Sunday 26 October 2014

Perth Day 5

20 Oktober 2014

Hari ni hari kelima dan terakhir kami di Perth. Hari kelima ni juga adalah ihsan daripada AirAsia sebenarnya. Sebabnya, trip kami sepatutnya dari 16 – 19 Oktober saja. Itu tiket yang kami beli. Tapi lebih kurang sebulan sebelum trip, kami dapat email mengatakan flight balik pada 19hb cancel dan dianjakkan ke 20hb. Memandangkan husband kata dia ok je nak cuti, dan aku pulak tak ada boss nak mintak cuti, kami syok ajelah menambah sehari lagi di sini. Kos bertambahlah sikit, untuk hotel lagi 1 malam, extra makan, extra transport semua. Tapi, apadahal… bukan selalu pegi tempat orang.

Dan sebenarnya kalau nak diikutkan, kalau bukan sebab ditambah sehari lagi ni, memang kami tak sempat nak tengok bandar Perth, sebab 3 hari kami yang pertama dipenuhi dengan lawatan-lawatan ke kawasan luar dari Perth. Jadinya, Allah dah rancang yang sebaik-baiknya.

Check out time ialah pukul 10, jadi kami ingat nak bangun lambat sikit. Tapi pukul 7.30 anak-anak dah segar bugar. Jadi aku bangun memasak lagi, cuba sedaya upaya habiskan bahan mentah yang ada. Anak-anak nak pancake (lagi?!). Habiskan kemas beg, siapkan anak-anak semua. Pukul 9 kami dah keluar, sebab ingat nak merayau city ni sikit lagi. Beg-beg kami tinggalkan di baggage drop di hotel. Free aje.

Swan Bell Tower terpacak tu
Kami ada masa lebih kurang 4 jam untuk merayau, sebab kami dah janji mintak hotel book teksi ke airport pukul 1. So dari hotel kami jalan kaki ke Swan Bell Tower. Risau juga, takut jauh sangat untuk anak-anak, tapi diorang ok ajer. Tempat tu tengah renovate, jadi tak berapa cantik nak ambil gambar. So kami teruskan berjalan lagi merentasi satu taman di dalam city, tembus ke CBD (central business district). Sempat lepak-lepak sekejap dalam taman, habiskan bekal, bergambar sikit. Anak-anak excited tengok ada couple tengah buat photoshoot dengan baju kahwin. Hihi.

Kemudian kami teruskan berjalan di kawasan kedai-kedai. Souvenir untuk anak-anak nan ramai di Malaysia belum setel lagi ni. Jadi belilah t-shirt Australia sorang satu. Masuk dalam beberapa shopping complex, tapi nothing caught my eye.

Untuk alas perut, anak-anak minta waffle dan pancake lagi, and we ended up in Gelare again. Gosh, my kids do love pancakes, don’t they? Selesai tu kami jalan balik ke hotel. Sampai di hotel 12.45, sempat duduk sekejap dan ambil beg, and taxi sampai.

Perjalanan ke airport takdelah lama pun, tak sampai pun setengah jam. Tapi kami semua terlelap. Sampai di airport, kami semua dah keluar, Adik tak nak bangun. Bila kejut dan pujuk suruh keluar, melalak-lalak dia, nak tidur dalam kereta katanya. Last-last uncle driver tu yang dukung dia. Itupun dia sambung melalak-lalak lagi sampai dekat 10 minit. Apa ajelah budak ini. Dibuatnya uncle tu drive je bawak dia, kan ke jadi warga Australia sorang anak aku.

Tambang teksi ke airport $38, sebab ditambah dengan $2 charge book teksi melalui phone. Walaupun harga dia dah sama macam harga sehari sewa kereta, kami pejam mata juga sebab salah kami tak research benda ni lebih awal. Langsung tak terfikir masa sewa kereta dulu. Dan bila dah terfikir lepas book kereta tu, kami ingat boleh naik bas je ke airport. Tapi rupanya harga bas lagi mahal, $15 seorang, sehala ke hotel. Jadi 4 orang ni dah $60. Nak buat macam mana, bayar ajelah. Adalah cara yang lebih murah, tapi complicated pulak. Naik train dan teksi, atau turun naik beberapa bas awam. Kalau berdua memang kami redah, tapi dengan anak-anak tak sangguplah.

Check in beg semua, lancar, takde masalah. Kami solat dulu di surau sebelum masuk ke dalam. Lepas imigresen semua pun takde masalah. Sampai di waiting room untuk flight dalam pukul 3. Flight kami 4.05 petang. Masuk dalam kapal pun agak awal.

Memang tak hairanlah kenapa AirAsia cancelkan flight semalam. Flight hari ni pun, yang dah combine 2 hari punya passengers, kapal masih lengang. Banyak tempat kosong. Jadi kami berempat dapat seat untuk 6 orang. Lapanglah sikit. Bolehlah anak-anak tidur berlunjur.

Kami order juga makanan dalam flight sebab last makan pancake di town tadi aje. Tapi choice tak banyak sebab kami bukan buat pre-order. Terima ajelah apa yang ada. Nasi goreng dia tak sedap, tapi ayam panggang dia not bad, dan si Adik membelasah nasi dengan rendang sampai habis. Entah sejak bila dia reti makan rendang pun aku tak tau. Agak mahalla harganya – 4 meals tanpa air RM76.

The rest of the flight was just ordinary. Sampai mengikut time, 9.45 malam. Ambil beg, singgah solat dan tunggu adik ipar aku datang jemput. By then we were all exhausted. Anak-anak pun dah tak banyak cakap bila aunty diorang sampai.

Sampai di rumah akhirnya dalam pukul 1 pagi.

Maka tamatlah sudah holiday trip ini. Back to reality. Baju bertimbun kena basuh ni, dan katanya sekarang dah 5 hari hujan. Selamat berjayalah dalam mengeringkan baju-baju di ampaian. Hahah.

1. Best gila baca cerita Fairuza ni.. Saya dan wife gelak terkekek2 pasal memang boleh sangat relate experience yg dilalui.. Well done!

2. Heheh... thank you! Glad to have provided some entertainment. :)