jepun ni, satu tip yang bagus daripada sepupu aku ialah make sure makan masa lunch, sebab harga lunch selalu jauh lebih murah. Dia ada set meal segala. Jadi kalau datang dan nak berjimat dan nak makan sekali sehari je, make sure fully utilize lunch meals.


Anyway, waiter kedai tu orang Jepun, tapi sepupu aku pergi tanya dia, kerja kedai india ni pandai cakap India tak. Dia kata sikit-sikit. Sepupu aku pergi kempen kata aku pun boleh. Jadi waiter Jepun tu cakap dengan aku “thode-thode jaante hai” meaning dia tahu sikit-sikit. Aku pun balaslah semula kata aku pun boleh sikit-sikit. Kuikuikui. Comey je dengar orang Jepun cakap Hindi.


Selesai makan kami merayau di kedai-kedai dalam tu. Banyak jual souvenir items. Unik-unik juga, tapi so far takde yang boleh beat harga magnet yang kami jumpa di Asakusa. In the end aku beli mochi 3 kotak untuk bawak balik. Senang banyak dan hilang was-was sebab sepupu aku check setiap ingredient yang dicetak di kotak before kami decide untuk beli. Yang membimbangkan tu, ada beberapa jenis Kitkat yang bahannya tak halal. Aku lupa pulak nak ambil gambar Kitkat yang tak halal tu untuk share dekat sini.


By the time kami keluar dari sana dah gelap. Ambik gambar view malam Rainbow Bridge. Kemudian gerak balik.

View from Khazana
Kental tak kental lah sepupu aku tu. Tengah malam ni dia ada flight ke HK. Melayan kami sampai pukul 7 lebih baru balik. Baru nak packing segala. Pukul 9 lebih sikit dia dah gerak ke airport.

Tinggallah kami untuk survive sendiri bersama suami dan anak-anak dia. insyallah semua okay. Dia dah ajar aku guna dishwasher, suruh masak apa yang ada, suruh pergi kedai kalau barang tak cukup. Insyallah okay.


Ni husband dia kata nak join kami keluar merayau di Tokyo pulak esok. Memang ada tour guide ajela sepanjang kami di Tokyo ni nampaknya. Hehe. 

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete